Hopp-mysteriet...

#1 - 20 november 2004 10:27
Med risk för att ta upp en tidigare tråd, men hur kommer det sig att fiskar hoppar över kanten egentligen? Hittade nyss min kampfiskhona torkad på golvet (nu ska jag inte ha det karet som öppet längre!) Tidigare har även en ancistrus "prövat sina vingar" med en dödlig utgång. Tråkigt. Varför gör dom så? [:-56]
#2 - 20 november 2004 11:29
Det finns flera skäl till att fiskar hoppar.
Ofta kan det bero på stress av något slag.
Från andra fiskar eller vattenmiljön.
Ibland ett hopp om mat...
Och i naturen brukar det ju oftast vara blött även i närheten.
Eller så kan man sprattla tillbaka.
Men det är svårt att hoppa upp igen till ett akvarium.
Dessutom har olika arter har olika tendens att hoppa.
Killis t ex är ökända sk hoppetossor.

Jag kommer ihåg några episoder med en killi (Rivulus holmiae) som jag hade för länge sedan. De hoppade upp på flytväxter i jakt på bananflugor som försökte komma undan. Ibland hoppar de upp på akvarierutan för att torka sej av någon anledning. Efter ett vattenbyte där de tydligen inte gillade resultatet satt alla fiskarna fastklibbade 3-5 cm ovanför vattenytan så länge de kunde.
#3 - 20 november 2004 11:35
Roliga filurer det där!
#4 - 20 november 2004 22:18
Har aldrig varit med om en fisk som hoppat tillbaka men en platy som var alldeles nyinköpt och höll på att koppas i hoppa ur påsen och ut på golvet, när jag skulle hälla i lite vatten till de så gjorde han ett rejält skutt från golvet men han hamnade inte i akvariet, men det var ett högt hopp!
#5 - 20 november 2004 22:45
Skulle byta vatten för tre dagar sen. Helt plötsligt hörs ett ljudligt smattrande på golvet. En av silverhajarna hade tagit ett högt skutt och lyckats ta sig över akvariekanten. De är pigga rackare, fick inte tag på den på flera sekunder som den skuttade runt, var rädd att katterna skulle hinna före och det hade varit mindre skoj... Förstår inte hur den kan ramla 1,22 meter utan att få några skador... [:-39]
Tidigare hade en av dem klämt sig ut där sladdarna går in i akvariet och min pojkvän tydde knattrandet som att pumpen gått sönder och var på väg att väcka mig för att ta isär den. Som tur var tog han sig en närmare titt först och upptäckte silverhajen bland kablarna bredvid karet [:O]
#6 - 20 november 2004 22:54
När jag köpte mitt 720 så följde det med 6 st fullvuxna silverhajar på ca. 30cm+.
Har aldrig sett någon fisk hoppa som de gjorde!! [:O]
Så fort man kom nära karet så slog det i täckglasen.
Sen när vi skulle fånga upp dem, slangade vi ut 50% av vattnet och jagade dem in i ett hörn.
Sen var det bara att plocka upp firrarna från golvet...[:-38]

*EDIT- stavfel*
#7 - 21 november 2004 01:21
Mmm kan tänka mig det, de är bäst på att va speedade när de är på det humöret =) Jag längtar inte tills jag får börja oroa mig för täckglasen...

Annons