Hej!
I min fisksoppa bor bland annat tre honungsguramisar (1 hane & 2 honor) och tre amanoräkor.
Nu är jag ingen expert på någonting, men mina honungsguramisar är stillsamma, nyfikna och fredliga av sig. Hanen är ibland efter honorna, men inte speciellt ofta. De tjafsar heller inte med några av de andra fiskarna eller vice versa.
Guramisarna petar ibland på räkorna med sina förlängda fenor, och de blir tillbakapetade på med räkornas antenner.
I vilket vattenskikt brukar den hålla sig i?
När de ser att någon går förbi karet så håller sig samtliga 3 guramisar vid ytan ;) det kan ju vankas käk!
Är den ytätare eller väntar den tills maten sjunker?
Både och. När inget finns kvar på ytan att käka så simmar de ner för att småplocka från botten, för det kan ju hända att en och en annan godbit hamnade där. Annars (när de inte vet att man sitter där och tittar på dem) så simmar mina omkring i precis hela karet och kollar så att allting sitter där det ska, förföljer metallpansarmalarna ibland för det kan ju hända att de rotar upp en godbit eller två, eller ansar växterna försiktigt. De kommer alltid på något att göra. Riktigt söta och gulliga fiskar, tycker jag.