honungsgurami, lämpliga kompisar?

#1 - 1 mars 2004 21:54
Hejsan, jag ska framöver ha ett akvarium på 60 liter där jag gärna vill ha honungsgurami. Men självklart andra fiskar också, har läst att det bara ska vara lugna och fredliga kompisar.
Jag har funderat på apistogramma borellii, funkar det eller ska jag välja ngt annat?
Har även tänkt att ha otocinclus och en stimfisk, förslag på sådan?

mvh frida
#2 - 2 mars 2004 09:54
Good Luck! Jag har ett 250 liters och har provat med honungsgurami 3-4 gånger, det är mina favoriter, men de lever inte mer än ett par månader. Har gått fint med andra gurami, men inte dem.

Tror inte du ska ha för många sorter i ett så litet akvarium, tänk på att guramisar är ganska revirhävdande.
#3 - 2 mars 2004 15:28
jag har samma erfarenhet som mohlin fast med dvärg gurami!
jag tror att dom är sönderavlade i vissa fall men jag har hört dom som inte har några problem alls.
Mvh/ Jonas
#4 - 3 mars 2004 11:13
det här ni skriver att de är väldigt känsliga är jag medveten om, ska försöka hitta svenskodlade för de är nog lite tåligare. Men om man sköter sitt akvarium ska de ju inte va några problem. Skulle gärna få fler tips på kompisar... Har läst att dvärgcikliden blir luganre om den får ha lie fiskar ovanför sig, frågan är om honungsguramin går med på det...

mvh frida
#5 - 3 mars 2004 11:19
Jag har 2st honingsgrurami och har inga problem med mina.
Dom har fått flyttat runt i 3 kar här hemma utan problem :)
#6 - 3 mars 2004 11:57
Håller med <b>Patrik_Tq</b>!Mina honungsgurami har överlevt drygt ett år i mitt kar = längst av alla firrar.Inklusive medicinering mot vita prick.Rekommenderas varmt!!!
#7 - 4 mars 2004 08:56
vad har ni för fiskar tillsammans med era honungsgurami?
#8 - 4 mars 2004 09:17
Se min profil.
Mina har bott i stora karet med fiskarna som är där.
Men nu bor dom i grabbens rum i hans 70l

Annons