honungsgurami ihop med marmorgurami?

#1 - 3 mars 2006 11:28
Går detta? :D

Har inte ägnat så mycket uppmärksamhet åt honungsgurami förut, eftersom dom inte har sett så mycket ut för världen, men efter ett besök på Fyra tassar där jag fick syn på några honungshanar som hade färgat ut blev jag lite kär! Så himla vackra fiskar när man får se dem i deras fulla färgprakt!
Dessvärre verkar dom mycket mer tillbakadragna och lugna än marmorgurami (har 4st i 240-liters karet) så jag är lite osäker om det går att kombinera dessa?
#2 - 3 mars 2006 11:53
var å köpte marmorgurami igår å frågade försäljaren om det var nå problem om man ville blanda i nån annan gurami senare typ guld eller nåt...han hävdade at det inte var nå problem.

iof ska man väl inte tro på allt vad försäljare säger om man läser runt lite på zoopet.men jag litar på dom har köpt alla mina fiskar å växter där å det har adlrig blivit nåt problem
#3 - 3 mars 2006 12:25
Jag hade guld och marmor gurami i samma kar, på 105 l. 3 av varje för delat på 1 hane och 2 honor i varje grupp. Inga problem.
Jag kommer också att ha ett guramikar, där det iaf kommer gå 3 sorter...
#4 - 3 mars 2006 12:37
[QUOTE=qenzo]Jag hade guld och marmor gurami i samma kar, på 105 l. 3 av varje för delat på 1 hane och 2 honor i varje grupp. Inga problem.[/QUOTE]

Fast marmor-och guldgurami är samma art. De är ju båda framavlade färgvarianter av blågurami. Tyvärr är just blågurami (och dess framavlade färgvarianter) mer aggro än de flesta andra vanliga guramiarterna. Dessutom är honungsgurami både betydligt mindre och skyggare än blågurami. Så jag skulle verkligen inte rekommendera att du har dem i samma akvarium. Det kommer mycket troligen att sluta med både trackasserade och ihjälstressade honungsgurami.
#5 - 3 mars 2006 12:47
[QUOTE=batski]... Det kommer mycket troligen att sluta med både trackasserade och ihjälstressade honungsgurami.[/QUOTE] Det behöver inte slutar så där illa men det är däremot mycket möjlig att du aldrig kommer ser Honungsguramihanen att färga ut sådär som du blev förälskad i (jag är för övrigt också "kär" i den).

Hejhopp. Ralp
#6 - 3 mars 2006 13:20
Jag har inte haft några problem hittills... och det är inte honung jag kommer att ha.
Jag kanske har haft tur, men är faktiskt villig att chansa. Är bara karet stort nog borde de kunna hålla sams.
#7 - 3 mars 2006 13:35
[QUOTE=qenzo]Jag har inte haft några problem hittills... och det är inte honung jag kommer att ha.
Jag kanske har haft tur, men är faktiskt villig att chansa. Är bara karet stort nog borde de kunna hålla sams.[/QUOTE]

Min kompis har 2 marmorguramihanar i ett 312 liters och de bråkar ibland...
#8 - 3 mars 2006 14:04
Tack för alla snabba svar!
Tråkigt bara att det var som jag befarade.... Jag tror inte att jag vågar chansa... även om guramisarna kan hålla någorlunda sams, så kommer nog som sagt inte honungsguramin att våga sig fram särskilt mycket och inte färga ut... Då är det bättre att jag väntar och skaffar honungsgurami när jag har plats för ett till kar där de kan få rätt förutsättningar för att trivas ordentligt :)
Får nog bli ett par marmor till eller ev. guldgurami... Dom är fina dom med, men honungsguramin är så himla fin på sitt alldra "egna" sätt :)
#9 - 3 mars 2006 14:28
[quote=batski]Min kompis har 2 marmorguramihanar i ett 312 liters och de bråkar ibland...[/quote]

Ja men vilka fiskar gör inte det?

Klart att det kan uppstå tjafs men det går ju att minimera riskerna genom att ge de ordentligt med svängrum.
Det GÅR att hålla iaf 3 sorters gurami. Hur bra det går alla dagar får man ju se då. Det går ju inte att sia om i förtid.
#10 - 3 mars 2006 14:58
[QUOTE=qenzo]Ja men vilka fiskar gör inte det?

Klart att det kan uppstå tjafs men det går ju att minimera riskerna genom att ge de ordentligt med svängrum.
Det GÅR att hålla iaf 3 sorters gurami. Hur bra det går alla dagar får man ju se då. Det går ju inte att sia om i förtid.[/QUOTE]

Jag har även läst att man helst inte ska hålla ferl än 1 blågurami i samma akvarium...
#11 - 3 mars 2006 15:38
Jag har haft blå- och guldmarmorgurami i 240 liter. Det har bara varit ett enda långt tjafsande med ihjälstressade guramis som följd. Har fått byta in en hane en gång och sedan inte haft fler än en hane åt gången. Han som är kvar nu är inte fullt lika elak som en av de förra men snäll är han inte. Däremot fungerar det riktigt bra nu när vi bara har två blåmarmorgurami och två månskensgurami. Jag skulle inte våga sätta ihop mina stora guramis med honungsgurami. Hellre då prova blanda två större arter. Jag har tyvärr haft så mycket tjorv att jag tröttnat på blågurami, vilken form den nu än är i. Synd, för jag gillar dom verkligen. Därför testar jag andra arter.
#12 - 3 mars 2006 15:44
[QUOTE=Inka]Jag har haft blå- och guldmarmorgurami i 240 liter. Det har bara varit ett enda långt tjafsande med ihjälstressade guramis som följd. Har fått byta in en hane en gång och sedan inte haft fler än en hane åt gången. Han som är kvar nu är inte fullt lika elak som en av de förra men snäll är han inte. Däremot fungerar det riktigt bra nu när vi bara har två blåmarmorgurami och två månskensgurami. Jag skulle inte våga sätta ihop mina stora guramis med honungsgurami. Hellre då prova blanda två större arter. Jag har tyvärr haft så mycket tjorv att jag tröttnat på blågurami, vilken form den nu än är i. Synd, för jag gillar dom verkligen. Därför testar jag andra arter.[/QUOTE]

Mina absolut favoriter är bandgurami (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=235) och mosaikgurami. Tycker även mycket om dvärggurami.
#13 - 3 mars 2006 18:36
jag har 2 st bandgurami 1 gold 2 st mosaik 1 kyss imitt 240 ...har kanske tur eller så e de bara honor hehe...men där är inget slagsmål alls där i.
#14 - 3 mars 2006 19:27
[QUOTE=heimdall]jag har 2 st bandgurami 1 gold 2 st mosaik 1 kyss imitt 240 ...har kanske tur eller så e de bara honor hehe...men där är inget slagsmål alls där i.[/QUOTE]

Du har ju bara 1 gold (blågurami), som är de som brukar bråka sinsemellan. De flesta andra är väl i ungefär samma storlek?

Men är det verkligen en kyssgurami (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239) som du har? Hjälp! Är du medveten om att de blir hela 35cm och behöver minst 700 liter? Synd att h*n är ensam också. De är ju parbildande fiskar. Annars är även kyssguramihanar ganska bråkiga sinsemellan. Eller är det en läppgurami du menar?
#15 - 4 mars 2006 07:57
jo gold e störst, bandguramina e aningen mindre likadant med mosaik..
ja det är en kyssgurami men den e minst av alla..typ 5 cm.
jag fick alla utom gold när jag köpte ett kar tyckte det var synd om dom att simma med skalarer och ciklider, så jag flyttade över dom till min ensamma gold där dens "partner" nydligen hade dött.

ofan blir kyss 35 cm...den ser ut som ett simmande skelett..sketaful e den iallafall hehe.
#16 - 4 mars 2006 10:37
[QUOTE=heimdall]ofan blir kyss 35 cm...den ser ut som ett simmande skelett..sketaful e den iallafall hehe.[/QUOTE]

Jag såg ett par kyssgurami på akvarieutställningen på Naturhistoriska museet i Göteborg, som var (om jag inte minns fel) 30 år gamla och simmade alltid ihop. De var jättesöta tyckte jag. Fulsnygga lixom :p

Ursprungsfärgen i naturen är faktiskt grönaktig, istället för skelettvitt ;) Du kan alltid annonsera efter ett nytt hem åt den. Det finns säkert någon med ett stost akvarium som kan tänka sig ta emot en kyssgurami. Vet du om det är en hona eller en hane?
#17 - 4 mars 2006 20:24
Tänkte testa band-eller läppgurami tillsammans mina andra fyra. Sen är det alldeles tillräckligt i det akvariet. Finns det förresten kyssgurami med den naturliga färgen att få tag i. Hade inte tänkt köpa några men det skulle vara intressant att veta.
#18 - 4 mars 2006 21:55
jo jag läste det att dom är grönaktiga igentligen...30 år de e en jälla massa..men då e det nog bara om det är par.
vet ej om det är en hona eller hane..har inte kollat så mycket på den..får först kolla fakta om hur man ser skillnaden.

jo 700 liters e nog bra för den...dock e den liten just nu...i senare skede kan den åka ner i 540 liters karet...vem vet när den e större har man säkert införskaffat ännu större.

läste detta nyss på en annan sida hehe..:

From: Wilfred
Date:02/17/2002
This fish has got to be the worst fish I have ever had the pleasure of maintaining. I have a 900 gallon tank and kept 12 of these, but one ate them all, little bast***!!!!!!!!!!!!

Annons