Hongsloi honan jagar hannen

#1 - 3 januari 2010 11:05
Halloj,

Min hongsloi hona har jag haft nu i runt, 1 månad ungefär och jag fick avliva hennes make pga ev. sjukdom samt att han inte mådde bra (simmade på sidan etc).

Nu har jag införskaffat 1 ny hanne samt 2 just nu okönade hongsloi. Problemet är att honan, som har färgat ut något otroligt, jagar bort hannen så fort han kommer nära _oavsett_ vart det är i akvariet. Är ombytta roller vanligt? eller är det ett tecken på att hon vill leka eller något?

Tack på förhand.
#2 - 3 januari 2010 12:20
Hon ser honom nog som en inkräktare i sitt revir, och är en ciklidhane för liten, så kan honan jaga honom, samma hände med paletthanen jag köpte häromdagen, som är mindre än honan, tyvärr fanns ingen större i affären.

Efter leken så kan Apistogrammahonor bli aggressiva mot hanarna, eftersom de ensamma tar hand om ynglen, och hanen ska vakta reviret.
#3 - 3 januari 2010 13:02
Grejen är ju det att hon verkar inte ha något revir, hon simmar runt överallt, visserligen så kan "allt" vara hennes revir men jag möblerade om lite igår när jag rensade växterna så problemet bör vara mindre nu tycker jag. Men hannen är bara lite större än vad hon är, förra hannen var säkert 2 gånger så stor så det är ju en liten skillnad.

Får se om det blir någon skillnad under dagen.

Annons