Hongi - snälla hjälp!!

#1 - 29 augusti 2003 18:45
Hej!
Jag köpte för nån vecka sen en grupp med hongi från en affär, jag fick namnet "hongi", vilket ju lät bra! Men saken är den att jag inte alls är säker på vilken hongi det är, antingen Labidochromis sp. "hongi" eller Metriaclima fainzilberi "Hongi"?

Jag tycker inte min hane liknar någon av de två, han är mycket mörkare och mer röd-lila-blå. Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig så skulle jag bli jättetacksam!

Kika in här och se om ni kan säga vilken sort jag har, tack på förhand!
http://home.swipnet.se/musicat/hongihane.html (funkar inte längre)

Mvh,
#2 - 29 augusti 2003 19:12
det är en lab. hongi red top. hongi e fina firrar, hoppas att du har skoj med dem nu i framtiden!
#3 - 29 augusti 2003 19:25
Tack så jättemycke! Trodde det var en lab. men var inte säker... Men ja, de är verkligen vackrast i hela akvariet, ska skaffa några till tänkte jag. Kan du svara på en fråga till kanske? Räcker det med en hane till många honor, eller ska man ha nån hane till?
#4 - 29 augusti 2003 20:19
MusiCat: bara nyfiken. vad har du mer i akvariet? Lycka till med de nya firrarna!
#5 - 29 augusti 2003 20:54
Tja du...Blev förtjust i några gula fiskar som visade sig heta Metriaclima ps. msobo, och fick med en hane av den arten trodde vi.(Visade sig sedan att det var en hona av Metriaclima lombardoi, den var lite zebra-aktig, och inte alls "prickig" som msobo-hanen skulle va.) Duktiga affär-killar eller? =) Är förresten på jakt efter fler msobo-honor, så finns det nån som vill bli av med sådana är ni välkomna att höra av er!
I vilket fall som helst så blev det fyra Nimbochromis venustus oxå. (Affären sa att de var lugna snälla fiskar som skulle passa bra i 375 liter. Har läst en massa nu efteråt och det är ju alldeles för lite plus att de är rovfiskar, så tja...Får väl behålla dem tills de blir stora och sälja tillbaka dem då, det gick bra sa dom.)

Vad har du själv för fiskar?
#6 - 30 augusti 2003 19:07
Någon som kan säga om man kan ha mer än en hongihane i akvariet (375 liter), och i så fall hur många honor man ska ha till varje hane? Tack på förhand!
#7 - 2 september 2003 08:57
Hade 3+4 i mitt 600l , vilket resulterade i att en av hannarna dog. De två överlevande verkar ha delat upp sig och aggressiviten har avtagit markant. Kan säga att du behöver nog minst 2-3 honor per hanne. I mitt kar är det iofs ganska överbefolkat för tillfället då jag tagit två akvarium ur bruk.
#8 - 2 september 2003 09:11
Dom där ska minst ha 1000 liter, specielt platt akvarium (då kan dom simma fritt) kvadrat format typ 200x200 i varje hörn, 80 cm hög. ligger på golvet. :)
#9 - 2 september 2003 15:06
Jet Li:
Jag antar att det är Venustus du menar? Jag känner mig faktiskt rätt dum, affären sa att det skulle funka bra i 375 liters om de bara var fyra stycken. Nu har jag läst på en massa och förstått att det är ALLDELES för lite plats för dem, som tur är så är de fortfarande små. Har mailat affären om ifall vi kan byta in dem mot exempelvis hongi, men inte fått svar än. Får hoppas att det går bra, annars får jag försöka sälja dem här på internet. Vill verkligen inte ha kvar fiskar som behöver så mycket mer plats än vad jag har åt dem.

SmallTown: Nu har jag en hane + 3 honor, om jag köper en hane + 3 honor till, så skulle det funka då? Vill ju inte riskera något...
#10 - 2 september 2003 16:40
det ska nog fungera, men va ändå försiktig med dna hongi. jag har troligen (e inte säker) 2+ 4 eller ngt, jag har även två små som alltid bråkar med varandra (de vuxna e på ca 8cm men de små är på 4-5cm). Jag har inte varit i mitt fiskrum en enda gång utan att ha sett dom två ryka ihop. ibland så är mina lab. pearlmutt-honor också med i bråket, jagar varandras stjärfenor osv....

Venustusarna skulle jag sälja med direkten, jag hade en stooor hanne i mitt 540 (fick med han och två honor när jag köpte akvariet, samt 35 malawisar till) och han totalt ägde hela akvariet, ingen kunde stå på sig mot honom.

nu har jag sålt han och allting e frid och fröjd i mitt 540 liters.
ett tips på en rolig fisk är Protomelas sp. Taiwan red eller liknande, det är fina lugna fiskar men som ändå blir ca 16cm som vuxna.

Lycka till med dina firrar!!
#11 - 2 september 2003 16:55
Tack ska du ha Jonas!
Kanske skulle nöja mig med en hongihane då iallafall. Det är en mindre hongi som har lite annorlunda färger än de andra två små, och jagar ibland de andra hongi-honorna, så eventuellt kanske det oxå är en hane. Får väl vänta o se (fick byta in den i så fall om vi ville.)

Känner du nån som vill ha 4 venustus (en hane + 3 honor) storlek 5-8 cm? =)

Är väldigt förtjust i Cyrtocara Moori, har du några erfarenheter av den?

Ha de gott!

Annons