hongi hane med många symptom...

#1 - 25 september 2007 11:05
Hållt på i ca 1 vecka nu med massa symptom...
Det började med att han helt plötsligt en dag var där han brukade bakom stenen fast han låg bara på botten och chillade och kom inte fram vilket han brukade göra ibland...och han kom inte enns fram när det var mat...
Sen så efter 2 dar så började han simma lite och så försökte han äta men han tar en liten bit och tuggar ett tag och sen spottar han ut det...

Upptäckte någon dag senare att han fått en vit något utstående prick en bit bakom vänstra gälen, en försvann på en dag...Han var även framme och simmade då och då, men ställer sig oftast bara vid filtret och vilar...
Sedan fick han en något större fläck PÅ vänstra gälen och hela gälen ser ut att vara lite svullen...men framme och simmar och försöker äta iaf...
Idag så är fläcken på gälen ytterligare något större och har spridit sig lite åt vänstra sidfenan som han bara har längs med kroppen men använder alla andra fenor...

Fast egentligen började det med ett stort öga några dagar innan och efter första symptom...
Dess utom så har han fått allt detta efter att jag nu haft höga nitrithalter (enligt sera) vilket jag fortfarande har efter 2 veckor...Hade i nitrivec i 10 dagar inget hände började sedan byta 10% vatten 2ggr per dag och sedan 1ggr per dag och sen varannan dag det har gått ner till 2mg/liter nu...
Vet inte om jag sett några tydliga tecken på förgiftning så jag väntar på bakterierna nu istället...
Under nitrivec behandlingen sa dom att jag inte skulle mata någonting alls under dessa 10 dagar och har hört att dom kan få stora ögon av det...

Hur som helst,är det dags för ett saltbad eller kanske för en avlivning eller kanske lite medicin och/eller karantän?
#2 - 25 september 2007 14:15
Kan vara en infektion eller svamp som kommit sig av nedsatt immunsystem under tiden du hade höga nitrithalter.

Avlivning hade jag inte gjort ännu. Skulle nog rekommendera karantän och saltbad i första hand, om inte det hjälper en anti-bakteriekur. Kör inte anti-bakteriemedel i det stora akvariet - då slår du ju ut de bra bakterierna också.

Men ta gärna ett varv på fisksjukhuset jag har länk till på min sida också.
#3 - 25 september 2007 17:48
Hur pass påkostat och påfixat behöver ett karantän"akvarie" vara egentligen...
Räcker det med en större hink med en liten pump i där han kan vara ifred...
Eller mår dom dåligt av hinkar tro? Det är ju trots allt ingen längre tid vi snackar om (hoppas jag?).

Tycker det känns kosntigt det där med hans ena fena att han inte använder den, den flaxar ut ibland men oftast så är den bara längs med kroppen...även när han simmar på lite...

Vad ska jag göra för nått saltbad?
Hur skarpt, hur länge, hur ofta?
Toxivec, är vad som menas med ett antibakterielltmedel eller?
#4 - 25 september 2007 17:53
Toxivec tror jag bara tar gifter. Aquafuran är antibakteriellt.
#5 - 25 september 2007 18:50
hlafk skrev:
Hur pass påkostat och påfixat behöver ett karantän"akvarie" vara egentligen...

Räcker det med en större hink med en liten pump i där han kan vara ifred...

Eller mår dom dåligt av hinkar tro? Det är ju trots allt ingen längre tid vi snackar om (hoppas jag?).

Tycker det känns kosntigt det där med hans ena fena att han inte använder den, den flaxar ut ibland men oftast så är den bara längs med kroppen...även när han simmar på lite...

Vad ska jag göra för nått saltbad?

Hur skarpt, hur länge, hur ofta?

Toxivec, är vad som menas med ett antibakterielltmedel eller?

Det räcker med en hink och en pump i. Gärna en bubbelsten, eftersom den inte skapar några strömmar i vattnet. Den får gärna stå lite mörkt och lugnt.
#6 - 25 september 2007 21:45
Då ska jag bara köpa en håv:)
Jag har bara en liten aquael pump deras minsta som jag har som extra pump i mitt "riktiga" kar den lär nog duga...

Sen till några frågor...
Ska jag verkligen lägga pengar på några medel eller klarar det sig aldelles tipptopp om han får vila lite bara...?
Ska jag ta från det gamla "nitritiga" som jag har i mitt andra kar och låta honom bo i eller ska jag ta hälften hälften kanske eller kanske börja med bara gammalt vatten och byta någon liter om dagen...?
...man kan säkert göra på hundra sätt och tycka på hundra sätt men lite tips och sen kör jag på det jag tycker låter enkelt och rimligt:)

En offtopic fråga...
Jag har vart nära på att köpa håv några gånger men vet inte vilken storlek eller vad jag ska ha för maskstorlek...malawi?
#7 - 26 september 2007 15:17
hlafk skrev:
Då ska jag bara köpa en håv:)

Jag har bara en liten aquael pump deras minsta som jag har som extra pump i mitt "riktiga" kar den lär nog duga...

Sen till några frågor...

Ska jag verkligen lägga pengar på några medel eller klarar det sig aldelles tipptopp om han får vila lite bara...?

Ska jag ta från det gamla "nitritiga" som jag har i mitt andra kar och låta honom bo i eller ska jag ta hälften hälften kanske eller kanske börja med bara gammalt vatten och byta någon liter om dagen...?

...man kan säkert göra på hundra sätt och tycka på hundra sätt men lite tips och sen kör jag på det jag tycker låter enkelt och rimligt:)

En offtopic fråga...

Jag har vart nära på att köpa håv några gånger men vet inte vilken storlek eller vad jag ska ha för maskstorlek...malawi?

Kombinationen av alla de där symptomen du nämner gör att du nog bör köpa något antibakterie-medel. Om nitrithalterna inte är åt skogen för höga i det gamla vattnet, så använd det.
Köp gärna två håvar. En liten, som du styr firrarna med, och en stor, som du fångar dom med (gärna den största du kan hitta i butiken, malawis kan vara svårfångade!)
#8 - 26 september 2007 17:07
Idag mår han bättre så jag avvaktar lite...
han var framme och simmade med båda fenor idag och högg lite mat från ytan(dock minte lika mycke som dom andra men ändå).

Jag funderade först på bukvattensot men eftersom han börjat småäta igen så låter det enligt beskrivning inte som det...

Annons