För några veckor sedan köpte jag två kampfiskhonor att hålla min gamla kampfiskhona sällskap. Den ena av de nya var väldigt aggresiv, så jag lämnade tillbaka henne. Då började den andra nya honan vara agressiv, jag fattade ingenting...:confused:
Igår var den nya honan extra aggressiv mot den gamla honan. Så idag så låg den gamla honan på sidan under ett blad vid ytan, och jag trodde hon var död. Döm min förvåning då den nya honan slingrar sig runt den gamla...och då ser jag att den gamla honan inte alls är död, utan håller på att lägga ägg! Den nya honan vi köpte visade sig vara en hane, och var extra aggresiv igår för att han byggde skumbo! :D
Parningsriten tog nästan fyra timmar och under tiden var det lite dramatik. Eftersom det här inte var planerat så byggdes ju skumboet i mitt 250 liters akvarium mitt bland alla andra fiskar. Dessa insåg snabbt att det var ägg på gång, och lyckades äta upp en hel del. :( Jag ville så gärna att det skulle bli åtminstone några yngel, så jag fångade in några ägg och lade i ett 0.5 l glas. [:o] Men kampfiskarna fick fler ägg, så nu vaktar hanen säkert på ett 100-tal.
Nu till mina frågor:
1. Finns det någon chans att ynglena kan klara sig i akvariet, när de kläcks, bland alla rovfiskar? Om inte, kan man flytta dem och när bör det göras?
2. Finns det någon chans att de ägg jag flyttade över till glaset kommer att kläckas?
3. Tyvärr åker jag bort över påsken och är borta tors-måndag. Är det något jag bör tänka på för att äggen/ynglena ska klara sig under den tiden?
4. När ska man börja mata ynglena, och med vad?
En bild på leken och skumboet finns på: http://snowflingsan.blogg.se/1205926071_kampfiskhonan_visar_s.html#comment
Vad spännande det här är! :D