Honan har yngel, vad bör jag göra?

#1 - 27 mars 2010 10:24
hej!

Min malawi hona har fått yngel, och hon har placerats i en plastlåda. Där har jag lagt lite växt och sand på botten för att hon ska känna sig trygg. Dem andra fiskar stressar upp henne, och ibland händer det att hon spottar ut par yngel. Nu till frågan, vad ska jag göra??! Bör jag tömma honan, för det pågår krig i karet...
#2 - 27 mars 2010 10:27
Är ynglena stora nog kan du nog det. hon spottar inte ut dem för att hon är "färdigruvad" då?
#3 - 27 mars 2010 14:46
Updatering!

Hon har spottat ut alla yngel och jag har tagit ut honan från plastlådan.
Jag har ungefär ca 30-tal yngel och honan har börjat äta bland dem andra stora fiskar.

Hur/vad bör jag mata yngel med ? Jag matar dem stora fiskar med räkmix samt torrfoder. år det bra att smula ner torrfoder och ge yngel ?
#4 - 27 mars 2010 15:01
flingfoder är ett alternativ. Själv kör jag på laxfoder!
#5 - 27 mars 2010 15:34
artemia funkar oxå
#6 - 27 mars 2010 15:44
Ah, det finns mycket som funkar. Bästa är nog fall du blandar många olika sorter med foder.
#7 - 27 mars 2010 16:18
Vad för Malawi sort är det?
#8 - 4 april 2010 11:08
Jag har ett akvarium på 180L med malawi. Jag har en hona som verkar vara med ägg som bara ligger bakom pumpen. Borde jag han den i ett yngelkar? Eller vad bör jag göra ? ;)
#9 - 4 april 2010 18:04
Kan vara så att den är ner tryckt...
#10 - 5 april 2010 12:23
Men det är så att den är tjock om hakan också :) Det äter inte och den är framme lite då och då ^^
#11 - 9 april 2010 13:06
Även jag har en hona som beter sig så, fast hon trycker bakom några blad vid doppvärmaren. Ser tjock ut runt munnen och ser nästan ut som hon tuggar emellanåt.
Det är en johanni.

Borde jag vidta några åtgärder?
Har ett 47L kar med några sniglar som kan användas.
#12 - 9 april 2010 22:16
Precis som jag .Fast jag har ett 54L som jag skulle kunna ha honan som tuggar i ;)Vad kan vara bäst ett litet akvarium på 54L eller ett yngelkar? :)
#13 - 10 april 2010 00:04
malawi ruvar ju väldigt länge. typ en månad. håll koll på tiden o ta upp henne när det börjar bli dags för spottning ;) ett yngelkar är att föredra.
#14 - 10 april 2010 06:53
Vart hittar man ett bra yngelkar?
Och så vet jag inte riktigt hur länge hon tuggat, men mår de dåligt av om hon får gå där för länge?
#15 - 10 april 2010 09:33
i akvarie affären typ. vissa har sånna där startpaket. typ 40-50 L med pump o värmare o så för typ 500 pix. bra deal.

mår dåligt i vilket akvarium. det stora eller yngelkaret?
#16 - 10 april 2010 09:39
Tänkte på yngelkaret, om hon kan gå där en längre tid utan att hon mår dåligt utav det.
Annars så har jag ett litet akvarium med lite sniglar i också som jag kan använda.
#17 - 10 april 2010 09:44
personligen om jag hade tuggat yngel så hade jag fått en liten chock afv att hamna i nytt kar. sen hade jag kanske blivigt ointresserad av att skydda mina yngel när jag ändå bara är själv där, så jag kanske hade ätit upp dom.

detta var dock högst personliga tankar ;) vet inte om hon mår dåligt men jag brukar ha kvar dom i det stora en tid för att senare sätta över dom e ett mindra..alternativt tvinga ut ynglena i yngelkaret o släppa tillbaka honan i det stora på en gång.
#18 - 10 april 2010 09:52
Har ett yngelkar på ca 17*15*12 cm som jag kan stoppa ner i stora karet och sedan flytta honan till, men vet ju inte hur länge hon haft så men säkert en vecka som hon varit lite skygg och gömt sig bakom bladen och värmaren.

Men skulle jag kunna flytta över hon dit redan nu så får hon gå där.

Edit: Nu när jag matar är hon inte ett dugg intresserad utav maten, så undrar om det är så när det är nära att hon spottar dom?
#19 - 15 april 2010 14:26
Ruvar dom är dom inte intresserade av maten, jag skulle släppt över den till yngelkaret du hade...
#20 - 15 april 2010 14:37
pontulf skrev:
Ruvar dom är dom inte intresserade av maten, jag skulle släppt över den till yngelkaret du hade...

Har gjort det redan, ska jag erbjuda mat iaf?
Brukar släppa ner en flinga åt hon men hon bryr sig inte om den, även räkmix har jag prövat.
#21 - 16 april 2010 14:07
Jag brukar flytta honan till ett kar på 50 liter med lite växter...nån kruka och lite sten.
Hon brukar vara lite stressad första fem minuterna sedan trivs hon toppen.
Har gjort så ett flertal gånger och lyckats.
Brukar även mata yngel och hona innan jag tar tillbaka henne i det stora karet.
Det märks när hon är mogen.

Lycka till Annika...
#22 - 16 april 2010 14:43
bjornsson skrev:
Har gjort det redan, ska jag erbjuda mat iaf?

Brukar släppa ner en flinga åt hon men hon bryr sig inte om den, även räkmix har jag prövat.

när dom ruvar äter dom ingenting på en månad. så ge henne inte mat. det pajjar bara vattnet.
Bilagor:

Annons