Honan blir hane

#1 - 29 oktober 2005 14:10
Har då svärdbärare. När jag köpte dom en hane och två honor. en större hona som de trodde var gravid men inga yngel än. en hane med svärd.som jag nu har tagit bort. då kommer vi till den mindre honan. Har läst att svärdbärare kan utvekla sitt svärd lite senare om de vill. och det är exekt vad jag tror om den hära honan. som håller på att bli en hane. Kan det vara att han gör det på grund att att hanen som jag hade är borta nu och känner mindre konurans?
#2 - 29 oktober 2005 15:47
[QUOTE=eritica]Har då svärdbärare. När jag köpte dom en hane och två honor. en större hona som de trodde var gravid men inga yngel än. en hane med svärd.som jag nu har tagit bort. då kommer vi till den mindre honan. Har läst att svärdbärare kan utvekla sitt svärd lite senare om de vill. och det är exekt vad jag tror om den hära honan. som håller på att bli en hane. Kan det vara att han gör det på grund att att hanen som jag hade är borta nu och känner mindre konurans?[/QUOTE]

Vår black molly hona bytte kön efter att enda hanen dog när vi var på semester.

Så dom anpassar sig tydligen enligt situationen
#3 - 29 oktober 2005 15:54
Om det finns en dominerande hanne kan en mindre hanne vänta med att visa sitt rätta jag i uppt till 6 månader vad gäller t ex svärdbärare om jag minns rätt. Det är alltså då inget riktigt könsbyte utan bara en försenad mognadsprocess.
Jag undrar om det inte är fallet med black mollyn också eller vet ni säkert om hon fött några yngel?
Det är de stora svärdbärarhonorna som lär kunna utveckla yttre manliga könsdrag efter att fött flera kullar yngel. Om de blir befruktningsdugliga hannar är mera osäkert.
#4 - 29 oktober 2005 16:17
Jag köpte en molly hane som nu har börjat få ett svärd. Men jag är ganska säker på att det var en hane ifrån början.
#5 - 29 oktober 2005 16:39
Mollies har inga svärd som svärdbärarna.
Eller tänker du på könsorganet - det kallas i så fall för gonopodium
Det har i stort sett alla ungfödare...
Hannarna vill säga.
#6 - 29 oktober 2005 16:48
Black molly kan väll inte ''byta'' kön lr ? Det är väll bara svärdbärare dom byter inte utan dom är sent utvecklade bara.
#7 - 29 oktober 2005 17:05
Inte bara sent utvecklade om honorna nu fött några kullar yngel och senare byter kön eller hur... :)
#8 - 29 oktober 2005 17:26
[QUOTE=erikthur]Mollies har inga svärd som svärdbärarna.
Hannarna vill säga.[/QUOTE]

Nej, den är vuxen och förmodligen svärdbärare :D . Min poäng är att den var vuxen utan att det syntes att det egentligen var en hane även om det var det. Eller nåt... :D
#9 - 29 oktober 2005 18:38
[QUOTE=Gummiankan][QUOTE=erikthur]Mollies har inga svärd som svärdbärarna.
Hannarna vill säga.[/QUOTE]

Nej, den är vuxen och förmodligen svärdbärare :D . Min poäng är att den var vuxen utan att det syntes att det egentligen var en hane även om det var det. Eller nåt... :D[/QUOTE]
Då var det inte en black molly - svarta svärdbärare är nog extremt sällsynta om de än finns. Svärdbärare är dessutom ganska stora fiskar om dom blir fullvuxna. Så vilken färg och storlek var det på fisken ifråga egentligen?
#10 - 29 oktober 2005 18:49
Är dom svarta svärdbärarna sällsynta ?:D
#11 - 29 oktober 2005 18:53
[QUOTE=platy5]Black molly kan väll inte ''byta'' kön lr ? Det är väll bara svärdbärare dom byter inte utan dom är sent utvecklade bara.[/QUOTE]

Dom byter kön.. vi hade honan i över ett år och efter att hanen dog så bytte den kön.
#12 - 29 oktober 2005 18:54
[QUOTE=erikthur]Inte bara sent utvecklade om honorna nu fött några kullar yngel och senare byter kön eller hur... :)[/QUOTE]

Precis
#13 - 29 oktober 2005 18:55
[QUOTE=Bucket][QUOTE=platy5]Black molly kan väll inte ''byta'' kön lr ? Det är väll bara svärdbärare dom byter inte utan dom är sent utvecklade bara.[/QUOTE]

Dom byter kön.. vi hade honan i över ett år och efter att hanen dog så bytte den kön.[/QUOTE]

Haha , undra om min molly hane byter kön kanske ? ;) Han vill inte para sig mef vår hona :/
#14 - 29 oktober 2005 19:56
Min är svart 90% vit 8% gul 2% Hela svärdet är inte ute än men det nar blivit ca5-7mm nu. Men han är ganska liten. Korsning?

Annons