Hona och hane eller hane och hane:S

#1 - 13 januari 2007 16:58
Hej, jag har ett par malawisar. jag vet däremot inte vilken sort det är. men iallafall. Dom hade grävt en grotta under några lavastenar. först släppte hanen inte in honan i reviret. Men idag vibbererade han som en galning mot henne och sen simmade dom ner i grottan. Och när jag tittade försökte han "försvara" sig mot mig. Men ibland simmade han ner i grotatn och vibererade när honan var där. Men nu när jag kollade så jagade hanen honan hela tiden och han vibbererade mot henne imellanåt Innan han forstatte att jaga henne till pumpen. Kan det vara 2 hanar? eller är det normalt? Borde jag köoa en ny hona?

Förvirrad...
#2 - 14 januari 2007 10:31
Av din beskrivning tycker jag att det låter som en hane som försöker locka en hona till sin lekgrop. Hanar som är i lektagen är otåliga och gör ofta plötsliga utfall mot honan om hon inte är med på noterna. Man för ha ett grupp fiskar så att hanens intresse sprids ut på flera fiskar. Vilken art handlar det om?
#3 - 14 januari 2007 12:35
Jag vet dessvärre inte vilken sort det är. Jag trodde det var PS Demasoni. Men nu ser jag att det inte är det. Jag vet inte om man kan skicka in bilder på dem... Om det går så har jag bilder. Men brukar hanarna jaga upp honorna ovanför pumpen och sen inte låta henne komma ner?
#4 - 14 januari 2007 13:36
Finns så många arter som ser ut som demasoni. Men rör det sig om någon Ps. art alltså?
#5 - 14 januari 2007 14:17
Jag skulle tro det. Den har typ blå svarta ränder och är lite vit. Men den jag tror e hona är nästan brun men ibland är hon utfärgad och då ser hon lite mer silver aktigare ut. Med de blå svarta ränderna. När jag försökte fota hanen så kom honan i närheten av hanen. Hanen började direkt att vrida lite på sig vibberera och snurra runt lite och sen simmade han närmare honan och sen till baka igen. Men sen när honan hade ingorerat det och började simma iväg störtade hanen på henne och jagade henne upp till pumpen. Sen var hon där typ resten av den tid jag kollade.

Annons