Hona-Hane Rödzebra

#1 - 20 november 2006 20:25
Hej.

Har en fråga angående rödzebra. Vilka prickar är det som man ser skildnad på hona och hane? Har fått för mej att honor har många prickar och hanarna har färre. Hoppas jag är rätt på det.

Mvh Daniel
#2 - 20 november 2006 20:36
walle77 skrev:
Hej.

Har en fråga angående rödzebra. Vilka prickar är det som man ser skildnad på hona och hane? Har fått för mej att honor har många prickar och hanarna har färre. Hoppas jag är rätt på det.

Mvh Daniel

Nä snarare tvärt om, fler och mer dominanta fläckar och hanarnas ryggfena brukar vara mer spetsig än honornas.

//MVH Tulle
#3 - 20 november 2006 20:50
Mina rödzebror som jag köpte där har hanarna stora och färre äggfläckar en mina honor. Han som jag köpte dem av tog upp och visade i handen hur man såg skillnad.:)
#4 - 20 november 2006 20:50
Tack då skall jag se vad jag har för några. Läste att det kan vara olika färger på honor och hanar?
#5 - 20 november 2006 21:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tänk att jag trodde hanarna var blå och honorna röda/rosa/blotched? Är totalt okunnig på malawi men lär mig gärna mer... [:o]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95 [/COLOR][/FONT]
#6 - 20 november 2006 21:59
Jopp visst är hanarna blå ursprungligen. I malawisjön är väll 99% av hanarna blå men sen hittades några rosa hanar och sedan har det avlats vidare på dem och de är nu nästan lika normal som de blå, så att säga att alla hanar är blå funkar tyvärr inte längre.

O vad det gäller antalet fläckar.. Är den blå är det en hane och är den rosa/orangeaktig så lär du märka att den kommer få betydligt fler äggfläckar än vad honorna har. Hela buk, rygg och ryggfenan kommer bli fulla av äggfläckar, varjefall på de jag har sett.

//MVH Tulle

Annons