Hona/hane palett

#1 - 10 december 2010 08:12
Har køpt 2st nyligen och den ena ær lite større och vældigt mycket tjockare samt har en rødare færg. Tænkte først att det var honan men læste hær att det oftast ær hanen som ær størst.

Det ær æven den stora som brukar jaga och nafsa på den mindre hela tiden.

Han jag køpte dom av sa att han trodde att hon var dräktig vilket borde antyda att det var den stora som är honan.

Vad tror ni? :S
#2 - 10 december 2010 08:23
Går du in på zoopets artbeskrivningar finns några bilder längre ner på sidan, där kan du se skillnaden mellan hona och hane! :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159&SOK=1
#3 - 10 december 2010 08:35
Miliimli skrev:
Går du in på zoopets artbeskrivningar finns några bilder längre ner på sidan, där kan du se skillnaden mellan hona och hane! :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159&SOK=1

Jo, jag har kollat på dom men blir inte så mycket klokare av det så tänkte om man lägger til lite beteende etc så vet säkert ngn mer van palettägare svaret :P
#4 - 10 december 2010 09:35
Du kan väl kolla på ryggfenorna? På hanen är den mer utdragen, medan på honorna är rundare
#5 - 10 december 2010 09:38
Dom är oftast ihopdragna men ser faktiskt ingen skillnad på dom, men den ena är alltså mycket mycket tjockare och rödare, samt det är alltid den som även jagar och nafsar på den mindre, om det kan vara till hjälp.
#6 - 10 december 2010 14:08
Om den större är en hona och den mindre en hane, så kan hon nog jaga honom, tycker det verkar som om större honor inte riktigt accepterar mindre hanar, förmodligen för att hon då inte accepterar honom som partner. Kan även vara två honor, eller två hanar.

Här ser du skillnaden mellan en hane och en hona, hanen är den större.
#7 - 10 december 2010 14:18
Hmm, den nedre ser ju faktiskt ut som min stora, så då kanske det är hanen som då duktigt jagar honan kanske :P
Största skillnaden på dom är att den ena så mycket rundare om magen och mycket rödare i färgen.
#8 - 10 december 2010 16:49
Om den nedre ser ut som din stora, så är din stora en hona.
#9 - 17 december 2010 11:39
" target="_blank">

Här har jag spelat in en liten film (6min) när dom håller på med något, kan det vara lek tro?

Annons