Hona eller kortfenad hane?

#1 - 1 januari 2011 21:02
Jag köpte 4 honor till en av mina kamphanar som går i ett 240 l och det fungerade hur bra som helst.

För några dagar sedan vill en vän låna den hanen till en av sina honor så då tänkte jag att jag skulle släppa in en annan hane under tiden så den fick röra lite på fenorna. Pang sa det efter bara några sekunder och ena honan flög på hanen så det flög fenbitar runt dem.

Så till min undran, är detta en kortfenad hane trots allt?
Både jag och säljaren tyckte att det såg ut som en hona..

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild513.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild511.jpg
#2 - 1 januari 2011 22:49
Kolla efter äggfläck vid analen, det enda hyfsat säkra då hanar kan komma i alla möjliga former.
#3 - 1 januari 2011 22:57
Det är just det att h*n ena dagen har något som liknar en äggfläck ena dagen men inte den andra..
#4 - 2 januari 2011 19:38
Har precis provat att stoppa in den könslöse till en av ensamma kamphanar i en yngelbox. Kamphanen attackerar gång på gång yngelkaret och sedan simmar han undan för att sedan attackera igen, då är honan en hane väl?

Den som är i yngelkaret står mest still utan att bry sig.
#5 - 2 januari 2011 20:12
Honor och hanar kan vara jäkligt elaka mot varandra de också, så det är inge säkert sätt. Har "honan" extra kraftig käke? Då kan det vara en äkta plakathane. Men som sagt är äggfläck det lättaste bra sättet men det fungerar inte på alla honor.
#6 - 2 januari 2011 20:20
Den är ju kraftigare byggd än de andra honorna i hela kroppen, men de andra honorna är yngre än denna också.
#7 - 15 januari 2011 17:32
i vilket fall som helst så har du fått tag på en doubletail hona eller hane! :)
#8 - 20 januari 2011 21:56
Linan skrev:
i vilket fall som helst så har du fått tag på en doubletail hona eller hane! :)

Trodde dem kallades för heart tail? :)
#9 - 28 januari 2011 14:05
kärt barn har många namn :)
#10 - 11 februari 2011 11:52
jag tycker att det verkar misstänkt likt en pojke ;) Ryggfenan verkar vara rätt lång så det ser ut som en ung hane som inte hunnit få dom långa fenorna,,
#11 - 11 februari 2011 12:47
Jag tycker det ser ut som en hona men jag är inte den bästa på kampfiskar men min erfarenhet är att när jag köpte en ny hane till mina honor och släppte ner den i mitt 600 literskar så dödade ena honan honom inom det snaraste jag såg att hon attackerade och tog tag om munnen på honom på något vis(dödens andetag eller något) lite senare hittade jag honom död.
Däremot så har jag haft i 2 hanar i detta kar och dom var bra polare delade t,o,m på maten så beteendet kan vara sisådär att kolla på.
#12 - 11 februari 2011 13:58
Kan faktiskt vara en hane som någon skrev satt och kollade på mina honor och dom hade kortare ryggfena.
#13 - 17 februari 2011 21:07
Jag har haft flera kampfiskar och detta är till 85% en hane. Jag hade samma situation, då den kortfenade hanen nästan vet ihjäl min andra hane..
#14 - 18 februari 2011 09:29
Jag är då ganska säker på att det inte är en "kortfenad" hane, han har för "långa" fenor för att vara det. (blev lite konstigt svar)
En kortfenad så kallad "Kampvariant" har kortare fenor än denna fisken, samt grövre i kroppen och enormt kraftiga käkar.
#15 - 18 februari 2011 12:25
Maethor skrev:
Jag är då ganska säker på att det inte är en "kortfenad" hane, han har för "långa" fenor för att vara det. (blev lite konstigt svar)

En kortfenad så kallad "Kampvariant" har kortare fenor än denna fisken, samt grövre i kroppen och enormt kraftiga käkar.

Du menar Plakat? Om inte jag minns fel finns både plakat (kraftigare käkar) och short-fin/wild (ser ut som en vanlig fast med korta fenor).
#16 - 21 februari 2011 17:34
ett lätt sätt att kolla om det är en hane eller inte är att ta en spegel och sätta framför fisken, om fisken spretar upp fenorna och blir agressiv så är det en hane ;)

Annons