Hona eller hane Zebraciklid?

#1 - 26 november 2009 17:24
Jag har ett tjugotal 2-centimeters Zebrayngel som samtliga ser likadana ut. Inte är väl samtliga av samma kön?

De ser ut som små Abborrar ungefär, o jag kan inte se någon skillnad vare sig i storlek eller utseende i nuläget. Deras föräldrar är ju däremot som dag o natt, med en mindre vackert tecknad mamma och en betydligt större och lugnare pappa.

När kan man se en tydlig skillnad mellan könen på de här små rackarna?
#2 - 26 november 2009 19:52
Tja, jag kunde väl se säkra honor bland mina när de var ca 3-4 cm, och började få orange fjäll på buken. Konstigt nog verkade flera av de största vara honor.
#3 - 29 november 2009 17:07
Micke_A skrev:
Tja, jag kunde väl se säkra honor bland mina när de var ca 3-4 cm, och började få orange fjäll på buken. Konstigt nog verkade flera av de största vara honor.

- Ja mina är sådär 2-3 cm, och det är 21 stycken. Ingen av dem är orange på buken. Är det möjligt att samtliga 21 är hannar allihop??
#4 - 29 november 2009 17:41
perfetto skrev:
- Ja mina är sådär 2-3 cm, och det är 21 stycken. Ingen av dem är orange på buken. Är det möjligt att samtliga 21 är hannar allihop??

Nej, det är inte särskilt troligt. Det finns arter, som paletter, där det ena könet kan överväga, beroende på pH-värdet, men vad jag vet funkar inte zebror så.
#5 - 29 november 2009 20:12
De är säkert bara för små än.
#6 - 20 december 2009 20:43
dom är nog lite för små än. men som micke skrev så får honorna röda fjäll på buken samt lite vid ryggfenan, men det är väll lite olika kanske. Hanen får mer utsträckta fenor.
#7 - 22 december 2009 07:33
Jag var nere i Guldfisken Zoo o pratade med killen där om just detta. Han sa att det kunde vara 20-25 hannar faktiskt. Det hade tydligen en del att göra med vattentemp det som styrde könet på ynglen.
Han sade också, med tanke på att jag är trött på yngelvårdskrigandet gentemot andra fiskar, att man kunde plocka bort antingen honorna eller hannarna och ha ett stim av ett enda kön. I så fall är ju Zebracikliden hur snygg somhelst..även om jag då hellre skulle haft tjugo orange-lila honor om jag fått välja : )

Annons