Hona eller Hane Ancistrus?

#1 - 14 juni 2012 06:54
Avslutar medlemskap
#2 - 14 juni 2012 07:02
På vuxna individer är det lätt, då hanarna får en "skog" med ganska långa och tjocka spröt på nosen, och upp mot ögonen, medan honorna inte har några spröt, eller väldigt lite, ibland korta små utväxter längst fram. Den på bilden ser ut att kunna vara lite för liten för att det ska ha börjat utvecklas, men det är väl på gränsen kanske. Om jag får gissa så är det en hona, men man kanske får ge den nå´n cm till.
#3 - 14 juni 2012 07:07
mmmmmm.....

fast ibland är det svårt även på vuxna exemplar.

det är ganska stora variationer på dom där spröten.

Det finns hanar som utvecklar ganska små och få spröt jämfört med genomsnittet.

Det finns honor som utvecklar ganska stora och många spröt jämför med genomsnittet.

Ungefär som att det finns hanar inom Homo Sapiens som har löjligt lite skägg, och ett fåtal honor
som har ganska mycket skägg (skäggiga damen exemelvis).

.
#4 - 14 juni 2012 08:13
kensa skrev:
mmmmmm.....

Fast ibland är det svårt även på vuxna exemplar.

Det är ganska stora variationer på dom där spröten.

Det finns hanar som utvecklar ganska små och få spröt jämfört med genomsnittet.

Det finns honor som utvecklar ganska stora och många spröt jämför med genomsnittet.

Ungefär som att det finns hanar inom homo sapiens som har löjligt lite skägg, och ett fåtal honor

som har ganska mycket skägg (skäggiga damen exemelvis).

.

:d
#5 - 14 juni 2012 08:14
Animaniac skrev:
På vuxna individer är det lätt, då hanarna får en "skog" med ganska långa och tjocka spröt på nosen, och upp mot ögonen, medan honorna inte har några spröt, eller väldigt lite, ibland korta små utväxter längst fram. Den på bilden ser ut att kunna vara lite för liten för att det ska ha börjat utvecklas, men det är väl på gränsen kanske. Om jag får gissa så är det en hona, men man kanske får ge den nå´n cm till.

Ahh, tackar. Låter som om det kan va rätt tydligt att se då. Men den här är som du säger ganska liten. Inte mycket mer än guppystorlek än. Så jag får väl vänta och se lite. Men om den fortsätter att ha slät nos så e det troligen en hona och får den spröt så är det troligen en hane. Kul, då får vi vänta och se.
#6 - 14 juni 2012 08:49
på mina har jag inte kunnat avgöra med stor sannolikhet förräns de är uppe på
7-8 centimeter om det är den ena sorten eller den andre.....

.
#7 - 14 juni 2012 10:38
Kensa skrev:
på mina har jag inte kunnat avgöra med stor sannolikhet förräns de är uppe på

7-8 centimeter om det är den ena sorten eller den andre.....

.

oki, då blir det till att ha tålamod och vänta :-)
7-8 cm, hur gamla är dom då? för den här kan väl inte vara så gammal
#8 - 14 juni 2012 10:44
cirka 8-12 månader.
#9 - 14 juni 2012 14:31
Hej! Jag har samma "problem".. En av mina ancistrus är 5-6 cm och har som stubb.. Vet inte om det är en kille eller en tjej??
#10 - 18 juni 2012 11:16
Hej! Jag har samma "problem".. En av mina ancistrus är 5-6 cm och har som stubb.. Vet inte om det är en kille eller en tjej??

Hej! Den är nog hane, kanske... Själv har jag en ancistrus i ungefär samma storlek (om inte någon cm större t.o.m.) som har helt slät nos, inte några tecken på någon stubb ALLS och jag har därför dragit slutsatsen att det är en hona. Just därför tror jag att din är en hane om den ens bara har lite stubb... :) Kan dock inte säga säkert då jag inte har mycket mer erfarenhet...
#11 - 18 juni 2012 11:19
Tack! :)

Annons