Hon vill inte!

#1 - 10 april 2006 21:15
Jag har ett par Grön Bågfenciklid i mitt akvarium. Det har alltid roat sej med varandra och lekt, men ännu har det inte blivit några yngel.

Sen en tid är honan inte med på noterna längre. Hanen gör sina närmande och spänner upp sej för henne, men hon är helt ointresserad och åker in bland växterna.
Hon får aldrig den mörka teckningen utan ser mest ljusbrum/beige ut.
Hon verkar nästan lite blyg [:o] och enstörig. Hon ser inte sjuk ut och tar maten.

Har dom sina perioder, kommer hon att bli sitt gamla vanlig jag i sinom tid?
Tacksam för lite info.
#2 - 11 april 2006 16:32
Någon som kan ngt om bågfenors leklust?
#3 - 11 april 2006 16:47
Som vanligt så kan jag inte ge nått direkt svar på din fråga.
Men olika saker som kan vara nödvändiga för att fiskarna skall leka är t.ex maten, vattenkvaliten, omgivningen.

Du kan testa och mata med frysfoder t.ex svarta mygglarver, eller något levandefoder. Om du t.ex har bara torrfoder så kan det vara väl värt att testa.

Slarva inte med vattenbytena. Om man inte vill regntidssimulera, då kan man slarva ett tag och sedan göra ett större vattenbyte. Det finns inlägg om detta sen tidigare, gör en sökning.

Omgivningen vilket jag tror är den viktigaste faktorn. Vad har du för sällskap till fiskarna. Kanske är andra stressande fiskar med i burken. Har fiskarna tatt sig nått revir? Testa att möblera om lite. Bågfenorna är lägger rommen öppet, så släta stenar eller nån rot fungerar bra, grottor behövs ej.

Sen kan det ju också vara så att de inte är intresserade av varandra av oilka orsaker t. ex. ålder efter 1,5 år är de nog inte på topp längre.

Just de det viktigaste av allt, ha tålamod.
#4 - 11 april 2006 18:08
I artbeskrivningen står det att dom lägger rommen i grottor. Och min hona har gjort det minst en gång.

Vattenbytena sköts ordentligt varje vecka.
När det gäller maten så får dom ganska varierad kost, dock inte enbart fryst.
Det är levandefoder, svarta mygglarver, räkmix mm. Samt granulat, fling, pellets. Dom gillar oxå det gröna fodret som malarna vill ha, typ broccoli, squash osv.

Dom har en kruka som dom gillat hela tiden tidigare, men nu är dom aldrig där.
Så jag vet inte vad man mest ska peka på som är anledningen.
Kanske det sista tipset är bäst ändå: tålamod!
#5 - 11 april 2006 19:27
[QUOTE=svea]I artbeskrivningen står det att dom lägger rommen i grottor. Och min hona har gjort det minst en gång.

[/QUOTE]

Oj då, det visste jag inte. Men visst det stämmer nog, står till och med så i mina böcker.

Hursomhelst har mina alltid undvikit grottor. Och det har varit rätt många lekar totalt.
#6 - 11 april 2006 19:34
Fått yngel oxå som klarat sej?
#7 - 11 april 2006 20:38
Det har nog blivit ett visst antal hundra yngel som jag dragit upp till säljbar storlek.

Att odla bågfenor är obs! normalt sett väldigt lätt, har svårt att tänka mig någon annan amerikansk ciklid som är lika enkel. Problemet är snarare att bli av med alla yngel sedan.

Vad har du för andra fiskar i akvariumet, att odla i ett sällskapsakvarium kan vara ganska svårt.
#8 - 11 april 2006 21:12
Jaså minsann, är dom enkla! Det låter hoppfullt. Jag har inte haft mina så väldigt länge än så det kanske finns hopp.
Jag tycker om dem, de är så fina och intressanta i sitt beteende. Men just nu inte så pigga på lek, tyvärr.

Andra fiskar är lite blandad fisksoppa: barber, några malar, kardinaler, gurami,
kilfläcksrasboror, ungefär. Dessutom mina glupska botior, dom är inte att leka med, särskilt inte för små yngel antar jag.

Men om de lyckas få yngel så är det kanske bra om det inte blir så många då om det är svårt att "bli av med dem".

Jag är inte ute efter att odla, mer för att det skulle vara naturligt för fiskarna.
#9 - 12 april 2006 21:33
Bara en tanke. Undrar om det inte kan vara så att det är för mycket "fisksoppa" för att de skall lyckas med leken. Malar, barber och botior som stressar runt, det skulle kunna vara problemet.

Har du möjlighet så kanske du kan ha dem i ett eget akvarium och testa.

Annons