Hon mobbar mej!

#1 - 14 augusti 2008 16:50
Jag vet inte hur man ska säga eller änmäla detta, Men en här på hemsidan mobbar mej, Hon säger att min skål är en potta, Och att jag är ett pucko.

Jag är jätteledsen, För jag har betalt allting själv (jag är 11 år).
#2 - 14 augusti 2008 16:54
Lol.

Varför blir du ledsen för vad en okänd person på internet säger? Du kanske inte borde surfa så mycket med tanke på ditt klena sinne...
#3 - 14 augusti 2008 16:57
om du kontaktar kjell eller christian kan de nog hjäpa dig

och wieder: det var väl ett av de dummaste inläggen jag läst på länge!
Bilagor:
#4 - 14 augusti 2008 16:58
Tack, Jag ska nog kontakta dom .
#5 - 14 augusti 2008 17:01
smurfmats skrev:
om du kontaktar kjell eller christian kan de nog hjäpa dig

och wieder: det var väl ett av de dummaste inläggen jag läst på länge!

Har du ens läst tråden i fråga?
Killen har en kampfisk och två kardinaltetror i en skål på 16 liter, som dessutom saknar pump. En person anmärkte på detta i ETT inlägg, vilket Shadow4ever tyckte klassades som mobbing. Om Shadow4ever blir "jätteledsen" över detta kanske han inte borde sitta vid datorn, med tanke på att det finns rätt mycket hemskare saker på internet än vad Shadow4ever blivit "utsatt" för.
#6 - 14 augusti 2008 17:04
Mattias - är det du igen?
:confused:
#7 - 14 augusti 2008 17:05
Men du var väl i så fall 14 för några år sedan...
#8 - 14 augusti 2008 17:08
Wieder skrev:
Har du ens läst tråden i fråga?

Killen har en kampfisk och två kardinaltetror i en skål på 16 liter, som dessutom saknar pump. En person anmärkte på detta i ETT inlägg, vilket Shadow4ever tyckte klassades som mobbing. Om Shadow4ever blir "jätteledsen" över detta kanske han inte borde sitta vid datorn, med tanke på att det finns rätt mycket hemskare saker på internet än vad Shadow4ever blivit "utsatt" för.

ja jag kollade igenom tråden efter jag skrivit inlägget. jag kan hålla med om att man borde lämna tillbaka fisk som inte kan få ett drägligt liv till affären.

men att svara som du gjorde till en elvaåring gör mig mest sur. och argumentet att det finns hemskare saker på nätet är väl klart, men en elvaåring kanske inte kollar på alla "hemskheter" du kollar på eller hur?

sen är det ju helt olika hur man uppfattar saker här på nätet och i verkliga livet eller hur? något som du kanske tycker är helkul kanske nån annan tar på ett helt annat sätt.
#9 - 14 augusti 2008 17:10
Jag vet inte hur man ska säga eller änmäla detta, Men en här på hemsidan mobbar mej, Hon säger att min skål är en potta, Och att jag är ett pucko.

Du kanske ska prata med dina föräldrar, och berätta att du har blivit lurad av djuraffären att köpa en skål som inte alls är lämplig att ha fiskar i.
Det är deras ansvar som föräldrar till ett barn att se till att dina djur tas hand om på rätt sätt. Du kanske kan hjälpa till extra mycket hemma med sysslorna för att spara pengar så du kan köpa ett riktigt akvarium som är bättre lämpat för dina fiskar. Eller avstå från veckopengen en längre tid om de kan hjälpa dig att köpa ett akvarium.
Allt annat vore djurplågeri och oansvarigt av dina föräldrar.
Det är främst de som måste se till att dina fiskars behov tillgodoses då du kan vara för ung för att riktigt förstå vad det innebär.
Det finns gott om begagnade akvarium på internet för en mindre slant än vad det kostar med nytt.

Sen så uttrycker sig folk mer eller mindre pedagogiskt, men det är så med internet att man inte kan se den andra personen, deras ansiktsutryck, kroppsspråk och tonläge, så du får försöka lägga sånt och sidan och lära dig att ta till dig budskapet. Dina fiskar mår inte bra i den lilla skålen.
#10 - 14 augusti 2008 17:12
Tycker man att ett inlägg är kränkande kan man alltid trycka på den röda triangeln och rapportera till Kjell på det viset ;)
#11 - 14 augusti 2008 17:15

Du var mig en smart 11 åring som går ut med detta på forumet och säger att nån mobbar dig,det hade inte ens min tös kunnat fattat ens hon är 11 år,för du är väl 11 år ??eller är detta ett stort skämt ifrån dig för mobbing är ju allvarliga saker här på Forumet då hade jag kontaktat mina föräldrar istället som då hade tagit kontakt med ansvariga det ska inte du göra om du nu är 11 år.
#12 - 14 augusti 2008 17:29
Du var mig en smart 11 åring som går ut med detta på forumet och säger att nån mobbar dig,det hade inte ens min tös kunnat fattat ens hon är 11 år,för du är väl 11 år ??eller är detta ett stort skämt ifrån dig för mobbing är ju allvarliga saker här på Forumet då hade jag kontaktat mina föräldrar istället som då hade tagit kontakt med ansvariga det ska inte du göra om du nu är 11 år.

Fast ålder är inte så relevant om man känner sig kränkt och mobbad. Tycker man att det är jobbigt då är det hans/hennes verklighet även om det inte var menat så.
Jag kan hålla med om att det inte känns som någon 11 åring, sättet texten här är skriven på mot de andra inläggen, men det är som sagt irrelevant.
Det viktigaste här är att VI BRYR OSS OM VÅRA FISKAR, och därför samlas vi här. Shadow4ever bryr sig med, annars hade han/hon inte tagit sig tid att läsa och ställa frågor, sen kan vi inte vi påverka vilka beslut personen ifråga tar efter att ha fått svaren. Men ibland vill man inte heller höra sanningen, det är lättare så.

Men som sagt, känner man sig kränkt så gör man. Det finns de som kanske inte direkt har språkets/skriftens gåva i sina uttryck...
#13 - 14 augusti 2008 17:30
patrik, tror du inte en elvaåring vet vad mobbning är? hon kanske redan har pratat med sina föräldrar och de ville att hon skulle fråga hur man gick vidare med det...
#14 - 14 augusti 2008 17:41
Litet kar eller inte...- Lika illa endå
jag är själv 11 år och fick också en del smällar på käften i början. men det avtog och man kom mer och mer in i zoopet så att säga.

Men oavsett ska mobbing inte förekomma på zoopet, Pyttekar eller ej...
#15 - 14 augusti 2008 17:41
smurfmats skrev:
patrik, tror du inte en elvaåring vet vad mobbning är? hon kanske redan har pratat med sina föräldrar och de ville att hon skulle fråga hur man gick vidare med det...
Efter som jag själv har barn i den ålder och jobbar på en skola för Låg och mellanstadie barn så kan jag nog detta ämnet rätt så bra tack!!vad som slog mig först var att personen i fråga satte sin ålder inom parantes för att folk ska uppmärksamma det direkt på grund av den låga åldern sånt händer titt som tätt på våra skolor samma system sen visar det sig att det inte är så att det mest är för ett stort skämt internet är en stor sak många som sitter bakom skärmarna.

Och svaret på din fråga så måste jag tyvärr svara Nej det vet dem inte i den grad som personen nämner och utrycker sig det är på dagis nivå som vi brukar säga.
#16 - 14 augusti 2008 17:42
3 guppy skrev:
Litet kar eller inte...- Lika illa endå

jag är själv 11 år och fick också en del smällar på käften i början. men det avtog och man kom mer och mer in i zoopet så att säga.

Vi tror fortfarande inte att du är 11 år 3 Guppy:D
#17 - 14 augusti 2008 17:45
Att kalla en 11 åring pucko för att han/hon litar på dom i affären måste jag säga är så satans korkad så man borde bli bannad.

Förklara att det är fel är en grej, men att säga det på detdär sättet är bara idiotiskt. När man är 11 ska man inte själv behöva ta ansvaret för att djuraffären lurar på honom/henne en skål och två kardinaltetror.

Sen var folk sätter gränsen för mobbning är så olika så man inte kan säga vad som är mobbning och vad som inte är det, det vi alla kan vara överrens om är att shadow tagit illa upp och känt sig påhoppad eller utanför!

Ge tips för fiskarnas bästa i all ära, men det finns rätt och fel sätt.

Dessutom har vi väl alla sätt tråden om grejer man hört i djuraffären, det som fastnat mest hos mig var pojken som köpte en kardinaltetra till en skål och durafärren sålde skålen och den med glädje. Var det då pojkens fel, eller håller ni med om att det var djuraffärens?

Om pojken blivit medlem här, skulle ni direkt kalla honom idiot för att affären inte sa till honom? Detta är ju ungefär samma grej!
#18 - 14 augusti 2008 17:47
Efter som jag själv har barn i den ålder och jobbar på en skola för Låg och mellanstadie barn så kan jag nog detta ämnet rätt så bra tack!!vad som slog mig först var att personen i fråga satte sin ålder inom parantes för att folk ska uppmärksamma det direkt på grund av den låga åldern sånt händer titt som tätt på våra skolor samma system sen visar det sig att det inte är så att det mest är för ett stort skämt internet är en stor sak många som sitter bakom skärmarna.

Och svaret på din fråga så måste jag tyvärr svara Nej det vet dem inte i den grad som personen nämner och utrycker sig det är på dagis nivå som vi brukar säga.

inget personangrepp på dig patrik från min sida om du kände det så. det jag reagerade på var hur du skrev att du inte trodde inte 11 åring visste vad mobbning var. och det tror jag dem vet.

sen att det kanske sitter en 14 åring som garvar åt både dig och mig som diskuterar detta är en annan fråga. man kan ju inte hela tiden utgå ifrån att det är ett troll när någon yngre person skriver. eller hur?
#19 - 14 augusti 2008 17:47

Ja han/hon skriver ju som en hel karl ;)
#20 - 14 augusti 2008 17:50
JojjeN skrev:
Att kalla en 11 åring pucko för att han/hon litar på dom i affären måste jag säga är så satans korkad så man borde bli bannad.

Förklara att det är fel är en grej, men att säga det på detdär sättet är bara idiotiskt. När man är 11 ska man inte själv behöva ta ansvaret för att djuraffären lurar på honom/henne en skål och två kardinaltetror.

Sen var folk sätter gränsen för mobbning är så olika så man inte kan säga vad som är mobbning och vad som inte är det, det vi alla kan vara överrens om är att shadow tagit illa upp och känt sig påhoppad eller utanför!

Ge tips för fiskarnas bästa i all ära, men det finns rätt och fel sätt.
inom skollagen så ska du inte ta ett Idiot för då kan du anmäla personen ifråga,och den lagen är det bästa som hänt man ska inte ta nån sånt när man är barn,man ska känna sig trygg om man går till skolan och andra ställen när man är i den åldern och givetvis känna sig trygg när man sitter på internet;):)
#21 - 14 augusti 2008 17:51
Linapina skrev:
Ja han/hon skriver ju som en hel karl ;)
Det är en han och jag säger det än han blir ett geni när han blir större:)
#22 - 14 augusti 2008 17:54
smurfmats skrev:
inget personangrepp på dig patrik från min sida om du kände det så. det jag reagerade på var hur du skrev att du inte trodde inte 11 åring visste vad mobbning var. och det tror jag dem vet.

sen att det kanske sitter en 14 åring som garvar åt både dig och mig som diskuterar detta är en annan fråga. man kan ju inte hela tiden utgå ifrån att det är ett troll när någon yngre person skriver. eller hur?
Det är klart dem vet,dem vet det ännu bättre rätta sagt dem uttrycker sig ännu bättre mer moget vad jag menar som blev lite feltolkat var att detta är på lågstadienivå som har nämns.
Bilagor:
#23 - 14 augusti 2008 17:57
inom skollagen så ska du inte ta ett Idiot för då kan du anmäla personen ifråga,och den lagen är det bästa som hänt man ska inte ta nån sånt när man är barn,man ska känna sig trygg om man går till skolan och andra ställen när man är i den åldern och givetvis känna sig trygg när man sitter på internet;):)

Hängde inte med, ta det från början xD

Edit: Precis, jag är ju två år större än han, och jag är ju ett geni redan. ;D
#24 - 14 augusti 2008 18:02
JojjeN skrev:
Hängde inte med, ta det från början xD

Edit: Precis, jag är ju två år större än han, och jag är ju ett geni redan. ;D

två år äldre än han
better brush up your swedish too
;););)
#25 - 14 augusti 2008 18:06
erikthur skrev:
två år äldre än han

;););)

Honom om man ska vara riktigt petig ;) :p

[SIZE=1](från en som läste svenska A, B & C på gymnasiet) :D[/SIZE]
#26 - 14 augusti 2008 18:11
Nina82 skrev:

Jag är ju naturvetare - sådant där är nog överkurs.
hm - sådant där har man språgranskare till.
:D
#27 - 14 augusti 2008 18:35

Inte?
Men jag är det:D

och om jag skulle få 1 krona varje gång jag sa att jag var 11, så skulle jag vara rik;)
#28 - 14 augusti 2008 19:30
Jag fick en sån ångest om detta nu är sant så jag vill be om ursäkt om jag har sårat dig i mina utsvängningar om din ålder,för alla kan uttrycka sig så olika i alla åldrar om nån har sårat dig så ska man självklart ta upp det.Så jag ber så mycket om ursäkt
#29 - 14 augusti 2008 19:47
erikthur skrev:
två år äldre än han

;););)

Jag kunde det innan jag började 6:an, då började man snacka som dom andra. xD Men ska väl läka nu när man börjar 7:an. ;)
#30 - 14 augusti 2008 21:44
Nina82 skrev:

Moa ha ha ha... [:-92][:-93]

erikthur skrev:
Jag är ju naturvetare - sådant där är nog överkurs.

hm - sådant där har man språgranskare till.

:D

Den halte leder den blinde! [:-88] Sjukt roligt detta...

Angående trådämnet. Jag håller med Linapina.. Bra att du strukturerar upp tokstollarna som yttrar sig här. Ingen ska mobbas utan istället läras upp och man ska inte heller kritisera barnets föräldrar för annars skulle jag säga [:-43][:-56][:-58][:-67][:-87][:-103] Lr något sådant.. Trådskaparen får gärna visa sina föräldrar detta inlägg... ;)
#31 - 14 augusti 2008 22:07
Nina82 skrev:

Nej ,det heter äldre än (vad) han (är).
Äldre än honom är dålig svenska:p
#32 - 14 augusti 2008 22:17
Mumin skrev:
Nej ,det heter äldre än (vad) han (är).

Äldre än honom är dålig svenska:p

Hmmm.. Håller inte riktigt med dig :p

Vad låter bäst.
Precis, jag är ju två år äldre än honom eller
Precis, jag är ju två år äldre än vad han är.

Det är helt korrekt att skriva på båda sätten men jag personligen föredrar det första ;)
Jag är petig, jag vet :D
Guest
#33 - 14 augusti 2008 22:20
Nina82 skrev:
Vad låter bäst.

Fast nu är vi väl mer än två år äldre än han? ;)
(Funkar bra för mig, även om det är fel)
Guest
#34 - 14 augusti 2008 22:23
3 guppy skrev:

Oavsett ålder, så är du klokast på Zpet!:);)
(Hoppas du aldrig tagit illa vid dig av något jag har skrivet?)
#35 - 14 augusti 2008 22:23
Anettejt skrev:
Fast nu är vi väl mer än två år äldre än han? ;)

(Funkar bra för mig, även om det är fel)

Och nu har nattugglan hittat fram till datorn oxå :p

Kärt barn har många namn ;) :D
#36 - 14 augusti 2008 22:32
Det borde vara åldergräns både på att använda forum på internet (och på att köpa fisk med för den delen). MINST 13 år.

Det är ett helsike att hålla skillnad på forumtroll och barn, och dessutom kan den allmäna tonen på internet kan vara tämligen rå och hänsynslös (zoopet är ett under av snällhet och tolerans). Av de två anledningarna tycker jag inte att en elva-åring har något på forum som domineras av vuxna att göra, om inte det hela sker med delaktighet av barnets förälder.
#37 - 15 augusti 2008 01:03
Nina82 skrev:
Hmmm.. Håller inte riktigt med dig :p

Vad låter bäst.

Det är helt korrekt att skriva på båda sätten men jag personligen föredrar det första ;)

Jag är petig, jag vet :D

jag skulle vilja säga... "Precis, jag är ju två år äldre än vad han är."

jag tycker det ska sättas en 16 eller 15 årsgräns på att köpa levande djur ensam. Men är jag helt ute och Cycklar eller finns det inte en lag om att man inte får ingå i köpavtal när det gäller djur om man är under 18 eller utan målsmans tillåtelse
#38 - 15 augusti 2008 04:52

jag tycker det ska sättas en 16 eller 15 årsgräns på att köpa levande djur ensam. Men är jag helt ute och Cycklar eller finns det inte en lag om att man inte får ingå i köpavtal när det gäller djur om man är under 18 eller utan målsmans tillåtelse

Off topic är slut nu. :P

Troligen köper ingen under 14 ändå ett djur ensam, man gör liksom bara inte det utan en förälder som kan godkänna vad man köper, och inte säger "Va, köpte du dethär också?" efteråt.
#39 - 15 augusti 2008 06:14
Anettejt skrev:
Oavsett ålder, så är du klokast på Zpet!:);)

(Hoppas du aldrig tagit illa vid dig av något jag har skrivet?)

Nej då.:)
#40 - 15 augusti 2008 08:01
Tack, Men alltså jag vill bara säga några saker, så ni fattar vad jag menar XD

Min mamma vet såklart om att jag köpt fiskar, Men jag är i "stugan" och hon är hemma "i mitt riktiga hus" så självklart vet hon om att jag köpt.

"Det borde vara åldergräns både på att använda forum på internet (och på att köpa fisk med för den delen). MINST 13 år."

Men hur ska vi under 13 då kunna ställa frågor om våra fiskar ..? Man behöver ju inte vara över 13 för att äga fiskar, Eller?

Men tack för all hjälp, (Och jag ska komma ihåg den där "anmälningsknappen) tills nästa gång.. :P

ps. Jag e tjej XD
#41 - 15 augusti 2008 08:03

Man får faktiskt inte ingå avtal över huvud taget innan man är 18. Undantag gäller för ungdomar som flyttat hemifrån och måste handla till sitt eget hushåll. Så en 17-åring kan egentligen nekas att köpa en liter mjölk på ICA om han/hon bor hemma.
#42 - 15 augusti 2008 08:14
Det enda jag kan hitta om barn under 13 år i det här forumet är följande:
Om du är under 13 år kan administratören kräva att du har tillstånd från din målsman eller förälder innan du kan fullfölja registreringsprocessen. Mer information om detta finns tillgängligt under registreringsprocessen.

Det står att admin kan kräva osv. Dvs admin bestämmer, förstås.

Själv tycker jag att Zoopet borde kunna funka bra även för en elvaåring. Man bör väl för övrigt försöka vara snäll och trevlig mot alla på ett forum.

Mvh UB
#43 - 15 augusti 2008 08:33
Ofta vet man ju inte om den som skrivit ett inlägg är en 11-åring, en 45-årig bankkamrer eller en 83-årig tant. Det brukar inte stå i inläggen och ofta inte heller i presentationen. Och det finns vuxna som uttrycker sig i skrift på ett sätt som gör att de verkar betydligt yngre... Och tvärtom;). Jag har blivit överraskad över folks ålder här flera gånger. Så det känns inte helt rättvist med anmärkningar på att man inte ska skriva så "till en 11-åring", hur ska man veta vem man skriver till, när en ny användare har gjort sitt/sina första inlägg?

Sedan ska man förstås inte vara oförskämd mot någon oavsett ålder, men svar anpassade precis till ens ålder och kunskapsnivå kan man nog inte alltid räkna med på nätforum, tyvärr.
Bilagor:
#44 - 15 augusti 2008 08:33
[quote=Shadow4ever;1178651]Tack, Men alltså jag vill bara säga några saker, så ni fattar vad jag menar XD

Min mamma vet såklart om att jag köpt fiskar, Men jag är i "stugan" och hon är hemma "i mitt riktiga hus" så självklart vet hon om att jag köpt.

"Det borde vara åldergräns både på att använda forum på internet (och på att köpa fisk med för den delen). MINST 13 år." (end of quote)

Men hur ska vi under 13 då kunna ställa frågor om våra fiskar ..? Man behöver ju inte vara över 13 för att äga fiskar, Eller?

Men tack för all hjälp, (Och jag ska komma ihåg den där "anmälningsknappen) tills nästa gång.. :P

Du har helt rätt, yngre om några borde få vara med och ställa frågor, även på forum, det är ju trots allt ett sätt att lära sig och visa att man tar ansvar. Du gör helt rätt i att säga ifrån om du tycker att någon är taskig, hoppas bara att du förstår att syftet inte är att vara elak, utan att försöka få fram ett oerhört viktigt budskap om dina fiskars hälsa, och det ser jag ju att du har tagit till dig nu.

Men eftersom det oftast är vuxna som är ute på forum som dessa, så blir du behandlad som om du vore jämngammal, men det är klart, att oavsett ålder eller kön så ska man inte bli kallad för pucko, helt klart.
Det är bra i alla fall att du kan stå på dig när det behövs, tänk bara på att tonen ska vara på samma nivå som du vill få tillbaka. Alltså 2 fel gör inte 1 rätt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Oroa dig inte, du kommer snart komma in i det hela. Och du är ju här för att du bryr dig ;)

/Lina som precis har börjat om med fiskar själv.
#45 - 15 augusti 2008 08:41
Tänk vad många 11 åringar som skulle låtit kardinaltetrorna simma där utan att bry sig, du frågar och får veta, för du vill djurens bästa.

Därför blir jag så irriterad att "någon" kallar en nybörjare för pucko, varje sig personen är 11 eller 111 år gammal, dom frågar ju för dom vill djurens bästa, snarare är dom som inte frågar riktiga puckon.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 15 augusti 2008 08:47
Rent allmänt utan att vara insatt i denna fråga.
Anser man sig dåligt behandlad så kan man alltid anmäla detta - som jag påpekat flera gånger tidigare så finns det en anmälningsikon vid varke inlägg. Klicka på den och ange vad du tycker är fel.
Däremot om man själv ger svar på tal om man nu anser sig mobbad så har man ju på så sätt själv gett sig in i "leken".....
Självklart har man aldrig rätt att kalla någon för ett pucko - gör man så får man en varning

Sedan är ju ett forum alltid på gott och ont. Ironi och skämt går sällan hem, svaren kan många gånger verka tuffare i skrift än vad man avsett osv.
De allra flesta är helt enkelt inte vana vid att ge pedagogiska svar. En del tar gärna i lite extra när de svarar - de kan skrika om djurplågeri istället för att förklara varför det är fel att t.ex. hålla fisk på ett visst sätt.
Samtidigt kan man som frågeställare inte heller själv välja vilka svar man skall få - håller man för många fiskar i ett för litet akvarium så kommer automatiskt alla svar nästan bara att handla om detta istället för om det man frågat etc.
#47 - 15 augusti 2008 09:15
Alla åldrar ska vara tillåtna på ett djurforum, tycker jag.. Vi ska sjutton kunna uppföra oss... Men jag anser fortfarande att det ska sitta en markering på alla som är under 15 år så att vi kan få en chans att vara extra försiktiga med hur vi uttrycker oss eller rättare sagt vad vi förväntar oss att den andra ska förstå. Jag blir ju betydligt mindre ilsken på en 11 åring som har misskött ett djur än vad jag blir på en vuxen.

Jag kan snarare tycka att gamla griniga surkartar kan förbjudas från forumet.. :D :D
(Obs. Skämt!!!)
Bilagor:
#48 - 15 augusti 2008 09:18
Katharina skrev:
Alla åldrar ska vara tillåtna på ett djurforum, tycker jag.. Vi ska sjutton kunna uppföra oss... Men jag anser fortfarande att det ska sitta en markering på alla som är under 15 år så att vi kan få en chans att vara extra försiktiga med hur vi uttrycker oss eller rättare sagt vad vi förväntar oss att den andra ska förstå.

En väldigt bra idé som bör tas tillvara på:)!
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 15 augusti 2008 09:33
Katharina skrev:
Alla åldrar ska vara tillåtna på ett djurforum, tycker jag.. Vi ska sjutton kunna uppföra oss... Men jag anser fortfarande att det ska sitta en markering på alla som är under 15 år så att vi kan få en chans att vara extra försiktiga med hur vi uttrycker oss eller rättare sagt vad vi förväntar oss att den andra ska förstå. Jag blir ju betydligt mindre ilsken på en 11 åring som har misskött ett djur än vad jag blir på en vuxen.

Jag vet inte om det är rätt eller inte. Vi har ju t.ex. en avdelning som heter
"Mitt första akvarium.
Alla är vi barn i början. Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare."
och då kan man ju tycka att tonen borde vara lite mer accepterande, men det funkar tyvärr ofta precis tvärt om och jag anser nog att det var en dundertabbe att överhuvudtaget starta upp den kategorin.

Sedan bygger ju ditt förslag också på att de som reggar sig verkligen fyller i en sådan ruta och att de fyller i den korrekt.
Av erfarenhet vet jag t.ex. att mindre än hälften av de som goldreggar sig anger födelsetid. Vi vet också att av de som anger sin ålder i forumet så anger många fel ålder "gamlingar" har skrivit att de är barn och barn har angivit att de är äldre. Därför kommer det då att bli än vanligare med diskussioner i forumet om den eller den verkligen är si eller så gammal (se t.ex. denna forumtråd).
Så dessa frågor är inte helt lätta.
#50 - 15 augusti 2008 10:35
Ja, men om någon som är minderårig anger det så minskar ju risken för att någon äldre går till "angrepp", så det minimerar ju risken lite. Om någon sedan startar en sådan här tråd så kan man be dem att "minderårig registrera sig".

Angående nybörjar tråden så kan den dåliga tonen bero på att alla är yngre och kaxigare som är inne där. Vi "gamlingar" har kanske inte "satt tonen" där..

Skärpning gamlingar, in på nybörjartråden och föregå med gott exempel!!! :D
Guest
#51 - 15 augusti 2008 10:37
Katharina skrev:
Men jag anser fortfarande att det ska sitta en markering på alla som är under 15 år så att vi kan få en chans att vara extra försiktiga med hur vi uttrycker oss eller rättare sagt vad vi förväntar oss att den andra ska förstå. Jag blir ju betydligt mindre ilsken på en 11 åring som har misskött ett djur än vad jag blir på en vuxen.

Håller med till 100%!! :)
Fast under 13 år hade ju kanske räckt.
#52 - 15 augusti 2008 10:47
Jag sa inte att man ska totalförbjuda de under tretton att delta på forumet, utan att det i så fall bör ske med tillstånd och tillsyn av målsman. Detta är naturligtvis inte helt lätt att kontrollera, och det kommer alltid att gå att "gå runt" eventuella kontroller, men jag tror det kan vara värt att föreslå det.
Bilagor:
#53 - 17 augusti 2008 09:42
Tack tack, Jag tror jag vet det mesta nu och så.. :P

Vet inte om det fungerar så här, Men när jag var Moderator på ett annat forum så kunde man låsa trådar, Och det kan man nog här ..?

Aja, Tråden kan låsas nu!

Tack! ;)
#54 - 17 augusti 2008 14:40
Tack tack, Jag tror jag vet det mesta nu och så.. :P

Vet inte om det fungerar så här, Men när jag var Moderator på ett annat forum så kunde man låsa trådar, Och det kan man nog här ..?

Aja, Tråden kan låsas nu!

Tack! ;)

11 år och moderator???:confused:
#55 - 17 augusti 2008 15:06
3 guppy skrev:
11 år och moderator???:confused:

Det finns många små forum, kanske något hennes kompisar/hon själv hade.

Dessutom om hon spelar datorspel och så har man små forum för sina allianser, hon menar ju troligen ett forum24 forum, och inte en hemsida som zoopet.
#56 - 18 augusti 2008 07:30
Japp, En liten hemsida XD
#57 - 19 augusti 2008 05:32

Fast min 10-åring är ganska på det klara med kommatering och punktering, ngt som ju brister mest hos vuxna på internet ;)
Likaså sätter man ofta ex en ålder inom parentes då det är ngt författaren (i detta fall Shadow) vill lägga till men som inte är viktigt nog att få finnas med i den befintliga texten.

Ngt åtminstone alla grundskoleutbildade borde veta om.

Har Shadow tagit illa upp räcker det just där. Man ska under en sådan situation inte behöva förklara sig runt omkring i 10 inlägg.

Annons