Homosexuella fiskar???

#1 - 8 januari 2007 17:15
Mina Kardinalfiskar leker som sjutton just nu. Den störste hanen parar sig med den tjockaste honan och en annan hane. De gör på precis samma sätt som när det är hona+hane och det liknar inte alls de hetsiga jakter och "slagsmål" som de ibland har. De slingrar sig nästan dubbelvikta om varandra, lugnt och fint i ett tätt snår av windelöv.... :p
Hm... är de homosexuella eller ser de inte skillnad på hona/hane??? [:o]
#2 - 8 januari 2007 17:30
Det är inte du som inte ser skillnaden då?:) :) :)
#3 - 8 januari 2007 17:38
laerni skrev:
Det är inte du som inte ser skillnaden då?:) :) :)

Jag tycker det är rätt tydlig skillnad på honor och hanar så det tror jag inte... ;)
#4 - 8 januari 2007 17:47
Jag har inte en aning om skillnaden! Men är helt övertygad om att hannarna är rätt säkra på vilka som är honor och tvärtom!
#5 - 8 januari 2007 17:48
Skulle inte förvåna mig om de är homo. Har hört att de förekommer homosexualitet bland de flesta djur som t ex fåglar.

hittade det här på nätet också:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=12968&a=690405
#6 - 8 januari 2007 17:54
Min guppy hane är mer atraherad av kuhlii ålen än honorna^^
#7 - 8 januari 2007 18:01
Ha ha...

Marcus.N skrev:
Min guppy hane är mer atraherad av kuhlii ålen än honorna^^

:p :p :p :p :p Fem stjärnor för den...
#8 - 8 januari 2007 18:03
jag har en guppy hane som alltid var på mina platy hanar:p ...jag fick ta bort dem så att han kunde uppvakta mina guppyhonor xD
#9 - 8 januari 2007 18:16
Katharina skrev:
:p :p :p :p :p Fem stjärnor för den...

Det är sant den är rädd för honorna och så fäljer den efter ålen hela tiden:D
#10 - 8 januari 2007 19:30
mina fiskar tar på sig arabkläder och rider på kameler, troligt? lika troligt som att det finns homofiskar :D de kanske är så dumma att de inte kan skilja mellan hona och hane men homosexuella kan de knappast vara enligt mig :D
#11 - 8 januari 2007 19:33
laerni skrev:
Jag har inte en aning om skillnaden! Men är helt övertygad om att hannarna är rätt säkra på vilka som är honor och tvärtom!

Hm... det är inte Kardinaltetror du tänker på? Kardinalfiskar skiljer sig både i färg, fenor och form mellan hanar och honor. Ja, han håller ju på med båda så han är väl bisexuell då... :D
#12 - 8 januari 2007 20:14
Klubben AFSL!

Mina Kardinalfiskar leker som sjutton just nu. Den störste hanen parar sig med den tjockaste honan och en annan hane. De gör på precis samma sätt som när det är hona+hane och det liknar inte alls de hetsiga jakter och "slagsmål" som de ibland har. De slingrar sig nästan dubbelvikta om varandra, lugnt och fint i ett tätt snår av windelöv.... :p

Hm... är de homosexuella eller ser de inte skillnad på hona/hane??? [:o]

De får väl bilda klubben AFSL = Akvarieinvånarnas Förening för Sexuellt Likaberättigande:p
#13 - 8 januari 2007 21:02
Amaro skrev:
mina fiskar tar på sig arabkläder och rider på kameler, troligt? lika troligt som att det finns homofiskar :D de kanske är så dumma att de inte kan skilja mellan hona och hane men homosexuella kan de knappast vara enligt mig :D

^^Det finns alltid dom som förnekar homosexualitet. Men varför skulle just fiskar inte kunna vara det när det har påträffats hos andra djur?
#14 - 8 januari 2007 21:41
LinneaHYLK skrev:
^^Det finns alltid dom som förnekar homosexualitet. Men varför skulle just fiskar inte kunna vara det när det har påträffats hos andra djur?

Jag har haft två homosexuella Black Molly hanar, de struntade totalt i alla fina honor jag köpte åt dem :D

De hade vuxit upp tillsammans, det var bara 2 yngel i den kullen, så jag tänkte förstås att det var därför :D

/Matsvin.
#15 - 8 januari 2007 23:35
Jag tror att fiskar kan vara kära i varann även om det är 2 hanar (jag andvänder ordet kära istället homosexuell låter så konstigt på djur) Mina 2 marsvinshanar är kära i varann så varför skulle inte en fisk kunna vara det också:p
#16 - 8 januari 2007 23:43
Liinda skrev:
Jag tror att fiskar kan vara kära i varann även om det är 2 hanar (jag andvänder ordet kära istället homosexuell låter så konstigt på djur) Mina 2 marsvinshanar är kära i varann så varför skulle inte en fisk kunna vara det också:p

hehe...:D
Har själv haft marsvinshanar, de är ju helt fixerade och håller på med sin parningsdans (vaggande och kuttrande):D tror att det ofta blir så i brist på villiga honor (fortfarande marsvin) som gör att det blir så :D

Mina "flickor" (hundarna) blir väääldigt kärvänliga mot varandra när de löper.
#17 - 8 januari 2007 23:44
Amaro skrev:

nääää, va spännande [:-5]
#18 - 9 januari 2007 00:35
rödtoppen skrev:
hehe...:D

Har själv haft marsvinshanar, de är ju helt fixerade och håller på med sin parningsdans (vaggande och kuttrande):D tror att det ofta blir så i brist på villiga honor (fortfarande marsvin) som gör att det blir så :D

Mina "flickor" (hundarna) blir väääldigt kärvänliga mot varandra när de löper.

Jo dom tager vad dom haver haha:D
#19 - 9 januari 2007 00:50
Homosexualitet är jäkligt vanligt bland djur. Isbjörnar, schimpanser, svanar, ankor (som bildar par för livet) you name it, they're gay. När det gäller fiskar kan man ju så klart ha diskussionen om de är tillräckligt "medvetna" för att bli kallade "sexuella" över huvudtaget, men om man ska jämföra intelligens finns det nog både en och annan ciklid som kan mäta sig med en anka så varför inte?
#20 - 9 januari 2007 06:27
Ja har sett en sida där man kan lära sin fiskar tricks som att göra mål och så dom är ju inte helt duma fiskarna som folk säger så det är nog olika för varje fisk som min guppy hane vill inte ens va nära en guppy hona han är rädd för henne och min kompis gammla kanin var homosexuel elr han gick på andra hanar hela tiden><
#21 - 9 januari 2007 07:30
Marcus.N skrev:
Ja har sett en sida där man kan lära sin fiskar tricks som att göra mål och så dom är ju inte helt duma fiskarna som folk

kommer du ihåg vad den sidan heter????
#22 - 9 januari 2007 10:57
Självklart kan fiskar vara attraherade av andra fiskar oavsett kön. Tycker det är fullkomligt löjligt med folk som påstår att det är omöjligt och "onaturligt"..

Mamma och Simon - jag tror att ert hanpar där är mycket lyckliga, och ni borde vara stolta för att det finns så mycket kärlek i ert kar. :)
#23 - 9 januari 2007 12:21
Macke_fisk : kommer ej ihåg men gå in och blädra i golfboll tråden i guldfisk forumet så finns sidan där!

fiffi: det var bara sagt ^^ mycke kärlek!
#24 - 9 januari 2007 12:40
kan räkna upp många exempel med lek på olika ciklidsorter där rommen möglade hela tiden,visade sig senare att det var två honor som lekte med varann,så visst finns det fiskar som tycker om andra med samma kön.
#25 - 9 januari 2007 19:10
Min kamphane var också Gay!

Hej hej! Jag hade en kamphane som också var gay, iallafall blåste han upp sig mot min dvärg gurami hanne och gjorde sig stor och snygg. Han brydde sig inte alls om andra fiskar inte ens sina egna två honor! [:o]
När jag köpte ett nytt akvarium flyttade jag min gurami dit. Kampfisken blev inte sig sj efter det. Han blev mindre aktiv. stod mest i ett hörn och stirrade. Nu har han och hans flickor flyttat hoppas att han kommer över vackta guramimannen Tage :p

Känner mig dock lite hemsk som särade på dem. Men det var inte besvarad kärlek tyvärr... Tage var mest irriterad på honom. ;)
#26 - 9 januari 2007 20:40
kan det inte vara så att angående gnagare som marsvin m.m att när hanar "juckar" på varrandra så vill dom visa dominans?
var så iallafall med mina gerbiler:)
#27 - 9 januari 2007 22:44
kan det inte vara så att angående gnagare som marsvin m.m att när hanar "juckar" på varrandra så vill dom visa dominans?

tror knappast det :D
#28 - 9 januari 2007 22:58
Väldigt sällan det handlar om dominans faktiskt.. är samma sak med hundar och hundvalpar - nej, de juckar inte för att utröna hur de står i rang, det ordnar de på andra vis.
#29 - 11 januari 2007 00:12

Nej oftast inte det är mer i början eller när dom kommer upp i "tonåren" som dom ska visa dominans och då kan dom jaga varann och klättra på varann men när dom juckar på varann har det mer med deras behov att göra faktiskt haha. Och kanske låter äckligt men det finns vissa som har hittat sperma i sina marsvinshanars päls därbak och jag tror inte marsvin går så långt när det gäller dominans:p
#30 - 11 januari 2007 00:22
Liinda skrev:
Och kanske låter äckligt men det finns vissa som har hittat sperma i sina marsvinshanars päls därbak och jag tror inte marsvin går så långt när det gäller dominans:p

För länge sen när vi hade marsvin så innan vi lät kastrera våra hanar så hittade vi just det i en av hanarnas päls [xx(] ...och det var inte lite i heller, vi var tvugna att klippa bort en del av pälsen, annars hade vi inte kunnat göra ren honom [xx(]
#31 - 11 januari 2007 00:50
rödtoppen skrev:
För länge sen när vi hade marsvin så innan vi lät kastrera våra hanar så hittade vi just det i en av hanarnas päls [xx(] ...och det var inte lite i heller, vi var tvugna att klippa bort en del av pälsen, annars hade vi inte kunnat göra ren honom [xx(]

Usch haha det låter inte sådär jättemysigt. Jag har iaf haft turen att inte hitta något i mina marsvins päls än:p
#32 - 11 januari 2007 02:24
Jag tror inte det är riktigt rätt att tala om kärlek i fallet med fiskarna - möjligtvis kan man hitta en koppling till begreppet "kärlek" när det gäller svanar och andra parbildande djur.
Däremot är det inte så fantastiskt omöjligt att fiskarna är homosexuella. Som tidigare påpekats är det ju inte helt ovanligt med homosexualitet bland djur, och jag kan inte se något skäl till varför inte fiskar skulle kunna vara gay om andra djurgrupper kan vara det.
#33 - 11 januari 2007 04:14
Liinda skrev:
Usch haha det låter inte sådär jättemysigt. Jag har iaf haft turen att inte hitta något i mina marsvins päls än:p

av totalt 6 hanar så var speciellt en hane intresserad en av sina bröder.. kan säga att det inte tog lång tid innan alla gossarna var kastrerade :D

Annons