Homemade 62L

#1 - 17 augusti 2013 20:56
Jag fick lite tråkigt på semestern så jag bestämde mig för att bygga ett till kar. Dett har hänt so far.

[ATTACH=CONFIG]63464[/ATTACH]
62Liter 100x25x25

[ATTACH=CONFIG]63465[/ATTACH]
Rambygge :D

[ATTACH=CONFIG]63466[/ATTACH]
Börjat klätt bänken. Framsida.
[ATTACH=CONFIG]63467[/ATTACH]
Baksida.
More to come.

Jag är inte helt 100 på om jag ska köra räkor där i eller om jag ska köra ett Apistopar och nått annat smått typ posthorn eller nått sånt.

MVH Rikard :D
#2 - 17 augusti 2013 21:08
Fasiken, coolt! Vad är det för mått egentligen?
#3 - 17 augusti 2013 21:13
Homemade 62L

Måtten på karet hittar du i inledningen under bilden.
#4 - 17 augusti 2013 21:41
Ibland har jag för bråttom. Sorry! Men vidhåller fortfarande att formatet på karet är riktigt coolt! :D
#5 - 17 augusti 2013 22:13
Känns ganska opraktiskt egentligen med dom måtten men jag tyckte de kändes fränt så jag körde :D

Jag har fortfarande inte bestämt vilken filterlösning jag ska köra. Va tror ni blir bäst?

hojhojhoj
#6 - 17 augusti 2013 22:40
Ett kraftigt innerfilter då akvariet är långt. Eller kanske ett ytterskiktet för att gömma teknik?
#7 - 17 augusti 2013 23:08
Vill samtidigt inte har för kraftigt om jag ska köra apisto :)

Nått hemmabyggt med ett aslångt strilrör kanske vore nått :D

Då får jag flödet utan "hela havet stormar" :D

I mitt 147L med dubblafilterhörn a 2x490L timmen var det hela havet stormar innan jag lyckades trixa till med utblåsen :D

Samtidigt är det ju bara 62liter liksom :)
#8 - 18 augusti 2013 06:47
Homemade 62L

Helläckert bygge :) Ska du ha någon bakgrund eller vill du se igenom det hela? Ska du bara t.ex. Ha svartbakgrund så kan ju t o m ett tystgående ryggsäcksfilter funka. Ett annat alternativ är ju faktiskt ett bottenfilter i så litet kar. Om du kör åleds som är byggbart och 22 cm djupt kan du ha en minipowerhead som drar igenom det och ger lite cirkulation. Spånar bara lite kring temat ;)
admin
Christian Alfredsson
#9 - 18 augusti 2013 06:56
En cool filteride hade varit om man limmar en Back-to-Nature slimline i karet och överst sätter man in ett strilrör som Eheim har på ytterfilter. Koppla det till ett innerfilter på ena sidan som man gömmer bakom lite mer slimline. Strilröret gnider man in med svart silikon och drar på lite sand. Det skulle betyda att vattenytan skulle röra sig hela vägen även om det var en kraftig pump.

Lite som du beskriver ovan
#10 - 18 augusti 2013 08:24
Tanken är att köra svart solfilm bakom, ingen slimline i dehär. det har jag provat redan, jag tror djupet i karet försvinner om jag kör slimline :)

Funkar bottenfiltren om man köra sand/soil? grus lär ju funka men det är inget alternativ :P

MVH Rikard
admin
Christian Alfredsson
#11 - 18 augusti 2013 08:26
Jag har haft slimline i kar som var 60*30*30 och tyckte det blev super, men du kan nog har rätt då ditt var 25
#12 - 18 augusti 2013 09:04
Homemade 62L

Ryskbompa skrev:
Tanken är att köra svart solfilm bakom, ingen slimline i dehär. det har jag provat redan, jag tror djupet i karet försvinner om jag kör slimline :)

Funkar bottenfiltren om man köra sand/soil? grus lär ju funka men det är inget alternativ :P

MVH Rikard

Det beror nog på kornstorleken på soilen. Fler sk räksoil tror jag går utmärkt. Ren sand, typ blästersand, blir för tätt.
#13 - 18 augusti 2013 09:20
ok. jag vill inte låsa mig till soil eller grus då jag inte vet vad jag ska göra av karet än. Det började med att jag hade en juwelramp över jag tänkte bygga ett kar till bara för kul och köra som leftover plant tank. :D men de eskalerade lite. men bottenfilter skulle fan va en bra ide annars. får klura vidare. :D
#14 - 18 augusti 2013 09:43
Grus 2-3mm går perfekt...
#15 - 18 augusti 2013 09:44
jävligt najs kar! älskar sånnt. ett ytterfilter hade ju funkat med. med utblås i en änden o insug i den andra. slangar ner bakom bakgrutan.

tips. spraya bakrutan med spräyfärg från biltema. gjorde det nu till mitt tangakar. blev så jävla bra! solfilm kan ju bli bubbligt och den är blankare. jag körde på mattsvart. nummer 36561 på biltema. mycket snabbare o lättare att fixa än hålla på med solfilm! tog fan inte två minuter!
(på bilden där ser det lite blankt ut men det var för det inte hade torkat än)
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg-36155/
#16 - 18 augusti 2013 09:48
Smart där! jo solfilmen är lite epa. Har funkat bra dock. Sen är den 95% den jag hitta och när solen ligger på så syns kablar bakom nanot. Inge vidare.

Kruxet med ytterfilter är att bänken är ganska smal invändigt. typ 23cm tror jag den är. Vad kör man för ytterfilter till 62liter? ^^

mvh Rikard
#17 - 18 augusti 2013 10:26
Biltema färgen är 100%;-)
Hmm fluval 106 kanske? Eller tetratec 400 ex.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#18 - 18 augusti 2013 10:41
Har ni någon aning om vad det är för yttermått på ett 106? hittar de fan inte.
#19 - 18 augusti 2013 10:47
Homemade 62L

Eheim Classic 150 är 11 cm. Classic 250 är 16 cm. Så det finns gott om filter som är smala.
#20 - 18 augusti 2013 11:10
jaaafan classsic filtrena kan du ju ha!
#21 - 18 augusti 2013 11:50
Om man vill göra det enkelt för sig men ändå få en diskret och effektiv filtrering som inte tar plats från en redan ganska begränsad yta så tycker jag 2 hang on filter skulle vara en praktisk och effektiv lösning! Om du hänger en i vardera hörnet på bakre glaset så får du en lugn och jämn genomströmning! Sen kan du också välja precis vad du vill dumpa ner för filtermedia i dem:) http://www.pwss.se/product.php?productid=13542&cat=1350&page=1
#22 - 18 augusti 2013 14:05
mm dom där hangon filtren är kung. Har ett sånt på nanot. men jag vill daska karet ganska nära väggen :D
Ytterfilter blir nog fett. :D

En liten update:
Tog med karet ut till föräldrarna och trixade vidare. 1+1 :D
[ATTACH=CONFIG]63473[/ATTACH]
Sen spraya jag baksidan:
[ATTACH=CONFIG]63474[/ATTACH]
Blev skitabra finish.(Kung hannes!) Karet är skitsigt som fan i övrigt, sen får jag ursäkta för den fula silikonfogen längst ner, men det kommer en antik golv/taklist runt sen som kommer täcka spikar och 2cm av karet i underkant.

Over and out! //Rikardo
#23 - 18 augusti 2013 14:33
Ser bra ut. Ä nyfiken på inredning, filterlösning och fisk :).
#24 - 18 augusti 2013 14:36
Inredning blir "Mini Landscape" sten från tyskland, fisk blir troligtvis 1.1 apisto. + nått krälande/krypande.
Filterlösning är jag grymt kluven över. Lutar åt ytterfilter nu men jag har inte bestämt mig. Jag gillar att ha mycket filtermedia.

MVH Rikard
#25 - 18 augusti 2013 14:45
Förstår dig med filterlösning. Bygg annars kanske ett eget innerfilter där du kan ha mycket filtermedia och sen tillverka ett strilar som kanske nästan går med längs hela baksidan :).
#26 - 18 augusti 2013 15:04
Ser snyggt och trevligt ut :)
#27 - 18 augusti 2013 15:12
macke_fisk skrev:
Förstår dig med filterlösning. Bygg annars kanske ett eget innerfilter där du kan ha mycket filtermedia och sen tillverka ett strilar som kanske nästan går med längs hela baksidan :).

MM den tanken har slagit mig också, svårt att få snyggt bara :)
#28 - 18 augusti 2013 15:12
PiaJo skrev:
Ser snyggt och trevligt ut :)

Tackar :)
#29 - 18 augusti 2013 19:18
Ryskbompa skrev:

Sen spraya jag baksidan:

[ATTACH=CONFIG]63474[/ATTACH]

Blev skitabra finish.(Kung hannes!) Karet är skitsigt som fan i övrigt, sen får jag ursäkta för den fula silikonfogen längst ner, men det kommer en antik golv/taklist runt sen som kommer täcka spikar och 2cm av karet i underkant.

Over and out! //Rikardo

ja fan blev ju skitnajs! visst blir det bra med spreyfärg!? min nya passion :P haha

älskar redan det här karet! :D
#30 - 18 augusti 2013 19:34
hannesc skrev:
ja fan blev ju skitnajs! visst blir det bra med spreyfärg!? min nya passion :P haha

älskar redan det här karet! :D

MM det blev kanon. Riktigt hög finish. mycket bättre än jag hade trott. Hur funkar det när det blir fuktigt? :D
#31 - 18 augusti 2013 19:52
ska hålla mot vatten men inte mot bensin :P
#32 - 18 augusti 2013 20:08
Ok de känns tryggt hehe
#33 - 18 augusti 2013 22:06
Ryskbompa skrev:
MM den tanken har slagit mig också, svårt att få snyggt bara :)

Ska du kunna se in i akvariet från alla sidor eller ska du täcka en sida? Om du ska kanske Täcka en sida så kanske göra den svart och ett svart strilrör. Hade nog blivit bra.
#34 - 19 augusti 2013 15:43
Jag vill kunna se alla 3 sidor. Det kommer står mot en vägg men jag vill inte låsa karet liksom, om man flyttar typ.

MVH Rikard
#35 - 20 augusti 2013 10:03
När du ändå bygger själv så tycker jag du ska borra botten på karet och köra in och utlopp till ett litet ytterfilter den vägen, diskretare filtrering än så blir det inte.

Eller om du har låg belastning så kan du ju köra som Janne på Södermalms akvarieaffär dvs inget filter alls utan låta botten och växter ta hand om det hela. Jag har testat att hålla både räkor och fisk på det viset utan problem.
#36 - 20 augusti 2013 19:13
Borra botten vågar jag fan inte. aldrig gjort de. Aldring tänkt på de heller :P

Kör man nån liten cirkulationspump då bara eller?

Liten update idag. Jag stressar inte :P
[ATTACH=CONFIG]63604[/ATTACH]
Reglat upp för gångjärn till dörrar.
[ATTACH=CONFIG]63605[/ATTACH]
Byggt dörrstommar.
[ATTACH=CONFIG]63606[/ATTACH]
Listen som kommer användar i över och underkant på bänken.

Någon som har tipps på bra, korta typ 5cm och justerbara fötter?

Over and out!

MVH Rikard
#37 - 20 augusti 2013 20:50
Jag monterade nyligen ben från Ikea på en akvariebänk jag byggde.
Capita, justerbara, maxbelastning per ben 125 kg. Förvisso är dom 8 cm höga.

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30244346
#38 - 20 augusti 2013 23:02
jag had skippat listerna. snyggare utan...
#39 - 21 augusti 2013 09:01
Ryskbompa skrev:

Kör man nån liten cirkulationspump då bara eller?

Någon som har tipps på bra, korta typ 5cm och justerbara fötter?

Over and out!

MVH Rikard

Nej du kör med helt stillastående vatten. Gärna grus eller bränd lera som substrat tillsammans med sandsnäckor för att maximera nedbrytningen i botten. Sen har du många starkrotade växter typ Cryptocoryne och Svärdplantor för att trycka ner syre i botten. Det låter sjukt, men fungerar utmärkt! Du måste dock ha en lite längre inkörningsperiod med enbart räkor och snäckor innan du släpper i fisken och du kan inte trycka i lika mycket fisk som om du hade ett jätte filter.

Justerbara fötter i olika storlek och färg brukar det finnas på vilket byggvaruhus som helst, iaf i mina trakter.
#40 - 21 augusti 2013 18:03
Palmberg skrev:
Jag monterade nyligen ben från Ikea på en akvariebänk jag byggde.

Capita, justerbara, maxbelastning per ben 125 kg. Förvisso är dom 8 cm höga.

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30244346

Jag har sånna på bänken jag moddade till 147litaren. tyckte dom var lite väl höga för den här bänken. Kanske kan modda dom? :D menar jag är ju garagemek i grunden :D
#41 - 21 augusti 2013 18:04
hannesc skrev:
jag had skippat listerna. snyggare utan...

Vilken tur att smaken är som baken, lister it is! :D
#42 - 21 augusti 2013 18:06
addo skrev:
Nej du kör med helt stillastående vatten. Gärna grus eller bränd lera som substrat tillsammans med sandsnäckor för att maximera nedbrytningen i botten. Sen har du många starkrotade växter typ Cryptocoryne och Svärdplantor för att trycka ner syre i botten. Det låter sjukt, men fungerar utmärkt! Du måste dock ha en lite längre inkörningsperiod med enbart räkor och snäckor innan du släpper i fisken och du kan inte trycka i lika mycket fisk som om du hade ett jätte filter.

Justerbara fötter i olika storlek och färg brukar det finnas på vilket byggvaruhus som helst, iaf i mina trakter.

Ok det låter lite spännande att prova faktiskt. Fisklasten blir ett par apisto inte mer inte mindre. Och jag kan lätt vänta med att köpa dom :)

Du har ingen länk till någon som kört denna metod och fått de att funka. Nått step by step inlägg eller något?

hoj
#43 - 26 augusti 2013 07:54
Jag vet att det finns en gammal tråd på Plant Swap som är bra, men nu kan jag inte hitta den. Killi-folket brukar också köra tekniklöst så man kan nog leta på killi forum.

Jag kan kolla om jag har någon bild på min gamla räkburk när jag kommer hem.

Men annars är det helt lugnt att starta, använd luftigt substrat som du blandar i filtergegga i och börja med mycket växter. Efter några dagar slänger du i några snäckor och sedan några räkor. När du ser att växterna, snäckorna och räkorna trivs och förökar sig så släpper du i fisken. Byt 10-20% vatten varje vecka = klart!
#44 - 26 augusti 2013 08:15
Annars kan du ju starta karet som vanligt och ta bort filtret efter någon månad.
#46 - 26 augusti 2013 18:23
Asså jag vill bara gifta mig mer karet i sista länken, så jävla coolt :D
#47 - 28 augusti 2013 19:54
Homemade 62L

Jag har själv setat och letat efter ett kar i dessa måtten. Sjukt läckert tycker jag. Väntar med spänning på fortsättningen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#48 - 31 augusti 2013 13:15
Update:
[ATTACH=CONFIG]63805[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]63806[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]63807[/ATTACH]

Det började de regna så jag fick avbryta. Men jag tror det kan bli ganska fett när det blir klart :)

BTW hur flyttar jag den här tråden till projekt? känns som att den passar bättre där. Kjelle?

MVH Rikard
#49 - 1 september 2013 21:41
Toknajs!
Skicka ett meddelande till admin. Så kan han säker flytta

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#50 - 2 september 2013 09:43
Fint som snus!
#51 - 12 september 2013 12:43
Hur går det? Har du sparkat igång karet?
#52 - 12 september 2013 17:41
Update:

Ne jag är ultra seg. Har en Cheva El camino som ska renoveras också :P

[ATTACH=CONFIG]64033[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64034[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64035[/ATTACH]
Blir nog bra när det är klart :)
#53 - 12 september 2013 18:06
ja det verkar bli najs. men jag skulle skippat listen runt själva karet. snyggare utan
#54 - 12 september 2013 18:32
hannesc skrev:
ja det verkar bli najs. men jag skulle skippat listen runt själva karet. snyggare utan

Nooooooo! :D
#55 - 12 september 2013 18:35
Ryskbompa skrev:
Nooooooo! :D

jooooooooooooo! :D
#56 - 25 oktober 2013 16:20
[ATTACH=CONFIG]64912[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64913[/ATTACH]
Dags för teknik med andra ord, tänkte bolla lite frågor.

Fluval 106 är ett bra val till ett 62liter? Kan man strypa flödet om man vill?

Oliver knott soil fin 10liter eller 20 liter? Ska i Mini landscape sten och nån rot också.

Hagen Glo 2x39w. Inte speciellt snygg men jävligt bra. Snyggare alternativ till glo rampen?

Föslag på växter/layout?

hoj :D
#57 - 25 oktober 2013 16:43
Spännande. Om du frågar mig, hiv i sten, häll sand på och planera små växter i skrevorna.
#58 - 25 oktober 2013 16:47
HWH skrev:
Spännande. Om du frågar mig, hiv i sten, häll sand på och planera små växter i skrevorna.

Men jag ska ju ha soil :P och den lär jag beställa + att den är svinadyr :D
#59 - 25 oktober 2013 16:49
Ryskbompa skrev:
Men jag ska ju ha soil :P och den lär jag beställa + att den är svinadyr :D

Snick snack.
Hiv i sten, häll på soil och plantera små växter i skrevorna.
#60 - 25 oktober 2013 17:01
HWH skrev:
Snick snack.

Hiv i sten, häll på soil och plantera små växter i skrevorna.

10 eller 20 liter, den soilen finns inte att köpa i stan, eller Jo men den kostar ena armen typ. :)
#61 - 25 oktober 2013 18:48
Homemade 62L

Efterlängtad update, var lite orolig projektet dött ut och jag tyckte hela bygget var väldigt tilltalande! Återgår nu till att smyga för jag har väldigt dålig koll på teknik och dylikt ;-)
#62 - 25 oktober 2013 19:05
Ryskbompa skrev:
10 eller 20 liter, den soilen finns inte att köpa i stan, eller Jo men den kostar ena armen typ. :)

Räcker det inte med 10L? Räcker ju till 5cm i genomsnittlig tjocklek.
#63 - 25 oktober 2013 19:07
Thessiell skrev:
Efterlängtad update, var lite orolig projektet dött ut och jag tyckte hela bygget var väldigt tilltalande! Återgår nu till att smyga för jag har väldigt dålig koll på teknik och dylikt ;-)

Det har inte dött ut men jag har en El camino 1969 som ska renoveras, tar fruktansvärt med tid :D

Smyg du hoppas jag kan inspirera dig :)
#64 - 25 oktober 2013 19:07
HWH skrev:
Räcker det inte med 10L?

Jag skulle vilja det, fast jag har tänkt bygga ganska högt i bakkant? skulle behövt ett program som räknar ut nästan :)
#65 - 25 oktober 2013 19:25
Ryskbompa skrev:
Jag skulle vilja det, fast jag har tänkt bygga ganska högt i bakkant? skulle behövt ett program som räknar ut nästan :)

en det är ju inga problem om du bara vet ca hur högt du vill ha. Men måste det vara soil du bygger med? Min tanke var att du bygger med stenar. Klart billigare. Men om du tänker en hög som är lite mer än halva höjden av karet dvs 15 cm och en diameter på 25 cm så kräver den 2,5 liter. Du kan alltså på 10 liter göra 4 högar a 15 cm höga. Behöver du verkligen mer?
#66 - 25 oktober 2013 22:00
HWH skrev:
en det är ju inga problem om du bara vet ca hur högt du vill ha. Men måste det vara soil du bygger med? Min tanke var att du bygger med stenar. Klart billigare. Men om du tänker en hög som är lite mer än halva höjden av karet dvs 15 cm och en diameter på 25 cm så kräver den 2,5 liter. Du kan alltså på 10 liter göra 4 högar a 15 cm höga. Behöver du verkligen mer?

Det är lite de jag har klurat på med, känns som att de ska räcka men OM det inte gör det när man ska trixa till med en layout, då grinar jag :P
#67 - 26 oktober 2013 07:52
Nä då fyller du på under med nåt annat krafs. Ska du ha både gröna och röda växter?
#68 - 26 oktober 2013 08:16
HWH skrev:
Nä då fyller du på under med nåt annat krafs. Ska du ha både gröna och röda växter?

Men jag vill inte fylla på med nå krafs under, vill ha de tip top liksom :) bara gröna än så länge? varför frågar du? :)
#69 - 26 oktober 2013 08:23
Ryskbompa skrev:
Men jag vill inte fylla på med nå krafs under, vill ha de tip top liksom :) bara gröna än så länge? varför frågar du? :)

Ska du ha mycket röda växter hade det varit snyggt med något vitt tex ljusa stenar som bryter av mot den mörka botten och de mörka växterna. På det vita skåpet och tapeten bakom hade det nog varit snyggt med mycket rött.

Tip tio kan det ju bli även om du bygger kullar med något billigare och har soilen uppepå
#70 - 11 november 2013 20:49
Grejjorna börjar trilla in.

Glo ramp, Fluval 106 och soil idag.[ATTACH=CONFIG]65330[/ATTACH]
Behövs mer soil ser jag nu :(

Grejjor som är på ingång:
Mini landscape sten 15kg. Co2 regulator, ph controller, ytterfilter rekator, sen har jag en tub på g :)

over and out :D
#71 - 12 november 2013 20:03
Idag lärde jag mig ej grej. Handla på nätet är fan risky. Köpte en Co2 reaktor, aqua medic 1000. asså den är löjligt stor, finns det några nackdelar med att köra överdimensionerad reaktor?
#72 - 12 november 2013 23:28
Homemade 62L

Ryskbompa skrev:
Grejjorna börjar trilla in.

Glo ramp, Fluval 106 och soil idag.[ATTACH=CONFIG]65330[/ATTACH]

Behövs mer soil ser jag nu :(

Grejjor som är på ingång:

Mini landscape sten 15kg. Co2 regulator, ph controller, ytterfilter rekator, sen har jag en tub på g :)

over and out :D

Tryck bak soilen och kör ljus sand längst fram :) det bli ofta löjligt bra :)

Får reaktorn plats i karet? Jag hade letat alternativa lösningar :)
#73 - 13 november 2013 11:09
Mm men jag ska köra nålgräs eller hc cuba ifram, vad säger dom om sand?

reaktorn är gjord för att sitta utanför tanken, den rymmer säger 1l vatten. Frågan är ju om mitt fluval 106 filter funkar med en sån där koloss
kan man reaktorn i samma höjd som filtret? Eller blir det för tungt att trycka då? Det är väl bara lyfthöjdet som spelar in där?
#74 - 13 november 2013 12:16
Ryskbompa skrev:
Mm men jag ska köra nålgräs eller hc cuba ifram, vad säger dom om sand?

reaktorn är gjord för att sitta utanför tanken, den rymmer säger 1l vatten. Frågan är ju om mitt fluval 106 filter funkar med en sån där koloss

kan man reaktorn i samma höjd som filtret? Eller blir det för tungt att trycka då? Det är väl bara lyfthöjdet som spelar in där?

Filtret borde orka driva den.

Det kommer att växa i sand också. Det blir snyggt!
#75 - 13 november 2013 12:22
HC trivs utmärkt i sand, lätt att plantera och rotar sig bra!
#76 - 13 november 2013 14:30
Inte blev det no-tech av burken i alla fall, gött mos :D
#77 - 13 november 2013 18:12
addo skrev:
Inte blev det no-tech av burken i alla fall, gött mos :D

Haha ne sorry :P jag har velat fram å tillbaka. Slutade med Hightech. Tror jag ska bygga en till burk och ställa på fönsterbrädan och testa lite med :D
#78 - 13 november 2013 18:14
Fan grabbar nu blev de svårt! fan tänk om soilen och sanden blandas å jävlas :P
#79 - 14 november 2013 21:55
Döligt besviken på aquaristik.de

Jag beställde 15kg mini landscape sten, skrev i comment att jag vela ha 2st stenar a 3.5kg styck samt 8kg sten i olika storlekar.

Vad fick jag? 1st 7kilo 1st 5kilo och 1st 3kilo. Asså wtf liksom.
Jag mailar med dom just nu men dom verkar kör i vägg. Vafan har dom en comment till om dom ändå inte läser skiten?
Slängde ner skiten för att se hur illa det verkligen var.
[ATTACH=CONFIG]65414[/ATTACH]
Ska bli jäkligt roligt att se hur dom löser dehär. CALL TO ARMS!!!

Annars så ha Weipro controller dykt upp. Lika så regulator med magnetventil.

Fråga: Kan man dra ner utlopp ur ytterfiltret en bit för att sedan gå upp i reaktorn? alltså så att slangen svänger ner å går upp. Ingen risk med att göra så? Newbie på ytterfilter.

over and out.
#80 - 14 november 2013 22:07
Homemade 62L

Ryskbompa skrev:
Döligt besviken på aquaristik.de

Jag beställde 15kg mini landscape sten, skrev i comment att jag vela ha 2st stenar a 3.5kg styck samt 8kg sten i olika storlekar.

Vad fick jag? 1st 7kilo 1st 5kilo och 1st 3kilo. Asså wtf liksom.

Jag mailar med dom just nu men dom verkar kör i vägg. Vafan har dom en comment till om dom ändå inte läser skiten?

Slängde ner skiten för att se hur illa det verkligen var.

[ATTACH=CONFIG]65414[/ATTACH]

Ska bli jäkligt roligt att se hur dom löser dehär. CALL TO ARMS!!!

Annars så ha Weipro controller dykt upp. Lika så regulator med magnetventil.

Fråga: Kan man dra ner utlopp ur ytterfiltret en bit för att sedan gå upp i reaktorn? alltså så att slangen svänger ner å går upp. Ingen risk med att göra så? Newbie på ytterfilter.

over and out.

Ändra inget i karet, inte ett smack!

Tänd rampen, ge mig en bild! :)
#81 - 14 november 2013 22:15
Du kanske hade en annan, specifik bild i huvudet när du beställde, men detta ser ju riktigt lovande ut? Jag tror att det kan bli bra sådär.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
#82 - 14 november 2013 22:16
Sv: Homemade 62L

Det tror jag också :)
#83 - 14 november 2013 23:07
Jag fick inga rör med till rampen hehe jag som är puckad antagligen, som är på G om vi säger så.

Jag har ett gäng sunsun rör jag skulle kunna hyva i för att få se hehe.

Stenarna är löjligt stora, jag får överlägga med mig själv :P
#84 - 15 november 2013 07:13
Homemade 62L

I ett hightech måste stenarna vara stora. Du kommer inte se dem annars och då kan man lika gärna köra utan :)

Se på mitt i köket, helt värdelöst! :)
#85 - 15 november 2013 08:37
Håller med, stenarna måste ha höjd annars syns de inte. Tror också det där bli bra. Se om du kan få dem ställda så de får mer höjd och inte tar lika mycket bottenyta, sätt i rör och fota.
#86 - 16 november 2013 09:20
[ATTACH=CONFIG]65423[/ATTACH]
Kan man byta ut den svarta slangen? är den där skarven limmad?
[ATTACH=CONFIG]65424[/ATTACH]
Tänkte köra tryckluftsslang, fixar 12bar luft, borde fixa vatten :)

[ATTACH=CONFIG]65425[/ATTACH]
Jag tänkte gå med en böjj ner å upp. Fan reaktorn är större än filtret :P

[ATTACH=CONFIG]65426[/ATTACH]
Juwel karet fick offra 2 rör temporärt.
Ska labba med layouten senare när jag kommit igång lite smått. Synpunkter på stenarnas placering?
eventuellt tar jag lite soil jag har på tork nere i garaget och lägger under oliver knott soilen.

hoj
#87 - 17 november 2013 17:37
[ATTACH=CONFIG]65489[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65490[/ATTACH]

Går frammåt sakna men säkert :)

Behöver en skarv till 2 slangar fick tag på lite kopplingar i mässing. Släpper mässing ifrån sig nå tokiga metaller?

hojhojhoj
#88 - 17 november 2013 18:30
Mässing innehåller väl koppar. Koppar är inte nyttigt för fisk.

Sam
#89 - 17 november 2013 18:40
fr006 skrev:
Mässing innehåller väl koppar. Koppar är inte nyttigt för fisk.

Sam

misstänkte de. Tack! Får fixa nån form av skarv på zoo imorgon. Tips på bra slangskarvar?

Eller kan man byta slangen som är nerstucken i "fluval" gummi tätningen precis vid filtret på 106an?

hoj
#90 - 18 november 2013 16:56
Nu frågade du ju så jag ska vara ärlig. Kanonfint, men…går det att vända på stenen på vänster sida? De andra stenarna ser ut som om de har en lite randig struktur, men den med sina hålor känns lite utanför.
#91 - 18 november 2013 18:42
HWH skrev:
Nu frågade du ju så jag ska vara ärlig. Kanonfint, men…går det att vända på stenen på vänster sida? De andra stenarna ser ut som om de har en lite randig struktur, men den med sina hålor känns lite utanför.

Ja asså stenarna är katastrof! stenen till vänster är typ på 7 kilo och skitful. What to do? jag krigade med leverantören och jag fick 10% rabbat men jag får inte byta typ.

ska bolla lite med layout när det blir dags för de. Det går dock att planera saker i den stenen. Meckar ytterfilter nu som inte vill sluta vibrera. Hur gör ni med sånt? frigolit läste jag någonstans.
#92 - 18 november 2013 18:54
Tja filtar kan man ju få gråa hår av. Jag har köpt nya, klagat osv men har kommit fram till att det är ren tur om man får ett som är tyst och inte vibrerar eller har annat hyss för sig. Frigolit och ljudisolera själva skåpet. I mitt nya projekt har jag helt enkelt valt att ha pumparna i rummet bredvid som är ett garderobsrum.

Vad händer om du delar på stenen då? Har den potential på någon sida? Det här med sten är svårt. Jag var och plockade ut sten för ett par veckor sedan och så har jag köpt fusksten i samma BTN som bakgrunden och idag har jag varit på stranden och plockat ut en ny omgång sten.
#93 - 19 november 2013 21:24
[ATTACH=CONFIG]65518[/ATTACH]
Jag fixar inte att kolla fotboll nå mer, vill fan grina. Postar en bild på scapen istället. Jag är fan inte helt säker på att jag gillar storstenarna men samtidigt känns de lite unikt så jag kör nog igång såhär tror jag. Synpunkter?

hoj
#94 - 19 november 2013 22:08
Homemade 62L

Vrid upp den högra stenen lite, flytta bak allt, soil i skrevorna, mer soil dessutom..

Sen så kan du gasa som fan! :)
#95 - 19 november 2013 22:18

Den vänstra stenen funkar inte. Hur ser den ut på andra sidan?
#96 - 19 november 2013 22:27
Jag tycker du skall flytta den högra stenen åt höger för att skapa lite asymmetri!
Och ja, fotbollen var smärtsam att se, hoppades ju nästan lite efter två-ett...
#97 - 19 november 2013 22:29
Nu ska jag va lite jobbig, tycker vänstra stenen är snyggast :p

Men om du gör som Mathias sa så tror jag det blir riktigt bra :)
#98 - 20 november 2013 14:14
Jag skulle försöka ställa stenarna upp så det bildas raviner mellan dom, flytta bak allt så långt som möjligt, skotta upp substratet mot stenarna och bakkant så stenarna sticker upp som klippor ur en kulle. Sen skjuta paketet i sidled så att antingen en ravin eller klippa hamnar i gyllene snittet. Om någon av stenarna sticker upp ovanför vattenytan så behöver inte nödvändigtvis det vara dåligt. Det viktigaste i ett långsmalt akvarium är att göra allt för att undvika att det ser ut som inredningen är uppställd på rad.

Ser det fortfarande inte ut som du vill så spräck en sten och testa igen.
#99 - 21 november 2013 18:30
Den vänstra stenen väger 7 kilo och är ännu fulare på andra sidan :) tror inte det skulle gynna mig att spräcka den. Det ser nästan ut som att det är en annan stentyp. helt stört.

Stenarna ligger 1mm från bakrutan :) den stora iallafall.

Jag hade gärnat gjort de lite annorlunda men jag har inge mer sten, eller jo jag har mini landscape i alla kar men dom är gröna av alger. Jag är inte skit taggad på att köpa mer eller jo kanske men jag la fan ut 550 spänn på stenen som är i karet.

Ska suga på karamellen lite så ska jag besluta sen.

Skaffade förövrigt en 5kg tub istället för 1Kg jag hade. känns bättre. :)
#100 - 21 november 2013 19:18
Asså nu snurrar det i huve på mig.

HC cuba eller staurogyne repenslinea, skilland på repens & repenslinea ????

kan man köra båda eller ser det epa ut?

Tips på lite högre växter ibak?

Ska man ha igångkörningsväxter?
#101 - 21 november 2013 19:59
Ryskbompa skrev:
Asså nu snurrar det i huve på mig.

HC cuba eller staurogyne repenslinea, skilland på repens & repenslinea ????

kan man köra båda eller ser det epa ut?

Tips på lite högre växter ibak?

Ska man ha igångkörningsväxter?

Jag hade börjat med Glosso för att få lite känsla, men hc funkar ju klockers också men den är lite svårare. Staurogyne är rolig, kör på dem båda, har svårt att se att den kan skära sig med något.

R. rotundifolia är en bra starter, sp green också. Slängde en hink i förrgår, jävla skit! R. wallichii är smutt, P. erectus likaså. Den finns miljarder, bara att välja...
#102 - 21 november 2013 21:15
Jag hade börjat med Glosso för att få lite känsla, men hc funkar ju klockers också men den är lite svårare. Staurogyne är rolig, kör på dem båda, har svårt att se att den kan skära sig med något.

R. rotundifolia är en bra starter, sp green också. Slängde en hink i förrgår, jävla skit! R. wallichii är smutt, P. erectus likaså. Den finns miljarder, bara att välja...

Ok glosso är asanajs den med, men syrran har en gigantisk odling hc jag tänkte norpa av :)

SP. green är ganska lika H. zosterifolia som jag tänkte köra. Fördelar med Sp green?

hoj
#103 - 21 november 2013 21:34
Det spelar ingen roll vad du kör egentligen, R. rotundifolia och R. sp green är jäkla snygga samtidigt som de drar som raketer. Jag kör alltid i lite H. polysperma när jag har ansat hårt, det är en asbra växt om det ska gå undan.

Ju större växtmassa från start desto bättre i alla fall, det är nästan en regel om man vill ta sig billigt undan i fråga om alger och skit.

Och du, glöm inte att skaffa en sträv och hård tandborste till stenarna ;)
#104 - 21 november 2013 22:36

addo skrev:
Jag skulle försöka ställa stenarna upp så det bildas raviner mellan dom, flytta bak allt så långt som möjligt, skotta upp substratet mot stenarna och bakkant så stenarna sticker upp som klippor ur en kulle. Sen skjuta paketet i sidled så att antingen en ravin eller klippa hamnar i gyllene snittet. Om någon av stenarna sticker upp ovanför vattenytan så behöver inte nödvändigtvis det vara dåligt. Det viktigaste i ett långsmalt akvarium är att göra allt för att undvika att det ser ut som inredningen är uppställd på rad.

Ser det fortfarande inte ut som du vill så spräck en sten och testa igen.

Medhåll!
#105 - 22 november 2013 16:05
Medhåll!

Jag har för lite sten för att göra raviner.... typ :P
#106 - 15 december 2013 19:36
[ATTACH=CONFIG]66141[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66142[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66143[/ATTACH]

Massa bubblor på ytan.

Kör jag ph 7.0 så får jag inte lika mycket bubblor men då indikeriar inte min dropchecker på att jag har rätt nivå.

Kör jag ph 6.5 som jag gör när bilderna är tagna så får jag tokmycket bubblor på ytan. då indikerar dropchecker på bra nivå.

Ottosarna känns jävligt passiva i allmänhet. Är det för höga co2 nivåer som gör det?

vad är egentligen rimligt att köra?

mvh Rikard
#107 - 16 december 2013 15:15
Ingen?
#108 - 16 december 2013 15:38
Vad har du för KH på ditt vatten?
#109 - 16 december 2013 15:40
Att du får mer bubblor med mer co2 är logiskt, då växterna tillverkar mer syrebubblor. Att de sedan fastnar och syns på ytan beror på att du har en hinna. Den brukar kallas proteinhinna och det sägs komma från maten. Jag tror inte riktigt på den förklaringen men det är en annan diskussion.

Bästa sättet att döda hinnan är luftning, att kontinuerligt spräcka ytspänningen. Men det kanske känns dumt att vädra ut co2... Bra ytcirkulation, regelbunden rensning, skimmer och vissa fiskar är andra recept.
#110 - 16 december 2013 15:56
Jag kollade på någon sida om Gävles vatten, och KH verkar ligga på 10 -om det stämmer där du bor är ju inte säkert..

Men är det så bör du inte ligga under PH 7.0.

glömde länken http://i171.photobucket.com/albums/u312/plantbrain/CO2_Graph_zps9c124ef0.gif
#111 - 16 december 2013 18:07
Att du får mer bubblor med mer co2 är logiskt, då växterna tillverkar mer syrebubblor. Att de sedan fastnar och syns på ytan beror på att du har en hinna. Den brukar kallas proteinhinna och det sägs komma från maten. Jag tror inte riktigt på den förklaringen men det är en annan diskussion.

Bästa sättet att döda hinnan är luftning, att kontinuerligt spräcka ytspänningen. Men det kanske känns dumt att vädra ut co2... Bra ytcirkulation, regelbunden rensning, skimmer och vissa fiskar är andra recept.

Jag har ett 550L/H ytterfilter till 62,5 liter. trodde fan att de skulle räcka men verkar inte så.
#112 - 16 december 2013 18:09
Dopply skrev:
Jag kollade på någon sida om Gävles vatten, och KH verkar ligga på 10 -om det stämmer där du bor är ju inte säkert..

Men är det så bör du inte ligga under PH 7.0.

glömde länken http://i171.photobucket.com/albums/u312/plantbrain/CO2_Graph_zps9c124ef0.gif

Dopply! jag är helt inne på samma spår. har för mig att vi har Hårt och Uthålligt vatten här uppe.

De där med PH,kh,co2, ppm får någon gärna förklara för mig.

Sen när jag kör controller. Ska jag sikta på att ha lite lite tillförsen som möjligt och ändå nå upp i rätt co2 nivå? eller ska jag ha lite högre bubbelhastighet och låta controllern göra jobbet?

MVh Rikard
#113 - 16 december 2013 18:56
Ryskbompa skrev:
Dopply! jag är helt inne på samma spår. har för mig att vi har Hårt och Uthålligt vatten här uppe.

De där med PH,kh,co2, ppm får någon gärna förklara för mig.

Sen när jag kör controller. Ska jag sikta på att ha lite lite tillförsen som möjligt och ändå nå upp i rätt co2 nivå? eller ska jag ha lite högre bubbelhastighet och låta controllern göra jobbet?

MVh Rikard

Du skulle ta å skaffa ett KH test, eller kolla om dom kan kolla det i butiken. Sedan ska du köra 25-30ppm Co2 och det ser du i tabellen
vilket PH du ska ligga på..

Sedan så ska du försöka balansera flödet av gas så att reaktorn hinner lösa upp så mycket som möjligt så att så lite som möjligt går till spillo.. Men det får man prova sig fram till något man tror är optimalt :)

COntrollern fixar dina misstag iallafall, det är bara frågan hur mycket gas den behöver för att fixa jobbet..
#114 - 16 december 2013 23:02
min reaktor klarar av att lösa co2 till 1000liters akvarium :D ska shoppa ett kh test, har sagt det förut men nu ska jag fan köpa ett! :D
#115 - 24 januari 2014 00:09
Ser ut att bli fint ditt akvarium. Har du ingen helbild på akvariet så vi får se hur det blev tillslut? Har själv ett nytt projekt med ett långsmalt akvarium. Har inte bestämt belysning men funderar på en GLO ramp likt din. Är det en stabil fästanordning på den eller är det lätt att rampen vickar om man stöter till den?

Annons