Höjt pH i kranvattnet

#1 - 23 maj 2007 17:53
Har sedan några månader tillbaka ofta mätt kranvattnets pH och det har givit pH7.8-7.9. Enl Norrvatten så ska det vara pH8.2 +-0.2.

Igår stängde man av vattnet tillfälligt för arbete i gatan och idag fick jag pH8.2!

Inga stora skillnader men vad kan ha orsakat de lite lägre värdena tidigare, "sura" rör?
#2 - 23 maj 2007 18:40
Det ær stor skillnad... mellan 3 och 4 gånger så alkalisk som førut!
Jag vet inte rigtigt varfør det har blivit mera basisk..
#3 - 24 maj 2007 07:43
Nå ja, det är ju inga stora mängder alkali vattenverken tillsätter (oftast NaOH eller Na2CO3) och därför är det inte speciellt hårt buffrat.

Och då ställer sig frågorna

1 anger vattenverket [EMAIL="pH@25"]pH@25[/EMAIL] gr C eller vid någon annan temperatur.

2 Vid vilken temp har du mätt? 25 gr eller verklig och i så fall har du använt en korrektion. det spelar roll!!! (i alla fall om det skall anges med +-0,2)

3 korrekt kalibrerad?

har du mätt tidigare och fått lite högre pH ber jag halvt om ursäkt för då är troligvis "åtminstone" förändringen fastslagen..

pH anges oftast (ett måste vid +-0,2) tillsammans med en referenstemperatur och kan vara mätt vid denna eller korrigerad....

det jag vill säga att pH är förbannat kännsligt runt 7 (5-9) framförallt på renare vatten....
#4 - 24 maj 2007 21:16
Xul skrev:
Nå ja, det är ju inga stora mängder alkali vattenverken tillsätter (oftast NaOH eller Na2CO3) och därför är det inte speciellt hårt buffrat.

Och då ställer sig frågorna

1 anger vattenverket [EMAIL="pH@25"]pH@25[/EMAIL] gr C eller vid någon annan temperatur.

2 Vid vilken temp har du mätt? 25 gr eller verklig och i så fall har du använt en korrektion. det spelar roll!!! (i alla fall om det skall anges med +-0,2)

3 korrekt kalibrerad?

har du mätt tidigare och fått lite högre pH ber jag halvt om ursäkt för då är troligvis "åtminstone" förändringen fastslagen..

pH anges oftast (ett måste vid +-0,2) tillsammans med en referenstemperatur och kan vara mätt vid denna eller korrigerad....

det jag vill säga att pH är förbannat kännsligt runt 7 (5-9) framförallt på renare vatten....

Grejjen är ju att jag mätt förut och mäter naturligtvis på samma sätt varje gång. Dessutom så har jag automatisk kompensation för tempen och den är nykalibrerad och åter kontrollerad efteråt. Ja, just det, såg nu... förändringen är fastslagen!;)

1. 11.2C
#5 - 28 maj 2007 12:18
pH brukar ju hinna sjunka några tiondelar från vattenverket till kranen.
Kan det inte bara vara så att dom spolat ledningarna efter arbetet och att vattnet därför fortare kommit från vattenverket till kranen?
En tanke iaf.

Annons