Höjd på bänk

#1 - 24 januari 2006 14:08
Jag har ännu inte lyckats hitta en bänk som passar mitt akvarium (ca 70 liter). Antingen så ser det för högt ut eller så ser det alldeles för lågt ut...
Vilken höjd är "bekvämast" att ha? Det är inte tänkt att jag ska kunna stå upp och titta i akvariet, utan snarare kunna sitta i en fotölj och kika.
Akvariet är ca 36 cm högt.

Har börjat fundera på att fixa ihop en egen bänk. Tror ni det funkar med fyra stycken murblock/lecablock som är ca 19 cm grova (åt alla håll), 59 cm höga och så en träskiva (2.5 cm tjock) på det? Så det blir som ett bord alltså?
#2 - 24 januari 2006 15:05
Jag föredrar höga bänkar bekvämt när man grottar i dom. Sen så ser man mycket mer om burken kommer upp en bit, annars blir de lite av en död vinkel.
#3 - 24 januari 2006 15:15
[quote=NiXoN]Jag föredrar höga bänkar bekvämt när man grottar i dom. Sen så ser man mycket mer om burken kommer upp en bit, annars blir de lite av en död vinkel.[/quote]

Men tror du det funkar med en bänk på ca 60 cm? Själv är jag "bara" 170 så det får samtidigt inte blir för högt, det är ju en fördel om man når ner till botten :D
#4 - 24 januari 2006 15:44
Mitt 540 är 128cm till övre kanten, bänken ligger på 67-68cm. Förvisso så är jag 190cm och släpar knogarna när jag går ;) men de ska nog gå bra för dig...
#5 - 24 januari 2006 17:08
Jag har hört att man normalt sätt ska ha akvariumet (akvariets höjd +10cm) upp.

Så i ditt fall, där akvariumet är 36cm bör det stå 46cm från marken.

Detta låter dock ganska lågt, så detta resonemang kanske inte fungerar på mindre kar.

Själv hade jag nog satt det på en ~ 60cm hög bänk.
#6 - 24 januari 2006 17:15
[quote=cactus]Jag har hört att man normalt sätt ska ha akvariumet (akvariets höjd +10cm) upp.

Så i ditt fall, där akvariumet är 36cm bör det stå 46cm från marken.

Detta låter dock ganska lågt, så detta resonemang kanske inte fungerar på mindre kar.

Själv hade jag nog satt det på en ~ 60cm hög bänk.[/quote]

46 cm funkar väl om man ska sitta på golvet och titta in i akvariet :D
Det verkar som att det blir 60 cm hög bänk.

Annons