Höja/sänka Kh/Ph

#1 - 24 februari 2004 01:05
Har problem med mitt kommunala vatten. Använt bikarbonat för att höja kh. Dock höjer detta även Ph som jag vill ha sänkt. Till det använder jag mig av torv i filtret och en liten mäskanläggning.

Har nu kh 8 och ph 8 i karet. Kranen mätte idag kh 3 och ph 7,5.

Så jag söker något som kan:

1. Höja kh utan att ph påverkas, eller
2. Sänka ph utan att kh sänks, eller
3. Något som sänker ph men höjer kh.

Kan tänka mig att fortsätta med bikarbonaten men det andra lägger jag nog ner snart då jag inte fått något bra resultat av det.
#2 - 24 februari 2004 03:50
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21549

Enda alternativet att sänka pH utan att kH påverkas är med Co2 och för att få pH stabilt är nästan alltid en Ph controller nödvändig.

Mvh Janne
#3 - 24 februari 2004 06:39
Tänkte att man kanske kunde använda nåt ph- medel och då bibehöll kh. Man säger ju att ph inte höjer sig hur mycket som helst med bikarbonatens inverkan mer än till max ph 8, vilket visar att min co2 anläggning inte har kapasitet att sänka ph. Ska jag bygga en till likadan co2 anläggning?

Jag har en co2 anläggning idag som är bestående av 3,5 l mäsk i en 5 l dunk som är kopplat till ett 1,3 l vatten i en 1,5 l dunk. Jag har ca 1 bubbla i sekunden i vattenflaskan.

Eller blir det för lite syre i vattnet då? Har en liten pump som virvlar vattenytan lite lätt och den stora med co2 i utsugsröret ca 8 cm under vattenytan med 1375 l/h. Har ett 375 l kar med ca 40 invånare med halvvuxna indevider av dessa blir huvuddelen ca 5-6 cm förutom några malar och algätare som.
#4 - 24 februari 2004 09:06
Ph och kh höjer du OCH sänker du sammtidigt med två undantag.
1 co2 sänker ph men inte kh
2 organiska syror kan sänka ph lite mer än kh, men det är väldigt svårt att hitta en bra balans.
Vad vill du ha för ph?
MVH
Magnus
#5 - 24 februari 2004 13:13
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Ph och kh höjer du OCH sänker du sammtidigt med två undantag.

1 co2 sänker ph men inte kh

2 organiska syror kan sänka ph lite mer än kh, men det är väldigt svårt att hitta en bra balans.

Vad vill du ha för ph?

MVH

Magnus

Ph 7 är det snittet jag får ut som passar alla mina firrar.
#6 - 24 februari 2004 13:51
Så jag söker något som kan:

1. Höja kh utan att ph påverkas, eller

2. Sänka ph utan att kh sänks, eller

3. Något som sänker ph men höjer kh.

CO2 sänker som sagt pH utan att påverka KH
Bikarbonat buffrar pH på drygt 8, men höjer även KH

En kombination av Bikarbonat och CO2 kan funka, men ju högre KH ju mer CO2 går åt för att sänka pH, så även denna lösning kan bli svår i praktiken, speciellt om man får CO2 från "hemkört"

Eller blir det för lite syre i vattnet då? Har en liten pump som virvlar vattenytan lite lätt och den stora med co2 i utsugsröret ca 8 cm under vattenytan med 1375 l/h.

För lite syre kan man inte få av CO2 tillförsel eftersom koldioxid och syre inte konkurerar om "utrymmet", däremot kan väldigt lågt pH (till följd av CO2 tillsats) ge liknande symptom som syrebrist, dvs fiskarna står och "andas" vid ytan.
Ju mer ytan rör sig ju mer CO2 "luftas" ut ur karet. Se till att du löser upp CO2 ordentligt (med hjälp av en bra reaktor) så kanske ditt pH sjunker lite i alla fall.

/heeke
#7 - 24 februari 2004 14:41
Ursprungligen skickat av heeke

Ju mer ytan rör sig ju mer CO2 "luftas" ut ur karet. Se till att du löser upp CO2 ordentligt (med hjälp av en bra reaktor) så kanske ditt pH sjunker lite i alla fall.

/heeke

Tack Heehe!

Den anordning co2 slangändan är ett uttloppsrör med inbyggt tapp. Så jag fäste den i den då jag fick sån ljud när jag satte den på insuget. Det blir små små bubblor som kommer i små pytsar. Trycket av vattnet får ett litet sug i co2 slangen.

Vad är då en reaktor?

Tror du jag behöver mer mäsk för mitt akvarium?
#8 - 24 februari 2004 15:22
En reaktor kan se lite olika ut, men grundprincipen är att CO2 bubblorna ska lösa sig i vattnet och inte stiga upp till ytan. Man kan tex ha en pump som virvlar runt bubblorna i en behållare så att de löser sig. En annan variant är en spiral dvs man gör vägen till ytan så lång som möjligt.

Du behöver ca 20mg CO2 per liter för att sänka pH från 8 till 7 om du har ett KH på 8 (allt enl. denna tabell)
Jag tror inte det är omöjligt men det kräver nog mer än en mäsk flaska och perfekt upplösning av CO2. Har man dessutom växter i karet så förbrukar dom CO2 så att man måste tillsätta mer osv osv.
#9 - 24 februari 2004 15:28
Men varför höja KH föresten???

Du har ju KH 3 och pH 7.5 i kranen och du vill ha pH 7.0
Kan du inte strunta i bikarbonaten och låta KH ligga på 3 (det har jag förövrigt i mitt kar med pH 6.5 mha CO2) och sedan bara tillsätta lagom med CO2 för att sänka pH från 7.5 till 7.0 (skulle bara gå åt ca hälften så mycket CO2 än om du har KH 8 och pH 8)

/heeke
#10 - 24 februari 2004 15:36
Ursprungligen skickat av heeke

Men varför höja KH föresten???

Du har ju KH 3 och pH 7.5 i kranen och du vill ha pH 7.0

Kan du inte strunta i bikarbonaten och låta KH ligga på 3 (det har jag förövrigt i mitt kar med pH 6.5 mha CO2) och sedan bara tillsätta lagom med CO2 för att sänka pH från 7.5 till 7.0 (skulle bara gå åt ca hälften så mycket CO2 än om du har KH 8 och pH 8)

/heeke

Ja det har du alldelles rätt i. Har läst att kh bör vara högre i alla fall 5-6 kh för växternas skull. Jag vill ha mycket och vackra växter.

Hur får man fram hur mycket 20 mg/l vatten är då? I min mäskbrygd så bubblar det ca 1 ggr i sekunden. Har läst nånstans att man kan avläsa bubbeltakten. Har ingen co2 mätning, det var för dyrt för mig att köpa just nu.
#11 - 24 februari 2004 16:36
Men om du har KH och pH-tester så har du co2-mätning. Kolla i tabellen i mitten på http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm så ser du sambandet.

/olivia
#12 - 24 februari 2004 16:48
Jag har samma problem med lågt KH ca:2 & PH är 7 i kranvattnet. Håller på att höja till KH4 och då ligger PH på +7,5 men verkar ha stabiliserat sig. Testade att köra 500g "Sera super aktiv" svarttorvsgranulat i ett kar på 500 liter i 24 timmar men såg ingen direkt sänkning av PH kanske blir det stabilare i fortsättningen men i det karet så har jag ingen fisk just nu, ska ha det som karantän akvarium ville bara få igång vattnet.

Ola Piteå
#13 - 24 februari 2004 17:12
Ursprungligen skickat av oresare

Men om du har KH och pH-tester så har du co2-mätning. Kolla i tabellen i mitten på http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm så ser du sambandet.

/olivia

Den var ju hur bra som helst den sidan!!!
Tusen tack!
#14 - 24 februari 2004 18:16
"Till det använder jag mig av torv i filtret..."

Då fungerar väl inte tabellen för Marie...
#15 - 24 februari 2004 19:41
Det stämmer. Om man skall köra växtakvarium med co2 så skall man inte tillsätta organiska syror, torv är en sådan.
MVH
Magnus
#16 - 24 februari 2004 20:03

Det stämmer. Om man skall köra växtakvarium med co2 så skall man inte tillsätta organiska syror, torv är en sådan.

MVH

Magnus

sk*t oxå! Jag som haft ett sånt besvär med att fixa det. Nu när jag har det så tänker jag behålla det i några veckor. Vad är det som felar när man har torv? Phvärde? Kh-värde? Vad händer med co2?
#17 - 25 februari 2004 10:35
Jag har i princip samma värden i mitt kranvatten som du Marie, möjligtvis lite lägre pH... kH 3 och pH runt 7. När jag kör torv i karet så får jag ner pH under 7 i alla fall.
Om du behåller ditt kH och bara kör torvfilter, vad får du för värden då???
Egentligen är det nog ganska precis som du skriver i din signatur... risken med att meka i onödan med sina värden är att man ställer till det värre för fiskarna. Vad jag kan se i din profil så har du inte extremkänsliga fiskar, jag tror att de skulle må bäst om du avvaktade med att meka mera med vattnet på ett tag i alla fall.
#18 - 25 februari 2004 10:47
Ursprungligen skickat av Nanc

Jag har i princip samma värden i mitt kranvatten som du Marie, möjligtvis lite lägre pH... kH 3 och pH runt 7. När jag kör torv i karet så får jag ner pH under 7 i alla fall.

Om du behåller ditt kH och bara kör torvfilter, vad får du för värden då???

Egentligen är det nog ganska precis som du skriver i din signatur... risken med att meka i onödan med sina värden är att man ställer till det värre för fiskarna. Vad jag kan se i din profil så har du inte extremkänsliga fiskar, jag tror att de skulle må bäst om du avvaktade med att meka mera med vattnet på ett tag i alla fall.

Hej Nanc! Är du haär med? =) Torvfiltret satte jag in i går så det är svårt att säga. Har satt in en extra dunk mäsk igår. Hade satt in bikarbonat i helgas, förra bytet. Hade innan bikarbonat tillsatsen ca ph 7.5 och kh3 knappt. Hade innan ph 8 kh 8. Imorse hade jag ph7 kh och kh 8.
#19 - 25 februari 2004 10:56
Ja du verkar ha hittat lösningen nu med torv filter. Rekommenderar att du kör på med torvfilter och behåller det som du nu har.
För övrigt tycker jag inte du behöver mixa med ph från 8 till 7 det är ingen stor skillnad för fiskarna och ju stabilare desto bättre istället men kan du nu stabilisera det via torvfilter på ca 7 så är det bra.
#20 - 25 februari 2004 11:04
Ursprungligen skickat av jte

Ja du verkar ha hittat lösningen nu med torv filter. Rekommenderar att du kör på med torvfilter och behåller det som du nu har.

För övrigt tycker jag inte du behöver mixa med ph från 8 till 7 det är ingen stor skillnad för fiskarna och ju stabilare desto bättre istället men kan du nu stabilisera det via torvfilter på ca 7 så är det bra.

Tack jte för ditt förslag! Jag tror jag har hittat den. För tidigt att säga än. Men om jag har förståt allt rätt så är det lättare att sen få en hög växtlighet med ett ngt lägre ph tex ph7 än ett värde på ph8. Det var nånting med hur mycket co2 som behövde tillsättas mer. Har tyvärr glömt hur det var nu... *fniss*
#21 - 25 februari 2004 11:12
Jo vi har mixat en hel del med vatten. En sak som jag kom på nu är att vattenverket tillsätter något för att höja ph:t och vo har tex ca 8 Ph (vilket verkar vara vanligt) men man skall ringa dem och kontrollera vad ursprungs vattnet har för värden för det kommer att dra sig till dessa värden efter ett tag. Tex om ursprungsvärdet på ph har 7 så höjer vattenverket detta till 8 men genom att lufta vattnet etc så kommer det sjunka neråt 7. Detta innebär att när man håller på och mixtrar med vattnet så får man inte rätt värden (och man blir snurrig i huvudet).
De höjer ph till 8 pga av att ledningarna tydligen håller bättre med ett ph på 8.
#22 - 25 februari 2004 11:17
[quote Men om jag har förståt allt rätt så är det lättare att sen få en hög växtlighet med ett ngt lägre ph tex ph7 än ett värde på ph8. Det var nånting med hur mycket co2 som behövde tillsättas mer. Har tyvärr glömt hur det var nu... *fniss*
[/quote]

Men om du söker god tillväxt på växterna och använder dig av ph/kh/co2 tabell så kan du inte använda torv. För då stämmer inte förhållandena. Altså: Den ph sänkning torven ger kommer inte att gagna dina växter. Om du vill kolla in tabellen så finns den här:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
MVH
Magnus
#23 - 25 februari 2004 11:19
Ursprungligen skickat av jte

Jo vi har mixat en hel del med vatten. En sak som jag kom på nu är att vattenverket tillsätter något för att höja ph:t och vo har tex ca 8 Ph (vilket verkar vara vanligt) men man skall ringa dem och kontrollera vad ursprungs vattnet har för värden för det kommer att dra sig till dessa värden efter ett tag. Tex om ursprungsvärdet på ph har 7 så höjer vattenverket detta till 8 men genom att lufta vattnet etc så kommer det sjunka neråt 7. Detta innebär att när man håller på och mixtrar med vattnet så får man inte rätt värden (och man blir snurrig i huvudet).

De höjer ph till 8 pga av att ledningarna tydligen håller bättre med ett ph på 8.

Jag har sån tur att de inte använder kloramin/klor här utan uvstrålning så jag tappar bara lite på resans gång. Har ringt och ska få en bättre analys hemskickat där alla mätområden står.
#24 - 25 februari 2004 11:20
Hehe... jag är väl närapå överallt jag :-) Det verkar som om du hittat lösningen som sagt... och det jag menar är att du nog inte ska göra något mera just nu... särskilt inte om det är i samma kar som du haft nitritspiken också... blir ju väldigt stressigt för fiskarna isåfall...
#25 - 25 februari 2004 11:26
Ursprungligen skickat av Nanc

Hehe... jag är väl närapå överallt jag :-) Det verkar som om du hittat lösningen som sagt... och det jag menar är att du nog inte ska göra något mera just nu... särskilt inte om det är i samma kar som du haft nitritspiken också... blir ju väldigt stressigt för fiskarna isåfall...

Det har du rätt i Nanc!
#26 - 25 februari 2004 11:34

[quote Men om jag har förståt allt rätt så är det lättare att <font color="red"><b>sen </b></font id="red">få en hög växtlighet med ett ngt lägre ph tex ph7 än ett värde på ph8. Det var nånting med hur mycket co2 som behövde tillsättas mer. Har tyvärr glömt hur det var nu... *fniss*

Som du kan läsa lite högre upp så låter jag torven sitta kvar ett par veckor och tar bort det sen. Sen tar det ett par veckor att få ihop diffuser och sånt med. Allt kostar pengar. Jag får göra det bästa utav det. Måste ju lösa det primära problemet så jag kan gå vidare. Så tänkte jag. Tabellen vet jag inte funkar med torv mm.

För visst är det så att <b>sen</b> när torven inte finns så funkar det väl så.

Annons