Höja pH-värdet

#1 - 25 september 2011 15:36
Ska få hem några äppelsnäckor i veckan och vill höja pH-värdet något i. Nu ligger det på strax under 7. Är det en bra idé att slänga i en kalk-sköldpadda eller ska jag stoppa lite äggskal i filtret? Tips på hur man snabbt kan buffra upp värdet?

//Sarah
#2 - 25 september 2011 16:48
Bikarbonat är ett snabbt och billigt alternativ.
#3 - 25 september 2011 17:42
Okej. Sånt man köper i affären, som man bakar med också? Hur mycket ska jag slänga i? Inte skadligt för mina endleryngel? Ger det långsiktig effekt eller måste jag ha i mera kontinuerligt?

Tack för svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 september 2011 17:49
stefanr72 skrev:
Bikarbonat är ett snabbt och billigt alternativ.

fast snäckor vill ju i första hand ha mycket kalk i vattnet - ett högt pH behöver de ju inte direkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 september 2011 17:51
SarahE skrev:
Ska få hem några äppelsnäckor i veckan och vill höja pH-värdet något i. Nu ligger det på strax under 7. Är det en bra idé att slänga i en kalk-sköldpadda eller ska jag stoppa lite äggskal i filtret? Tips på hur man snabbt kan buffra upp värdet?

//Sarah

En kalksköldpadda påverkar minimalt - bättre i så fall att använda en massa äggskal
#6 - 25 september 2011 18:27
Okej, jag har fattat det som att surt vatten kan skada skalet på sikt. Därav min fråga om pH. Jag trodde att tillsätta kalk kunde höja pH också. Så gör man ju i försurade sjöar. Men jag vet att de behöver kalk såklart :)

Har fått tipset att stoppa i äggskal inne i själva filterbehållaren samt pulvrisera äggskal och ge till snäckorna som kosttillskott. Låter det som en bra grej? Kommer äggskal i filtret att höja pH?
#7 - 17 oktober 2011 15:28
lånar tråden lite o frågar om kalket från äggskalen kan vara dåligt/skadligt för discus??
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 oktober 2011 15:35
SarahE skrev:
Okej, jag har fattat det som att surt vatten kan skada skalet på sikt. Därav min fråga om pH. Jag trodde att tillsätta kalk kunde höja pH också. Så gör man ju i försurade sjöar. Men jag vet att de behöver kalk såklart :)

Har fått tipset att stoppa i äggskal inne i själva filterbehållaren samt pulvrisera äggskal och ge till snäckorna som kosttillskott. Låter det som en bra grej? Kommer äggskal i filtret att höja pH?

Ja kalkskal höjer också pH - dock inte så mycket som bikarbonat gör.
Krossat äggskal i filterbehållaren är ett bra sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 oktober 2011 15:38
ekklad skrev:
lånar tråden lite o frågar om kalket från äggskalen kan vara dåligt/skadligt för discus??

I naturen lever diskus i surt vatten men de allar flesta diskus i handeln idag är ju odlade och de odlas oftast i rätt neutralt vatten ock kalkskal höjer bara pH-värdet till som högst 7,5-7,6 samtidigt som det stabiliserar vattenvärdet.
För alla fiskar är det viktigare med stabila vattenvärden än vad det är med optimalt pH. Därför fungerar kalk helt OK till odlade diskus men om man har vildfångade så bör man nog använda något annat system för att stabilisera pH-värdet (t.ex. CO2)
#10 - 17 oktober 2011 18:44
ok tack. tanken var mest att lägga i lite skal för äppelsnäckornas skull då ja hört att det är bra för dom :)
#11 - 17 oktober 2011 19:33
Hur mycket skal kan behövas per, säg 50L? För att äppelsnäckorna ska vara nöjda?

Och om man inte har något runt sitt filter alternativt ett ytterfilter, finns det något annat smidigt ställe att lägga skalen på eller kan man bara smula sönder dom och lägga i dom som dom är? Tänker att det kanske ser rätt skitigt ut pga detta
#12 - 7 november 2011 22:17
Oj glömt kolla denna tråd [:o] Jag lägger det i en liiiten glasburk och lägger den till hälften nere i gruset. Ser helt ok ut och snäckorna kryper in där ibland.
#13 - 7 november 2011 23:38
Hm, det verkar ju smidigt men är det verkligen så snyggt :p

Lutar mer och mer åt att jag vill ha äppelsnäckor i det lilla karet på 54L. Äter VÄLDIGT mycket ägg, så äggskal har jag gott om ;)

Men hur ofta, mycket och räcker det med äggskalen för att skalen på äppelsnäckorna ska bli bra?
#14 - 8 november 2011 11:49
Alltså det beror ju på om du är extremt petig med inredningen :) Tyvärr kan jag inte lägga in en bild eftersom jag inte är gold-medlem.

Jag har fattat det som att det räcker med det. Mina ser fina ut iaf. Peta ner lite större skalbitar i innerfiltret också, på den sidan som inte syns. Ta skal från två KOKTA ägg. OBS! Dra bort hinnan som sitter på insidan medan skalen är fuktiga. Låt dem ligga och torka ett par dar. Krossa hälften i mortel till så fint smul du kan och resten i innerfiltret. Du kan förresten strö ut smulet i bakkant på karet också så syns det ju inte så mkt om du har lite växter och inredning där.

Skalen försvinner inte i första taget så du kommer inte att behöva fylla på på lääänge ;)
#15 - 8 november 2011 13:01
Okej, det med krossade skal låter smidigt, men jag har ingen behållare till mitt innerfilter då jag "moddat" det lite. Så jag får kanske köra med något liknande med skalbitar i något bra och osynligt :p

Edit: Du kan ju alltid lägga upp bilder på tex fuskbugg.se och sen länka hit ;)
#16 - 8 november 2011 18:28
Det ska nog räcka med krossat skal i burk. Ett annat tips är att ta en liten liten skål som man liksom kan trycka ner i gruset så blir det som ett litet kalkbad till sniglarna. Ganska gulligt ;)
#17 - 11 november 2011 10:44
Lånar tråden lite istället för att starta en ny. :)
Jag tänkte skaffa några snäcklekare från tanganyika att ha i ett 60 liters akvarium.
Enligt forshaga kommuns hemsida ska kranvattnet ligga på 8 i ph och !!0,6!! i dh. Vad kan jag göra för att få upp hårdheten? Äggskal i pumphuset? Kalksten? eller vad kan ni tipsa om?
#18 - 11 november 2011 16:28
http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-120489.html

Kolla på denna. Kanske du får några tips :)
#19 - 11 november 2011 17:05
Bikarbonat funkar kanoners att höja KH, tanaganyika funkar bra med Bikarb. Har kört så ett antal år nu, snäckisarna leker hela tiden.
Som mest har ja haft runt 500 st i mitt stora kar.

Däremot så bildas snäckskal av Kalciumkarbonat. Tyvärr är Kalciumkarbonat svårlösligt i vatten.
Lättast och billigast oxå för den delen är att beställa hem lite PMDD.
Dutta i lite MgCl, Cacl och Bikarb.
Magnesiumet för att tillåta lite Calcium att vara fritt, o sen lite Bikarbonat. O vips kan dina snäckskal växa så att det knakar:)
#20 - 11 november 2011 22:28
Hur bra är krossat äggskal i filtret då? Hjälper det något att få lite hårdare vatten? Nu är det ju snack om 60 liter bara, så det borde väl inte behövas jättemycket hokus pokus för att få upp hårdheten? Kanske lite kalksten + äggskal räcker?
#21 - 13 november 2011 08:21
Har själv 60-liters. Har stoppat äggskal i filtret och krossat i liten skål/burk på botten. Fungerar utmärkt! Mina snäckor har jättefina skal.
#22 - 13 november 2011 08:22
...och det ser faktiskt inte fult ut heller, promise :)
#23 - 14 november 2011 12:37
Brukar mortla äggskal fint fint och ha i som pulver. Löser sig bättre då med. Som sagt fungerar bra så länge man har ägg hemma ;)
#24 - 14 november 2011 18:05
Grottbert skrev:
Brukar mortla äggskal fint fint och ha i som pulver. Löser sig bättre då med. Som sagt fungerar bra så länge man har ägg hemma ;)

I pumpen eller bara rätt ner i karet?
#25 - 16 november 2011 17:31
Både och funkar! :) I filtret slipper man ju se det, men mina snäckor gillar att rafsa runt i krosset också så jag kör med båda.
#26 - 20 november 2011 20:59
Jag har ett stort hvassnäckskal i räk/snäck burken det ser väl lite så där ut men får fram fina räkor och snäckor . Om man fill kan man gömma den bakom en sten eller bakom några större växter så fårman alla nödvändiga mineral åt snäckorna
#27 - 21 november 2011 13:47
Intressant. Menar du ett helt vanligt snäckskal, typ "sånt som man lyssnar i för att höra havsbrus"-snäckskal? Det kan ju isf se ganska fint ut i karet...

Annons