höja PH värdet?

#1 - 22 augusti 2011 15:53
hej. Jag undrar hur man höjer PH värdet?
är väldigt tacksam för svar. :)

Erik
#2 - 22 augusti 2011 16:20
Det beror ju på hur högt du vill höja. Men kalksten höjer ph värdet till en viss gräns, vet dock inte hur högt.
#3 - 22 augusti 2011 16:37
Skulle vilja ha det till 7.5.
#4 - 22 augusti 2011 16:58
Det tror jag nog kalksten klarar, :) Ditt ph kommer höjas till en viss gräns, förmodligen runt 7.5 sådär, sen slutar stenen att lösa sig i vattnet.
#5 - 22 augusti 2011 17:09
tack så mycket!!! hur många kalstenar ska man ha?
Köper man det i en zoo affär?

Erik
#6 - 22 augusti 2011 17:15
Kalksten höjer pH i surt vatten och stabiliserar också vattenvärden. Vill man upp till ett PH på 7.5 är dock knappast kalksten lösningen, kalksten orkar knappast få upp pH dit. Natriumvätekarbonat aka bikarbonat är däremot en bra metod, det höjer pH men med måtta och stabiliserar också pH så man undviker svängningar. Kalksten är inte fel i sammanhanget men alltså ingen lösning enbart, bikarbonat däremot kommer att fungera.
#7 - 22 augusti 2011 17:29
Mitt pH ligger på ca 5-5.8.
Hur ska jag få ner bikarbonat i mitt akvarium?

Erik
#8 - 22 augusti 2011 17:54
Hur du skall få ner det i burken? Tja, du köper det på konsum (eller vad du nu föredrar i den vägen) bär hem det, öppnar påsen, stoppar ner en sked och häller lite i akvariet. Typ så. Eller vad var det egentligen som var problemet?
#9 - 22 augusti 2011 19:57
erkiperki skrev:
Mitt pH ligger på ca 5-5.8.

Hur ska jag få ner bikarbonat i mitt akvarium?

Erik

Skulle vara intressant att veta hur pH hamnat där? pH 5,8 är ju rätt extremt.
#10 - 22 augusti 2011 20:18
Det har jag ingen aning om.
Vet vad det finns för saker som man har i akvarium
som sänker ph?
När jag köpte mitt akvarium beg. så fick jag med nåt korral grus.
Kanske har sänkt ph värdet? Är bara 13 så jag kan inte så jättemycket
och har inte haft koll på ph värdet för att mina fiskar mått bra ändå
#11 - 23 augusti 2011 06:17
Korallgrus borde snarare höja/stabilisera pH. Vad för slags pH-test har du använt?
Sånt som skulle kunna sänka pH är t.ex. vissa rötter, torv, överlasta med fisk, sällan utförda delvattenbyte. Nu tror jag inte på att rötter och torv skulle vara orsaken, ifall man inte har/använt extremt mycket?
Ett test av KH skulle ju vara bra för att kolla vattnets förmåga att buffra pH.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 augusti 2011 08:32
Jag tror du har fel på ditt pH-test.
Men om man inte använder C02 eller något pH-sänkande preparat, så kan det ändå bli väldigt lågt pH i ett akvarium med mycket låg buffringsförmåga, extremt vanskött (nästan inga vattenbyten) och en massa rötter i akvariet.

Fast som sagt - kolla med ett annat pH-test. Du kan ju också testa kranvattnet och jämföra med det värde som kommunen anger på sin hemsida.

Som sleaper skriver - så höjer korallgrus (innehåller kalk) ditt pH-värde
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 23 augusti 2011 08:39
Såg att du bor i Partille och du kan kolla vattenvärdena på kranvatten på denna sida http://www.partille.se/sv/Invanarservice/Bygga--bo/Vatten-och-avlopp/Dricksvatten/Vattenkvalite/

Men rent generellt så är pH-värdet på kranvattnet här ca. 8 och det är ett vatten med en låg buffringsförmåga (KH 2-3) så ett vanskött akvarium enligt ovan kan leda till rejält sänkta pH-värden, men om du har korallgrus i akvariet så borde det hålla upp pH.

Oavsett vilket, mät kranvattnet med ditt pH-test. Ligger det då inte på ca. 7,5-8 så är det fel på testet
#14 - 23 augusti 2011 12:50
Ok, tack så mycket.
Har två rötter, ett par stenar från naturen som jag skrubbat och kokat.
Byter vatten varannan vecka. Kör inte med torv. Jag har en ganska stor javamossa men det sänker väl inte ph värdet
#15 - 23 augusti 2011 12:57
Fel på ph mätarn, det är en rulle som är gul och byter färg när den kommer i kontakt med vatten
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 23 augusti 2011 13:02
erkiperki skrev:
Ok, tack så mycket.

Har två rötter, ett par stenar från naturen som jag skrubbat och kokat.

Byter vatten varannan vecka. Kör inte med torv. Jag har en ganska stor javamossa men det sänker väl inte ph värdet

Nej inget av detta sänker pH i nämvärd grad så det är som du skriver säkert fel på pH-testen
#17 - 23 augusti 2011 21:28
Tack så mycket för alla råd!
#18 - 5 juni 2014 22:08
Har en elektronisk PH-testare mätte ena mitt kar 5,5 - 5,7 andra karet 6,5 - 6,8 , läste att ett bra PH ska ligga mellan 6,5 - 8,7 optimalt 7,0, kolla min väns 500 L PH 5,5 - 5,9 kranvatten 6,5,gjorde en ganska omfattande rengöring efter de sjönk PH´t undra om ett delbyte kan stabilisera, vet att han hällde i nått pulver från kina / japan som skulle påskynda nedbrytnings processen me nitrit till nitrat, sen har ham stenar från grekland i akvariet direkt från havet kanske påverkar
#19 - 5 juni 2014 22:57
Google lite på PH 5,5 hamna på nån hudvårds sida rekomendera starkt sina produkter som hadde PH 5,5 stog nått om hudens eko system,ååå de va så bra man slapp massa torrhet osv.
Sen hamna jag på en annan sida som starkt avrådde från ett PH på 5,5 ger kroniska problem rekomenderat PH 6-7-8-9-10-11 där ser man skillnaden på folk som skite i dej och bara vill tjäna pengar me sina produkter , värsta reklamen ååå de är så testat och sen till vetenskaplig sanning
#20 - 9 juni 2014 10:57
Hybriden skrev:
Har en elektronisk PH-testare mätte ena mitt kar 5,5 - 5,7 andra karet 6,5 - 6,8 , läste att ett bra PH ska ligga mellan 6,5 - 8,7 optimalt 7,0, kolla min väns 500 L PH 5,5 - 5,9 kranvatten 6,5

pH 5.5 är orimligt OM du inte med filt sänker pH med torv, alkottar eller koldioxid. Dvs pH-mätaren visar fel.
Kommunalt kranvatten har ett pH mellan 7.5 (ovanligt) och 8.5 (standard).
Om du har egen brunn kan vattnet vara övermättat med koldioxid (som sänker pH). Ställ vatten i en kopp över natt, och mät på morgonen om pH har stigit. Du kan också testa din pH meter med bikarbonat: lös upp en tesked bikarbonat i en halvliter vatten och mät pH. Får du inte pH 8 - 8.5 så visar pH-metern fel.
Om du har en hyfsat stor sjö i närheten och bor i mellan eller sydsverige, är dess pH ungefär 7.7 pga att marken är kalkrik. I norra Sverige ligger pH ibland lägre.

Eller också mät inte alls, utan bara lägger i kalksten. Du behöver inte jättemycket, men det kan inte överdoseras, och bör ligga där vattnet strömmar. Kalksten höjer pH till 7.5 - 7.7 och låser fast det där. Har du kalksten i akvariet har du inom någon dag pH 7.5 - 7.7, oavsett vad din pH-meter visar.

Annons