höja Ph utan vattenbyte?

#1 - 9 december 2010 14:41
Har ett problem, bor ju i parasit staden östersund, bytte vatten precis innan larmet kom vilket resulterade i en död fisk. Sen har ja fått konsekvensen att mitt Ph droppade MKT av oklar anledning! Så hur höjer jag PH:t utan möjligheten att byta vatten? Står ju överallt att tillsätter man marmorkross osv så är de viktigt att man MÅSTE man byta vatten innan! Så nu söker jag fler förslag...
#2 - 9 december 2010 15:02
Kolla först ammoniumhalten i ditt kar. Det är om den är hög som det kan bildas giftig ammoniak vid en pH-höjning.

Är den låg kan du höja pH med t ex kalkkross.

Ett test annars är att ta en liter vatten ur karet, höj pH i den litern, vänta ett par timmar och se ifall det luktar ammoniak om vattnet. Luktar det pest kan du inte höja pH:t.
#3 - 9 december 2010 15:30
ah tackar låter riktigt vettigt!
#4 - 9 december 2010 15:49
No problems. :)

Men var försiktig även sedan. Höj pH långsamt och titta på fiskarna. Börjar de klia sig överdrivet mycket är det ett tecken på att ammoniak kan ha börjat bildas.
#5 - 9 december 2010 19:37
svårt de där då dom även kliar för lågt Ph men sant får kolla efter extra mkt.. :P

har du koll på hur lång tid de tar för att de ska höjas säg 1.0 i ett 400L.. svårt när de såklart beror på vilken mängd kross man använder. Men tänkte om de finns en formel för räkna ut de
#6 - 10 december 2010 10:28
Det beror också på vilket pH du har från början, så det är inte så lätt att räkna ut. Bara mät med jämna mellanrum, enklast så.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 10 december 2010 10:41
Nja, vid snabba pH-höjningar så skall man kombinera det med vattenbyten.
MEN kalkkross höjer pH långsamt så det bör inte vara några problem.
Däremot så ger bikarbonat en direkt pH-höjning så där skall det kombineras med vattenbyte.

Annons