Höja pH med syre?

#1 - 7 oktober 2006 06:32
pH i mitt kar har sjunigt avsevärt sedan jag lyckats frigöra CO2 i vattnet på effektivt sätt. Kan jag hindra denna pH sänkning med hjälp av en syrepump?
#2 - 7 oktober 2006 06:57
En syrepump torde väl främst "avlufta" den CO2 du fått ned i vattnet. En pH-sänkning av CO2 tillsats (som omvandlats till kolsyra) är välan en förväntad effekt. Hur lågt pH talar du om förresten?
#3 - 7 oktober 2006 07:19
Det har sjunkigt från cirka 7.5 till 6.5 på 15 timmar. Då har pumpen som löser CO2 i vattnet varit avstängd i 10 av dessa timmar för det har varit natt. Jag är bara lite orolig att det fortsätter att sjunka. Om jag "avluftar" vattnet så inbillar jag mig att det hindrar pH från att sjunka mer. Är det inte så?
#4 - 7 oktober 2006 07:49
Vad tillsätter du som skulle kunna få det att fortsätta sjunka? Är det inte bättre du stoppar eller minskar tillsatsen av CO2?
#5 - 7 oktober 2006 09:23
jo, det kan jag ju göra, men jag vill gärna tillsätta CO2. Allt växer ju bättre då. Men blir det kaos får jag väl göra ett vattenbyte och sluta tillsätta CO2
#6 - 7 oktober 2006 09:26
Mängden co2 löst i karet har ett direkt samband med den ph sänkning som tillsatsen ger. Det finns massor av folk som klarar att tillsätta co2 utan att behöva vädra ur den dyra gasen. Kolla en ph/kh/co2 tabell för att hitta det optimala ph´t för ditt kar. Det finns ingen anledning att sluta tillsätta co2, det gäller bara att hitta rätt mängd.
MVH
Magnus
#7 - 7 oktober 2006 19:45
Jag hade en sån tabell tidigare som jag hittade i en bok jag lånade på biblioteket. Får väl låna om den boken helt enkelt. Med mäsken är det ju lite svårt att kontrollera mängden CO2, men det gäller väl bara att få till ett bra recept. Idag höftar jag ihop en blandning som jäser bra.
Trist nog har tofsalgerna/staghornalgerna, som nästan var utdöda, återigen börjat växa...Kan det bero på pHsänkning?
#8 - 8 oktober 2006 18:06
Algerna beror på ostabila co2 förhållanden som i sin tur beror på mäsktillsatsen. Min inställning är att antingen köra med bra grejor eller helt enkelt skita i co2. Mäsk är ett sabla slabb och otroligt svårt att få bra och jämn tillförsel. Det är inte bara alger du riskerar utan också fiskdöd.
MVH
Magnus
#9 - 9 oktober 2006 05:46
Utan jämn co2 tillförsel är det ganska stor risk för att det inte blir bra på ett eller annat sätt.

Enligt mitt tycke och tro, det enda alternativet till någerlunda jämn CO2 med mäsk är att ha minst två flaskor inkopplade som "byts" växelvis.

Här är Tropicas CO2 tabell;
http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=417
#10 - 9 oktober 2006 06:08
får väl leta upp en begagnad kolsyresläckare...en ny kostar ju skjortan, 2800:-.
#11 - 10 oktober 2006 00:40
Syre höjer inte pH. Genomluftning som driver ut Co2 höjer pH. Verkar som att gå över ån efter vatten om du ska tillsätta för mycket Co2 för att sedan lufta ur det. Det låter mer som om du behöver en mindre effektiv reaktor, och tillsätta mindre jäst nästa gång. Tillsvidare kan du ställa mäsken svalare, till exempel på golvet, eller vid ett vädringsfönster. Fast det är klart, enda gången jag verkligen fått för mycket Co2 genom jäsning var när jag kopplade vinsatsens Co2 direkt till akvariet, kan det vara så att du har för stor mäsksats? En annan möjlighet är att du har för täta täckglas, om det ansamlas för mycket Co2 i utrymmet mellan vattenytan och täckglasen löser sig en massa Co2 i vattnet även när pumpen som är avsedd att lösa Co2:n är avstängd.
#12 - 10 oktober 2006 17:44
gudsson skrev:
får väl leta upp en begagnad kolsyresläckare...en ny kostar ju skjortan, 2800:-.

Prova någon verstadsservice. De brukar ha bytes system för tuber, köp en begagnad tub antingen genom dem, eller på någon annons. (såvida du inte har en brandkydsfirma med egen depå i närheten) byte av tom tub mot ny brukar kosta någon hundring, och man slipper bli av med tuben, vilket man blir om man försöker fylla brandsläckare hos någon som inte har depå. Nakdelen är att man inte får behålla sin egen tub. (man slipper kostnaden för regelbunden provtryckning , eller rättare sagt, den är inbakad i priset för att byta tuben)

B!

Annons