höja ph med nåt i filtret?

#1 - 14 oktober 2007 14:30
Hej vänner.

Nån som har tips på vad man kan lägga i filtret så att ph höjs? Jag har för mig att jag läst om det nånstans. Krossad korall kanske det var? Täpper det inte till genomströmningen? Finns det någon nackdel med att ha det i filtret? Nån som gjort något sådant i ett Juwel innerfiler?

Man kan såklart inreda karet med kalksten men om ph höjningen kan skötas i filtret lämnar det mer valmöjligheter till hur man kan inreda.

PS. Har malawi och tanganyika djur om det spelar nån roll.
#2 - 14 oktober 2007 17:39
Halloj! Jag har oxå ett Juwelkar.. I det har jag bytt ut mitt kolfilter mot en filterpåse jag fyllt med krossade snäckskal, det funkar bra.. Se bara till att skölja ur den ordentligt, annars blir det väldigt grumligt i ditt kar..

M.v.h. Jerker
#3 - 14 oktober 2007 18:03
Filterpåse, vad är det för något?

Kan man ta vilka snäckskal som helst (sötvatten/saltvatten)?

Blir det nån märkbar effekt på pH?
#4 - 14 oktober 2007 18:25
kalk i olika former som just snäckskal och korallkross är buffrar ph vid ca 7,4. Har du ett högre ph än så innan så kommer kalken endast att skydda mot ph fall. Med tiden så bildas det även på kalk samma biofilm som på övrigt filtermaterial, vilket gör att vattnet inte når materialet och effekten uteblir. För att vara säker bör man ruska runt i materialet så att denna hinna skadas med jämna mellanrum.
MVH
Magnus
#5 - 14 oktober 2007 19:44
Det var intressant!

BTN malawiboken säger att pH i sjön ligger mellan 7.8 - 8.5. Så lite till vill man alltså ha ut än vad snäckskalen kan ge. På något sätt kommer ju Malawisjön upp i över 8 så det borde gå utan att tillsätta bikarbonat. Blir det annorlunda med krossad kalksten tro?
#6 - 15 oktober 2007 12:41
Krossad kalk har inte lägre lösningsph än hel kalk.

Det som buffrar malawisjön är ett stort överskott av karbonater och bikarbonater. Bikarbonater buffra vid drygt 8 och karbonat långt, långt däröver. Därför anses bikarbonat vara den bästa buffern i malawiakvarium.
MVH
Magnus
#7 - 15 oktober 2007 12:58
Där föll några bitar på plats!

Det förklarar varför jag ligger nånstans runt 7.5 fast jag har hur mycket kalksten som helst. I min enfald trodde jag att mer kalksten innebär högre pH. Men det finns tydligen en övre gräns :)

Annons