Har precis dragit igång min växtburk med CO2 + PMDD och mätt lite grann.
Får pH 6,4 och KH 4 så nu undrar jag om jag ska försöka höja mitt KH och isf. hur? (får pH 8 samt KH 3 från kranen)
Eller ska jag sänka mängden CO2?
/Mikael
Du säger inget om hur din utrustning ser ut. Eftersom du uttrycker *får* utgår jag ifrån att du inte har CO2-kontroller och då är det tillförd CO2 (bubbeltakt och upplösning) vs. förbrukning (avluftning, växtmassa) som styr vad det hamnar på. Stämmer ditt pH-test (ofta gör det inte det) ligger du kanske lite högt om du har mätt mitt/slutet av den ljusa perioden. Är det nivån på morgonen tycker jag det ser ok ut om du har skapligt med ljus och en hel del växter. Glada växter käkar myyyycket CO2.Får pH 6,4 och KH 4 så nu undrar jag om jag ska försöka höja mitt KH och isf. hur?
Stämmer bra men sällan man behöver mecka med det. kH 4 är ingen fara på taket.Skulle väl isf. vara att jag får lite bättre buffringsförmåga mot pH svängningar.
Sen har jag väl inte heller riktigt kommit fram till hur mycket jag ska göda än, fick en rekommendation på 2 tsk KNO3, 1 krm KH2PO4 och 1 tsk NutriSi varannandag, av förre ägaren så jag får väl testa lite.