Höja KH?

#1 - 28 september 2005 00:20
Har precis dragit igång min växtburk med CO2 + PMDD och mätt lite grann.
Får pH 6,4 och KH 4 så nu undrar jag om jag ska försöka höja mitt KH och isf. hur? (får pH 8 samt KH 3 från kranen)
Eller ska jag sänka mängden CO2?

/Mikael
#2 - 28 september 2005 02:22
http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm
enligt denna tabellen ska du sanka co2.

co2 ligger pa 51 och 32 ar battre vilket skulle betyda ph 6.6

nan orsak till att du vill hoja ?
#3 - 28 september 2005 03:11
Skulle väl isf. vara att jag får lite bättre buffringsförmåga mot pH svängningar.
Eller är det fel tänkt?

/Mikael
#4 - 28 september 2005 05:27
Får pH 6,4 och KH 4 så nu undrar jag om jag ska försöka höja mitt KH och isf. hur?
Du säger inget om hur din utrustning ser ut. Eftersom du uttrycker *får* utgår jag ifrån att du inte har CO2-kontroller och då är det tillförd CO2 (bubbeltakt och upplösning) vs. förbrukning (avluftning, växtmassa) som styr vad det hamnar på. Stämmer ditt pH-test (ofta gör det inte det) ligger du kanske lite högt om du har mätt mitt/slutet av den ljusa perioden. Är det nivån på morgonen tycker jag det ser ok ut om du har skapligt med ljus och en hel del växter. Glada växter käkar myyyycket CO2.

Skulle väl isf. vara att jag får lite bättre buffringsförmåga mot pH svängningar.
Stämmer bra men sällan man behöver mecka med det. kH 4 är ingen fara på taket.
#5 - 28 september 2005 15:27
Okej, mycket nu...
Glömde helt bort att tala om vad det är för grejor.
110 liters burk med 3x18W Aquarelle.
6kg tub med eheim ytterfilter som reaktor, ingen kontroller.
Riktigt gott om växter (som det bubblar lite om :) ).
Burken är för övrigt Z_Lawer:s gamla, köpte den av honom i måndags.

Mätte upp värdena 1 timme innan släckning.
Idag har jag skruvat ner bubbeltakten från 2bbl/s till 1,5bbl/s, ska göra ny mätning imorgon kväll.
Sen har jag väl inte heller riktigt kommit fram till hur mycket jag ska göda än, fick en rekommendation på 2 tsk KNO3, 1 krm KH2PO4 och 1 tsk NutriSi varannandag, av förre ägaren så jag får väl testa lite.

/Mikael
#6 - 29 september 2005 08:19

Sen har jag väl inte heller riktigt kommit fram till hur mycket jag ska göda än, fick en rekommendation på 2 tsk KNO3, 1 krm KH2PO4 och 1 tsk NutriSi varannandag, av förre ägaren så jag får väl testa lite.

I 110 liter skulle du då få ca:
60 ppm nitrat
7 ppm fosfat
1.5 ppm järn

Vilket är ungefär 5-10 ggr mer än vad det mest monstruösa supersnabbväxande miffoväxtakvarium någonsin kan käka på 2 dagar 8)

Absolut maxupptag av nitrat är runt 4-5 ppm per dag, en del vill därför lägga sig på runt 10 ppm för att man ska halka mellan 5 och 10 ppm (aldrig begränsat, bra koncentration som underlättar upptag) istället för 0 och 5 (begränsat och svårtillgängligt innan gödning).
#7 - 29 september 2005 15:04
Jo jag tyckte det lät som väldigt mycket...
Jag har blandat 3 halvlitersflaskor enligt standardlösningen, hur skulle doseringen se ut om jag använder dom?
Slog i 10ml av varje flaska första dagen och fick redan då ett visst bubbel men ska det helt sluta bubbla innan jag doserar mer?
Fortsätter att köra med 1,5bbl/s CO2, vilket verkar ge ett pH på 6,4-6,5.

/Mikael

Annons