Höja karbonathårdheten

#1 - 1 februari 2007 11:12
Enligt vattenverket är dH 3,5-4,5, vilket är mjukt. Har själv inget kH-test. Använder CO2 och pmdd. Akvariet är på 300 l. Byter 50 % vatten i veckan.
Tillsätter 1 tesked Magnesiumsulfat och 1 tesked Kalciumklorid i veckan.

Nu till min fråga. Tillsätter jag tillräckligt med magnesium och kalcium för att göra vattnet stabilt?
#2 - 1 februari 2007 12:04
Hmm Anta att du sätter det till utbytesvattnet dvs 150 L eller strax under.

1 tsk är ? 5 gr dvs totalt 10 gr. 10 mg CaCO3 motsvar 1 dH och om vi låtsas att MgSO4 och CaCl2 har ungefär samma molekylvikt (vilket inte är helt sant) så borde det bli 10 / 150 L som är 67 ( 70 ) mg per liter

Svar tillsatsen bör ge runt 7 dH (11 tot) (så du är nog i rätt härald) fast jag antar att med mina antaganden kan det variera lite

Men tillsätt bara denna mängd per 100-150 L uttaget vatten och inte varje vecka i tanken.
#3 - 1 februari 2007 13:32
Xul skrev:
Hmm Anta att du sätter det till utbytesvattnet dvs 150 L eller strax under.

1 tsk är ? 5 gr dvs totalt 10 gr. 10 mg CaCO3 motsvar 1 dH och om vi låtsas att MgSO4 och CaCl2 har ungefär samma molekylvikt (vilket inte är helt sant) så borde det bli 10 / 150 L som är 67 ( 70 ) mg per liter

Svar tillsatsen bör ge runt 7 dH (11 tot) (så du är nog i rätt härald) fast jag antar att med mina antaganden kan det variera lite

Men tillsätt bara denna mängd per 100-150 L uttaget vatten och inte varje vecka i tanken.

Är lite trögfattad. Men om jag byter 150 l/vecka, ska jag inte tillsätta ovan nämnda mängd?
#4 - 1 februari 2007 13:38
du kan tillsätta bikarbonat, det höjer både pH och KH, men det är ju inte så bra om man ska se hur mycket CO2 man har i vattnet. Jag tror inte att det ska vara något problem i ett växtkar!
#5 - 1 februari 2007 13:41
Jo det är för vattenbytet du skall tillsätta, det är det jag menar

Om du av någon anledning inte byter vatten (dvs tar ur vatten) fyller på för att ersätta avdunstat räknas inte
Så bör du inte tillsätta för du vet inte var du hamnar (om inte en analys säger motsatsen men jag vet ju inte om du mäter)
#6 - 2 februari 2007 20:26
Ok, så bra. Har läst lite andra inlägg om förhållandet mellan kalcium och magnesium. Om jag förstått det rätt så ska man ha i två teskedar kalcium och 1 tesked magnesium. Ska köra med detta i fortsättningen.
#7 - 2 februari 2007 22:57
bubbis skrev:
Enligt vattenverket är dH 3,5-4,5, vilket är mjukt. Har själv inget kH-test. Använder CO2 och pmdd. Akvariet är på 300 l. Byter 50 % vatten i veckan.

Tillsätter 1 tesked Magnesiumsulfat och 1 tesked Kalciumklorid i veckan.

Nu till min fråga. Tillsätter jag tillräckligt med magnesium och kalcium för att göra vattnet stabilt?

Om vattenverket säger 3.5-4.5 dh Menar dom GH dvs totalhårdheten. Det har egentligen inget med KH (alkalinitet) att göra. Leta istället efter alkalinitet iblan vattenverkets värden. Det brukar anges i mg/l HCO3. Dela det värdet med 17.86 så får du KH i dh (tyska grader)
#8 - 3 februari 2007 16:51
dh är väl samma sak som GH?

Annons