Höja hårdheten

#1 - 10 juni 2003 15:19
Har mycket låg hårdhet, knappt mätbar.
Eftersom jag har regnbågsfiskar (praecox och herbert axelrodi) kanske det är bäst att försöka öka hårdheten något.
Jag har CaCO3 hemma som jag ger unghästen som kalktillskott, det borde väl gå bra att använda, eller?
Funderar över hur man åstadkommer en balanserad hårdhet som inte gungar för mycekt vid vattenbyten. Rent spontant borde det kanske vara bättre att lägga i kalkhaligt grus?

Tips önskas!
#2 - 10 juni 2003 20:17
Läs lite om vatten här på Zoopet för det är "matnyttig" information. Men ett tips är ju att du lägger i en eller flera kalkstenar beroende på hur stort akvarium du har. Jag tror inte att hårdheten ska rubbas för mycket när du gör vattenbyten. Om du har ytterfilter kan du ju ha i krossad kalksten eller marmorflisor..[:D]
#3 - 11 juni 2003 09:20
Ursprungligen skickat av Fredag

Jag har CaCO3 hemma som jag ger unghästen som kalktillskott, det borde väl gå bra att använda, eller?

... Rent spontant borde det kanske vara bättre att lägga i kalkhaligt grus?

Svaren på frågorna ovan är 'ja' och 'om du vill'. Du kan även lägga kalken i filtret. Ett annat bra sätt att höja pH och alkalinitet är att tillsätta bikarbonat.
#4 - 11 juni 2003 09:22
marmorflisor..

Krossad kalksten eller snäck/musselskal är bättre än marmorflis - marmor, särskilt dolomitmarmor, reagerar mycket långsammare än kalksten, och påverkar alltså vattnet mindre.
#5 - 11 juni 2003 14:42
OK, det är i alla fall rätt tänkt att försöka öka hårdheten. Är det rätt tolkat?
Jag har 325 liter som jag byter ca 1/3 av varannan vecka. pH idag ligger stadigt på 7,3, men jag inser ju att förr eller senare kommer jag att få ett snabbt dropp i pH med den ringa hårdhet jag har. Det är alltså även det jag vill förebygga.

Bör jag alltså hellre satsa på snäckor o dyl än CaCO3-krosset? Eller har det ingen betydelse. Jag har bottenfilter så det kan jag inte utnyttja för filtering över kalkhaltigt material tyvärr. Jag gissar också att CaCO3 kommer att göra vattnet rätt så grumligt...

#6 - 11 juni 2003 15:16
använd vanligt bikarbonat istället, det löser sig direkt till skillnad mot om du sätter ner en klakhalitg sten eller dyl.
det kommer inte hinna påverka vattnet innan det är dax att byta.
#7 - 11 juni 2003 15:42
Ursprungligen skickat av Fredag

OK, det är i alla fall rätt tänkt att försöka öka hårdheten. Är det rätt tolkat?

Tja, pH är ju acceptabelt, men högre alkalinitet minskar ju risken för katastrofala pH svängningar... Your call.

Bör jag alltså hellre satsa på snäckor o dyl än CaCO3-krosset?

Kalciumkarbonaten är sannolikt antingen krossade ostronskal eller krossade kalkalger, dvs det funkar bara bra det också. Det är bara marmor som inte är särskilt reaktivt.

[quote]Jag gissar också att CaCO3 kommer att göra vattnet rätt så grumligt...

Är det mycket finkornigt? Isf ja, det kommer att grumla, och det tar ett tag innan det settlar igen.

Bikarbonat är som sagt bra, funkar snabbt, och grumlar inte.
#8 - 12 juni 2003 14:35
Tack återigen för svar.

Jag förstår att det är väldigt individuellt, men i storleksordningen hur mycket bikarbonat behöver man tillsätta för att se någon effekt?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 12 juni 2003 14:46
"men i storleksordningen hur mycket bikarbonat behöver man tillsätta för att se någon effekt?"
Det beror på pH-värde och vattnets buffringsförmåga. Vid ett väldigt lågt pH räcker det kanske med några ml för att det skall ge mer effekt än 10 kg gör vid ett extremt högt pH-värde.
Man måste därför ALLTID mäta sig fram till hur mycket som behövs.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#10 - 13 juni 2003 14:07
Jag skrev att jag förstod att det var mycket individuellt. Samtidigt har jag angivit hårdhet och pH så jag trodde att någon kunde ge en fingervisning i alla fall...
#11 - 13 juni 2003 14:49
Hej Fredag

Tyvärr kan jag bara se vilket pH-värde du har ingenting om hårdheten mer att den är "knappt mätbar" vad det nu innebär?

... pH idag ligger stadigt på 7,3, men jag inser ju att förr eller senare kommer jag att få ett snabbt dropp i pH med den ringa hårdhet jag har.

Låter något motsägelsefullt, var mäter du pH och när? Vilket hårdhet är det du avser KH eller GH?
#12 - 16 juni 2003 10:45
Jag har ett akvarium på 330L, där vattenvärdena är liknande dina.

PH: 7-7,5
KH: 2

Jag testade mig nyligen fram med bikarbonat för att få KH 4.

Med mina vatten värden krävdes det 15 ml (15 kryddmått eller 3 tsk) bikarbonat för att uppnå detta.

Jag anser dock att du ska prova dig fram och bara ha mina resultat i åtanke.

Mvh Martin
#13 - 16 juni 2003 14:14
Med mer eller mindre obefintlig hårdhet så menar jag att provstickorna inte visar nästan någon färg alls och ingen färg innebär 0, lite färg innebär 3. Jag har någonstans där emellan (både GH och KH).

Tacksam för alla tips!
#14 - 16 juni 2003 14:18
Ursprungligen skickat av Marwin

Jag har ett akvarium på 330L, där vattenvärdena är liknande dina.

PH: 7-7,5

KH: 2

Jag testade mig nyligen fram med bikarbonat för att få KH 4.

Med mina vatten värden krävdes det 15 ml (15 kryddmått eller 3 tsk) bikarbonat för att uppnå detta.

Precis detta var det jag ville höra. Tack Marwin! Jag ville veta om det gick åt decilitervis eller kryddmåttsvis. Nu har jag en fingervisning, tack!

(Hoppas jag lyckades med citatet...)[:-100]
#15 - 17 juni 2003 17:45
Hej

I tråden "Tillsats av gips (Kalciumsulfat)" har jag försökt att reda ut all förvirring om hårdhetsbegreppen som finns (även hos mig själv innan jag satte mig ner och skrev inlägget)

Kommentare mottages tacksamt

Lasse

Annons