Högt ph, vad göra?

#1 - 15 april 2008 15:27
Hej!

Vi har egen brunn här och idag mätte jag för första gången kranvattnet och akvarievattnet hemma själv, med dropptest från Sera. Kranvattnet var ca 8,5ph och akvarievattnet ca 8,0. Jag antar att 8,0 är lite högt?

Jag har guppy, svart neontetra, regnbågshaj och ancistrus.

Egentiligen är vårt kranvatten ca 7,5, men igår kördes vattnet igenom här och då höjs det efteråt. Vattnet i akvariet tog jag dock innan dess, när det låg på 7,5. Ändå är ph nu 8,0 i akvariet. Varför höjs det? Har det bara med kalk o göra? Är det kalk i engelsk sjösten? Skifferplattor? Sniglars skal? Lerkrukor?

Jag förstår inte varför det höjs. Och hur får jag ner det?
#2 - 15 april 2008 17:31
Torv i filtret tror jag skulle funka eller köp något lämpligt preparat i din djuraffär.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 15 april 2008 17:48
Vad har du för KH?
#4 - 15 april 2008 18:19
Vad har du för KH?

Jag har inte mätt KH i akvariet, har inte möjlighet till det. Vad egentligen betyder KH och vad är ett bra KH att ha?

Jag kollar på rapporten från ett test på vårt brunnsvatten (kranvattnet). Det som står där är:

Ph vid 25 grader: 7,9
Alkalinitet, HCO3: 150ml/l
Hårdhet tyska grader: 7,7dH

Och en del annat. Hur verkar detta? Har något av detta med KH att göra?
#5 - 15 april 2008 18:55
KH står för karbonat hårdhet. Har man hög hårdhet på vattnet så brukar även Ph-värdet vara högt.
#6 - 15 april 2008 19:32
Henrix9 skrev:
KH står för karbonat hårdhet. Har man hög hårdhet på vattnet så brukar även Ph-värdet vara högt.

Så "Hårdhet tyska grader: 7,7 dH" är karbonathårdheten? Är 7,7 högt?
#7 - 15 april 2008 19:37
Jeg har ca. 4 i hårdhet på mitt kranvatten. Det sägs att hådheten bör vara över i alla fall 3 för att det ska vara bra. Så 7,7 är nog lite högt enligt mig.
#9 - 15 april 2008 19:40
Henrix9 skrev:
Jeg har ca. 4 i hårdhet på mitt kranvatten. Det sägs att hådheten bör vara över i alla fall 3 för att det ska vara bra. Så 7,7 är nog lite högt enligt mig.

Hur påverkas fiskarna när hårdheten är 7,7 då? Är det att ph värdet är högre? Är det svårare att sänka ph om hårdheten är högre?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 15 april 2008 19:43
dH står för totalhårdhetsgrader och har inte mycket med KH att göra.
KH är det intressanta.

KH kan mycket väl vara väldigt lågt och ändå kan man ha högt pH.
#11 - 15 april 2008 19:51
dH står för totalhårdhetsgrader och har inte mycket med KH att göra.

KH är det intressanta.

KH kan mycket väl vara väldigt lågt och ändå kan man ha högt pH.

Okej, hmm, men som det stod i vår rapport, dH 7,7. Vad säger det? Är det bra för fiskar o leva i?
#12 - 15 april 2008 19:58
En anna sak jag kom på, alkalinitet, är det detsamma som KH? Eller kan man på något sätt få fram KH genom o veta alkaliniteten? Vårt vatten hade 150 ml/l.
#13 - 15 april 2008 20:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ett stabilt pH är bättre än ett korrekt pH om du inte tänkt odla på de arter som i så fall kräver ett lägre pH. Så mixtra så lite som möljigt med vattnet, tycker jag :)[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 15 april 2008 20:05
Charlottis skrev:
Okej, hmm, men som det stod i vår rapport, dH 7,7. Vad säger det? Är det bra för fiskar o leva i?

Som jag skrev ovan så är jag intresserad av KH på ditt kranvatten - dH är rätt ointressant.
#15 - 15 april 2008 20:06
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ett stabilt pH är bättre än ett korrekt pH om du inte tänkt odla på de arter som i så fall kräver ett lägre pH. Så mixtra så lite som möljigt med vattnet, tycker jag :)[/COLOR][/FONT]

Jag håller med, jag vill inte mixtra med det alls, om det inte verkligen behövs. Men enligt mitt Sera dropptest var ph:t ca 8 i karet. Trivs fiskarna i det eller är det precis att de klarar sig? Vill ju att de ska trivas, inte bara överleva.
#16 - 15 april 2008 20:09
Som jag skrev ovan så är jag intresserad av KH på ditt kranvatten - dH är rätt ointressant.

Okej, jag förstår.
Men stämmer detta som jag läste här på forumet:
Om man tar alkaliniteten (150ml/l) delat på 17,85 så får man fram KH?:confused:

Annons