Högt ph, men inget kalk?

#1 - 1 juni 2010 16:04
Jag har ett kar med bla. Äppelsnäckor och Posthonssnäckor i. Efter ett ganska långt tag kan skalet börja få lite vita fläckar på sig. Är det att det eroderar?
Vattnet har högt ph, ca 8. Kan man ha högt ph-värde men ändå sakna kalk i vattnet?
Om jag tillsätter kalk, höjs ph-värdet ännu mer?
Tar mina fiskar (Ansistrus, svart neontetra, guppy & Platy) skada om jag tillsätter kalk? Växterna?
Kan man lägga i äggskal från ägg man köpt i affären? Eller ska man köpa något spec i djuraffären?

Många frågor, men är tacksam för hjälp!
#2 - 1 juni 2010 16:11
Visst borde man kunna ha det, men att det håller sig så högt i dagar utan någon hjälp låter ovanligt. Kalk har en övre gräns på pH 7.6 (om jag minns rätt) och slutar därefter påverka pH. En rimlig mängd kalk lär inte skada fiskarna, men växter lär enligt vad jag förstått inte alltid gilla tillskottet.

Vad använder du för mätmetod?
#3 - 1 juni 2010 16:24
Jag använder seras dropp test, och har även en digital ph mätare, båda visar samma resultat. Vårt kranvatten(egen brunn) har ph 6,9-7,2 och sen höjs det i akvariet. Jag fick ett svar på varför det gör det någon gång, men det var lite invecklat :P
Hur mycket är en rimlig mängd? Ska man lägga det i filtret eller ner i vattnet?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 juni 2010 16:28
Kranvattnet är konstgjort och har ofta ett högt pH (över 8) samtidigt som det är mjukt. Ett sådant vatten är instabilt och gör att pH varierar mycket vilket inte är så bra för fiskarna.

Kalk i akvariet gör att vattnet blir stabilare och som VisualDarkness skriver så löser det sig inte om pH överstiger 7,5-7,6
#5 - 1 juni 2010 16:42
Alltså vi har egen brunn, och ph-värdet är runt 7 efter att vi tillsätter kalk i vattnet (annars är det typ 4). Mätte kH värdet i akvariet nu och det är 6. Vad kan man utläsa av det?
Mitt ph-värde i karet varierar inte mycket utan är alltid runt 8 när jag mäter.
Min fråga är just om jag behöver kalk till snäckornas skal? Jag vet ju inte om jag har kalk i vattnet redan. Kan man mäta det på något sätt?
#6 - 1 juni 2010 16:46
KH på 6 direkt ur kranen låter nästan fuskigt i mina öron då det är tämligen stabilt vatten. ;) :p
#7 - 1 juni 2010 16:46
Har du pH över 7 kan skalen inte drabbas av erosion. Man kan väl teoretiskt tänka sig att snäckorna kunde få kalkbrist och få svårt att bygga nytt skal, men med en KH på 6 i ett naturligt vatten kan det inte rimligen vara ett problem (eftersom bikarbonat i ett naturligt vatten, till skillnad från kommunalt kranvatten, är i balans med kalcium). Jag tror du får leta efter anledningen till de vita fläckarna på annat håll.
#8 - 1 juni 2010 16:51
Okej, så även om jag inte har kalk i vattnet, så räcker det att ph-värdet är 8 för att skalen inte ska erodera?

Kan man ser på något sätt eller mäta om man har kalk i vattnet?
#9 - 1 juni 2010 16:58
Om du inte tillsätter hydroxid eller använder nåt annat än kalk för att höja pH, så innebär ett pH på 8 och en KH på 6 att du har gott om kalk i vattnet. Är du ändå orolig är det väl bara att lägga i en kalksten - det kommer inte att påverka vattnet ett dugg.
#10 - 1 juni 2010 17:13
Tack såå mycket för era svar! Har blivit lite lugnare nu.
Kan jag även lägga i äggskal om jag vill? från ägg man köpt i affär?
#11 - 1 juni 2010 17:36
Nu måste jag fråga en sak till. Testade kH med Sera dropptest, och nu läste jag på ett ställe att om vattnet blir blått av första droppen då är kH 0. Och mitt vatten blir blått av första droppen.
Är kH 0??
#12 - 1 juni 2010 18:42
Nästan säkert inte. Ett så lågt KH borde innebära ett pH på cirka 5.5.
#13 - 1 juni 2010 19:05
Charlottis skrev:
Nu måste jag fråga en sak till. Testade kH med Sera dropptest, och nu läste jag på ett ställe att om vattnet blir blått av första droppen då är kH 0. Och mitt vatten blir blått av första droppen.

Är kH 0??

Antingen är nog testet dåligt eller så blev något annat fel. Vad hände när du skakade om teströret?
#14 - 1 juni 2010 19:14
Antingen är nog testet dåligt eller så blev något annat fel. Vad hände när du skakade om teströret?

Så det stämmer att kH är 0 om vattnet blir blått av första droppen? Det stod inte på förpackningen (där stod inget om hur man genomförde testet) utan jag läste detta på ett utländskt forum. Och jag trodde den personen hade fel, det låter ju konstigt.

Jag hällde i en droppe, det blev blått, sen hällde jag i 5 droppar till utan att det hände något emellan (jag skakade mellan varje droppe) möjligtvis lite grönare på 5 droppen. Sen på 6:e droppen blev det plötsligt gult.
#15 - 1 juni 2010 19:30
Du menar så! Trodde du läst instruktionerna och det stod att det skulle bli blått. Vilka förger som blir beror på reagensvätskorna så båda två kan vara rätt men det låter rimligt med att det är gult som gäller med ditt test. Jag har för mig att mitt även är så.
#16 - 2 juni 2010 06:15
Kräver endast äpple eller posthornsnäckor tillsats av kalk? Anatome Helena eller malayiska sandsnäckor mfl. har ju inga problem med pH 6,4 och KH2. Förökar sig och verkar klara sig bra i största allmänhet.
#17 - 2 juni 2010 06:22
Även de drabbas av skalerosion, men eftersom de är mindre och har ojämna skal så märks det inte lika tydligt som när en stor äppelsnäcka får gropar i sitt släta blanka skal.
Physa och andra snäckor som nästan inte har nåt kalk i sina skal (det är gjort av protein, som våra naglar) får däremot inte erosion.
Skalerosion är heller inte ett hälsoproblem, utan ett estetiskt problem - skalet blir mindre vackert.
#18 - 2 juni 2010 08:22
Du har i princip sagt själv att ditt reagens för KH teastet slår om från blått till gult (alkaliskt till surt) så då är det så.. Om testet med andra ord blev gult alternativt grönt med första droppen vore KH 0..

Annons