Högt nitrit värde

#1 - 5 mars 2015 18:06
Hej.
Skulle behöva hjälp med mitt ny återstartade kar som har 50% av de gammla vattnet i fast ny inredning, fiskar, sand och växter. Det är nu drygt 2 dygn sen jag drog igång det och har tillsatt Safe Start fast har ett nitrit värde på o,8 och pH på 7-8. Är det vanligt? Känns som det inte skulle vara alls så högt:( Matar ofta och lite för att just motverka högt nitrit.
#2 - 5 mars 2015 18:29
Inte speciellt ovanligt att få nitrit när man gjort en omstart.

Men mitt matningstips är att mata sällan och lite första veckan iallafall. Gärna någon dag helt utan mat.

Eftesom du har nytt bottensubstrat så kommer det ta ett tag innan balansen återfinner sig..
#3 - 5 mars 2015 18:33
Dopply skrev:
Inte speciellt ovanligt att få nitrit när man gjort en omstart.

Men mitt matningstips är att mata sällan och lite första veckan iallafall. Gärna någon dag helt utan mat.

Eftesom du har nytt bottensubstrat så kommer det ta ett tag innan balansen återfinner sig..

Tack för tipset. Får ändra matschemat, fast det är ju väldigt roligt o ge de små liven mat=)
#4 - 5 mars 2015 18:43
Är det så att flera av fiskarna visar obehag så kan ett litet vattenbyte underlätta deras tillvaro. Men visar dom inga tecken eller om det bara är en fisk som kliar sig så gör du nog bäst i att bara köra på som det är..
#5 - 5 mars 2015 18:50
När de kliar sig... drar de sig upp o ner mot rutan då?
#6 - 5 mars 2015 18:51
gjorde rent filtret idag och tänkte göra vb efter helgen och rengöring av filtret.
#7 - 5 mars 2015 18:52
reddule skrev:
När de kliar sig... drar de sig upp o ner mot rutan då?

Har en Pakistanbotia som betedde dig lite skumt med det beteendet men annars verkar dom hur krya och glada som helst.
#8 - 5 mars 2015 18:57
Du ska endast rengöra filtret om det blir tätt. Annars ska du låta det vara.
#9 - 5 mars 2015 18:59
Okey. För att behålla bakteriekulturen?
#10 - 5 mars 2015 19:14
Ja precis. Annars kommer du ha fortsatta problem med nitrit.
#11 - 5 mars 2015 19:18
Tack så jätte mycket.
#12 - 5 mars 2015 19:51
reddule skrev:
gjorde rent filtret idag och tänkte göra vb efter helgen och rengöring av filtret.

Som Live2Ride sa så är det olämpligt att rengöra filtret om inte flödet är reducerat.. Sedan är indikatorer på hög Nitrit att fiskarna kliar sig mot blad och mot sanden, de liksom "attackerar" bladen. Ett annat fenomen är att många av fiskarna håller sig vid ytan och kippar efter andan. Fast det brukar behövas rätt så höga halter innan fiskarna får synliga obehag.

Gör inget vattenbyte i onödan i början, låt det gå minst 2 veckor utan VB.
#13 - 5 mars 2015 20:53
Okey då låter jag det stå helt enkelt=) Har lite problem med att vattnet blir pissfärgat med. var likadant innan också. någon tanke om detta?
#14 - 6 mars 2015 12:27
Troligtvis orsakar av rötter och trä som du har i karet..
#15 - 6 mars 2015 12:35
Jag blev av med min Nitritspik genom att hälla i frikostiga mängder med Sera Bionitrivec, dubbel dosering varje dag i tre dagar om jag minns rätt :)
#16 - 6 mars 2015 12:36
Och det gula försvinner efter antal vattenbyten?
#17 - 6 mars 2015 12:37
Får ta den metoden om problem kvarstår KJE. För just nu verkar ju faktiskt fiskarna må prima:)
#18 - 6 mars 2015 19:33
Jag hade nog bytt lite vatten 1,3,6,10,15,21 dagen förvisso tar inkörningen längre tid men du får ner ev halter... och lite klorid 20 ppm är inte fel, det minskar giftverkan av nitriten (dvs ca 40 mg salt per L eller 4 g per 100 L)... det är viktigt att pH är stabilt och inte går under 6-7 för där stannar nitrifikationen av och nitriten bryts inte ner längre (eller väldigt långsamt) en liten mängd bikarbonat är inte fel om buffringsförmågan är väldigt låg (men jag kan inte ditt vatten). Bytena får ju också bort färgen så om du vill bli av med den byt enligt mitt schema ungefär men aldrib mer än 30 % (och kanske inte mindre än 10% för det gör knappt någon skillnad då)
#19 - 7 mars 2015 09:52
Xul skrev:
Jag hade nog bytt lite vatten 1,3,6,10,15,21 dagen förvisso tar inkörningen längre tid men du får ner ev halter... och lite klorid 20 ppm är inte fel, det minskar giftverkan av nitriten (dvs ca 40 mg salt per L eller 4 g per 100 L)... det är viktigt att pH är stabilt och inte går under 6-7 för där stannar nitrifikationen av och nitriten bryts inte ner längre (eller väldigt långsamt) en liten mängd bikarbonat är inte fel om buffringsförmågan är väldigt låg (men jag kan inte ditt vatten). Bytena får ju också bort färgen så om du vill bli av med den byt enligt mitt schema ungefär men aldrib mer än 30 % (och kanske inte mindre än 10% för det gör knappt någon skillnad då)

Det är bra det finns folk som har erfarenhet=) tack för all hjälp. Bortrest så kommer hem imorgon men då ska det tas tester=) pH värdet låg på 7-8 men ska hålla koll och följa ditt schema=) Har ju även skaffat riktig belysning då jag haft LED lister på 2700kelvin som jag fattat inte funkar alls utan köpt riktiga lysrör nu=)
#20 - 11 mars 2015 08:54
Värdena stabila=)
#21 - 11 mars 2015 09:38
Bra jobbat :)

Annons