Högt KH+GH med kalk i gruset...

#1 - 10 mars 2008 19:19
Hej,

Jag har läst tidigare trådar om KH samt GH-värden, så jag ber om ursäkt att jag fortfarande inte förstår och måste fråga...[:o]

Mitt 105-liters akvarium är vad jag kan se välmående på alla sätt, fiskarna är pigga och ynglar, växterna växer så det knakar osv... PH ligger på 7,0 men KH är strax över 180 och GH ligger mellan 120 och 180. Är det ens möjligt? Borde inte PH vara högre om vattnet är så hårt? Har testat med test-stickor, kanske inte jätte-exakta men då ingenting verkar må dåligt så har jag inte brytt mej om att köpa fler test. Mina mindre akvarium har samma PH men betydligt lägre GH och KH, vilket jag antar har med gruset att göra då 105-karet har mkt kalkhaltigt grus medans de andra inte har några kalk-källor.

Nu till saken:
Jag ska om några månader starta upp ett 375-liters kar:) och skulle gärna ha samma grus i (det är snyggt!), men undrar om det är en bra ide? Om det skulle visa sej att kalken (eller snarare de höga värdena) har en negativ inverkan på vattnet så vill jag ju gärna ha rätt grus i från början och inte behöva riva upp inredningen senare...

Invånare kommer nog bli kardinaltetror, kuhliis, mosaikgurami, black mollys samt ancistrusar och en väldig massa växter.

Så vad tror ni som har lite mer kunskaper? Kommer det gå bra med likadant grus eller ska jag byta?

Tacksam för svar!

/Erika
#2 - 10 mars 2008 21:29
KH på 180 och GH mellan 120 och 180? Vad är sorten - är den tyska grader eller milligram kalciumkarbonat per liter. Borde framgå av din bruksanvisning.

MVH Lasse
#3 - 10 mars 2008 21:55
*läser febrilt...* ppm (mg/liter) står det. Med tyska grader blir det KH 10 och GH 6,7 till 10 om jag har förstått rätt.

MVH
Erika
#4 - 11 mars 2008 19:03
Skaffa dropptester för KH och GH - jag tror inte riktigt på dina siffror :) Gör detta innan du bestämmer hur du skall göra med ditt stora kar.

MVH Lasse
#5 - 11 mars 2008 20:26
Jag tror nog inte heller riktigt på mina siffror... Jag skaffar dropptester troligtvis nästa vecka, återkommer på forumet med resultaten!

Annons