högt akvarium med btn amazonas?

#1 - 10 mars 2014 18:58
Min kompis har ett litet problem.. han har ett Oceanson 126 (550L) men vill gärna ha en fin 3d bakrund, saken är den att detta akvarium ändast är 126 cm långt men 80 cm högt!:( detta gör att det inte finns fina bakrunder och han vill inte ha slimline.
Amazonas tycks vara fin:) det ända som "passar" är 160x60 men då får man kapa av ca 30cm på längden och ha 20cm från bott till topp. Är rocky bättre då efterssom man kan ''blanda'' in bättre. Han undrar om man kan limma extra biten till över eller underdelen så att den blir lite högre.

hjälp?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 mars 2014 19:04
Nej det funkar inte att limma den överblivna biten i botten.
Ett 70 cm högt akvarium hade funkat (har jag själv haft) för man har ju ofta 10 cm grus i botten och då går det att ställa bakgrunden på frigolit eller liknande men 80 cm funkar inte estetiskt.
Jag hade satsat på Slimline Amazonas och köpt någon extrabit som jag hade förlängt bakgrunden med. Visst då blir det en längsgående synlig skarv som inte är så snygg men den kan ju "gömma" med växter och någon rot framför.
#3 - 10 mars 2014 19:20
Nej det funkar inte att limma den överblivna biten i botten.

Ett 70 cm högt akvarium hade funkat (har jag själv haft) för man har ju ofta 10 cm grus i botten och då går det att ställa bakgrunden på frigolit eller liknande men 80 cm funkar inte estetiskt.

Jag hade satsat på Slimline Amazonas och köpt någon extrabit som jag hade förlängt bakgrunden med. Visst då blir det en längsgående synlig skarv som inte är så snygg men den kan ju "gömma" med växter och någon rot framför.

varför går det inte att limma fast det :( han tycker att slimline ger en kkänsla av instängdhet
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 mars 2014 19:22
Visst går det att limma fast - fel skrivet av mig.

Men de olika delarna kommer ju inte all att passa ihop så det blir inte snyggt och man måste dessutom täta alla håligheter etc. med frigolit.
#5 - 10 mars 2014 19:43
Eller köpa klippmoduler eller en mycket strategiskt placerad stor rot i bakkant eller en kombination av de bägge..
#6 - 10 mars 2014 19:44
Visst går det att limma fast - fel skrivet av mig.

Men de olika delarna kommer ju inte all att passa ihop så det blir inte snyggt och man måste dessutom täta alla håligheter etc. med frigolit.

är slimline den ända lösningen då eller går det med andra modeller
#7 - 10 mars 2014 19:59
just nu tänker man mer rocky som bländer in istället för en stor rot i mitten av karet. bättre ide?
#8 - 10 mars 2014 20:13
Jag har rockys limmade i botten på karet.. Ser iaf i mina ögon sjysst ut.. Tror det är svårt att få det att se naturligt ut om man kör så många som krävs för att dölja 20cm glipa i bakkant dock..
#9 - 10 mars 2014 20:29
Jag har rockys limmade i botten på karet.. Ser iaf i mina ögon sjysst ut.. Tror det är svårt att få det att se naturligt ut om man kör så många som krävs för att dölja 20cm glipa i bakkant dock..

men kan man inte försöka dölja lite med ex stora stenar?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 10 mars 2014 20:59
Tycker som sagt att om man vill ha en "hel" bakgrund så skall man köra med Slimline.
Snyggast blir dock med enbart moduler
#11 - 10 mars 2014 22:46
Moduler är väldigt snyggt men om det blir för kostsamt så tycker jag en svartmålad bakruta är otroligt snyggt, om man också inreder och ljussätter på ett bra sätt, man kan få otroliga djup i karet med det svarta - oändliga. Har man svårt för att inreda så är ju en blaffig BTN en väg att gå men ger inte särdeles personlig karaktär till karet.

Jag är inte förtjust i slimline eftersom de bildar en platt vägg, men jag använder dem ändå ibland som filterlösning
#12 - 11 mars 2014 05:44
the philip skrev:
men kan man inte försöka dölja lite med ex stora stenar?

Självklart kan man göra det men om man har en specifik linje att dölja finns det ju inte så många sätt man kan placera dessa 20cm höga stenar på.. Om man siktar på ett naturtroget akvarium är det väl kanske inte jätteofta en btn amazonas "växer upp" ur ett stenrös som av någon anledning bara ligger i bakkant.. Klurigt det där.. Moduler är kanske den bästa lösningen.. Det var iaf vad jag kom fram till..

min burk är också 80hög men med 150x150 i bottenyta så det hade blivit smådyrt att köpa så mycket moduler.. Jag gjorde som åheim snackade om och målade karet svart och låter typ 5 stora rocky-moduler sticka fram ur mörkret.. Jag har placerat dem så att de ser ut som sprickor/att de reser sig från botten/kommer från ytan.. Svårt att förklara men det blev inte så dumt faktiskt..
#13 - 12 mars 2014 06:13
Kan man kompinera moduler och en sådan 3d bakgrund? Blir det mycket dyrare?
#14 - 12 mars 2014 07:16
Om du ska köpa nytt blir det nog ett rätt saftigt projekt hur du än gör.. Men jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna fästa moduler på en slimline.. Du kan ju dessutom borra i modulerna och sticka in växter i dem för ett ännu naturligare resultat..
#15 - 12 mars 2014 07:36
Tommyg har dolat med detta ordentligt i sin tråd..
#16 - 12 mars 2014 14:16
Så är det bästa då att köra slimline och lite moduler här och där som man sågar ut plats för?
#17 - 13 mars 2014 20:30
en annan följdfråga osså:D kan man dölja sånt som insug och utblås från ytterfilter med moduler?:p
#18 - 14 mars 2014 05:30
Visst kan man det..
#19 - 14 mars 2014 06:09
Visst kan man det..

Men om modulen är vid botten. Är inte det ända sättet att borra ett hål under akvariet för att dölja insuget i modulen?
#20 - 14 mars 2014 06:51
Det är nog inget iaf jag skulle rekommendera.. Då kan du lika gärna köra på sump om det ändå ska borras i botten.. Det kan vara morgonkvisten som slagit med oväntad styrka men jag får för mig att du skulle använda en slimline? Det är ju inget som säger att du måste limma den dikt mot rutan utan du kan ju även sätta distanser så du får ner doppvärmare, insug och utblås bakom btn'en..
#21 - 14 mars 2014 13:26
Det är nog inget iaf jag skulle rekommendera.. Då kan du lika gärna köra på sump om det ändå ska borras i botten.. Det kan vara morgonkvisten som slagit med oväntad styrka men jag får för mig att du skulle använda en slimline? Det är ju inget som säger att du måste limma den dikt mot rutan utan du kan ju även sätta distanser så du får ner doppvärmare, insug och utblås bakom btn'en..

Jag menade slimline med moduler i botten och toppen ;)
#22 - 14 mars 2014 16:27
Ok.. men om du ska ha moduler i toppen måste du ju kunna dölja eventuell teknik i den/dessa? Känns inte helt genomtänkt att borra hål i karet utan en sjysst överrinning.. jag ska dock villigt erkänna att jag fortfarande inte hajat ditt upplägg riktigt.. du skrotade iden med amazonas-btn och ska nu pga höjden limma slimline typ 10 från botten och 10 från ytan för att kompensera för att btnen bara är 60? Om jag är med så långt tror jag spontant att det blir svårt att hitta moduler som är så exakta att de täcker exakt 10cm.. det borde ju dessutom bli snyggare om du nu (för resonemangets skull använder vi rocky) köper moduler i samma serie som slimlinen.. dessa moduler är inte konsekventa 10cm utan säkert 45x45 i vissa fall.. i en sån modul borde du alla gånger kunna gömma pumpar och doppvärmare och eventuella lik om du så känner för det..
#23 - 14 mars 2014 18:40
har kört till den lokala zoo butiken och dem rekomenderar inte att kombinera slimline med moduler:( och den enda lösningen då var enbart moduler därför har man puzzlat och lekt lite med de olika bitarna. Tänker om man kan göra som åheim och ha svart bakrund fast melan modulerna så att det blir djupt in (skugga) och utstickande på samma gång. det finns ställen där det är hål som kaske skulle bli fint med svart.:p
lite frågor:
vad andvänder man som 'svart' (var det går att få tag i)
var sätter man den i eller utanpå
#24 - 14 mars 2014 19:31
Solskyddsfilm kanske hade funkat? Blir det för dåligt med ett lager så är det väl bara att sätta ytterligare ett lager :) Har ingen erfarenhet av solskyddsfilm, men bara en tanke som poppade upp :)
#25 - 14 mars 2014 19:41
jag målar med acrylfärg. (På utsidan;))
#26 - 14 mars 2014 20:25
åheim skrev:
jag målar med acrylfärg. (På utsidan;))

från akvarieaffär eller från typ måleri?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 14 mars 2014 20:46
the philip skrev:
från akvarieaffär eller från typ måleri?

Färgaffär - välj en matt svart färg
#28 - 14 mars 2014 21:12
Måleriaffär - välj en matt svart färg

vilken som helst då? matt, altså svag?
#29 - 14 mars 2014 21:54
Jag tror snart vi får samla ihop alla här på zoopet och komma hem till dig på en fika och stödja dig på din väg inom akvaristikens alla val och tillvägagångssätt:d
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 14 mars 2014 21:55
the philip skrev:
vilken som helst då? matt, altså svag?

Nej matt ;)

Vilken typ av färg skrev åheim - så gå till en färgaffär
#31 - 15 mars 2014 07:46
åheim skrev:
Jag tror snart vi får samla ihop alla här på zoopet och komma hem till dig på en fika och stödja dig på din väg inom akvaristikens alla val och tillvägagångssätt:d

Tack ;) men borde jag sedan lägga upp en ny tråd i projekt om hur jag gör?

Annons