Högt akvarium - hur når man?

#1 - 17 december 2006 14:03
Har tänkt ett tag på hur man - om man har ett högt akvarium - når ner till botten? Jag menar, hur planterar man växter, rensar och flyttar stenar och rötter rent praktiskt? tar man på sig cyklop och helt enkelt går ner med hela överkroppen?
#2 - 17 december 2006 14:05
Hur högt menar du? Mitt är 60cm och högre skulle jag inte vilja ha. Man får ha linne eller liknade på sig för att inte bli helt blöt :) Sedan får man stå på en stol.....
#3 - 17 december 2006 14:58
Mitt högsta är 70cm och jag når ned till botten i framkant, men långt bak blir man blöt upp till axeln. Tror inte det vore praktiskt med cyklop...

Använder stege för att komma upp i lagom höjd. http://www.pny.se/akvarie/akvarium2.html
Bilagor:
#4 - 17 december 2006 15:00
Mitt ena är 70 cm tur man nästan 2 meter lång annars blir det svårt når inte riktigt långt bak i det då blir det att man får stå på en stol
#5 - 17 december 2006 17:44
Det finns ju kar som är mkt högre än 70 cm ja, nu fick du mig riktigt nyfiken här :p

Får bevaka den här tråden då ;)
#6 - 17 december 2006 18:49
Mitt är 60cm och står på en 74cm bänk, som tur var har jag en riktigt gammal btn som stjäler 1/3 så jag behöver inte nå långt bak men som alla andra säger, stol.
För att kunna slamsuga ordentligt har jag satt en sugkopp på en rejäl bit pvc-rör och sedan en bit slang efter det.
Bilagor:
#7 - 17 december 2006 18:52
Jag står på en stege har byggt egna redskap man får använda båda händerna
flytta stenar gör jag med en lång pinne som jag har fäst en ståltråd som en öggla på då kan man skjuta fram stenarna till framkanten. det finns att köpa i akvarieaffärer en lång pinne med ett handtag som gör att man kan knipa åt växterna trycka ner i sanden och sen släppa handtaget och växten är på plats
#8 - 26 december 2006 07:58
Även jag har ett trigon som är 60cm högt precis som solbacka säger så är det är helt klart krångligt nog till och från med plantering m.m.

Men det är ett snyggt kar :D
#9 - 26 december 2006 08:08
pincett och en lång sax med utbytbar topp, så man kan sätta på en tång där oxå.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3217&cat=581&page=1
#10 - 26 december 2006 10:50
Flundran skrev:
Även jag har ett trigon som är 60cm högt precis som solbacka säger så är det är helt klart krångligt nog till och från med plantering m.m.

Men det är ett snyggt kar :D

Plantering av växter får man göra vid vattenbyte :). Blev helknäpp när utströmmaren till innerfiltret ramlade av och sjönk till botten, suck. Då är det bara till att doppa ner hela armen... och självklart stå på en stol + att jag är ganska lång;)
#11 - 26 december 2006 10:57
Ja inte roligt med så höga,jag blir ju fan blöt hela jag när jag håller på i mitt asg.Sen rampen som ligger på och man har ca 15cm hål upptill.
#12 - 26 december 2006 18:58
Det värsta är tycker jag är att man hela tiden får dåligt samvete för att man ofta glömmer bort sig och doppar ner armen för långt, med blöt t-shirt som följd, och jag vet inte heller hur nyttigt det är med deodorant i akvariet;)
#13 - 26 december 2006 19:18
alarsson skrev:
Det värsta är tycker jag är att man hela tiden får dåligt samvete för att man ofta glömmer bort sig och doppar ner armen för långt, med blöt t-shirt som följd, och jag vet inte heller hur nyttigt det är med deodorant i akvariet;)

*Haha* det där känner jag igen!
#14 - 26 december 2006 19:23
Hmm, jag vet ej heller hur nyttigt det är... och blöt tröja är pest. Har jag lite för lång ärm och ska rota i akvariet så brukar jag ta av mig tröjan. Tur man bor på landet, min man brukar skratta åt mig när jag byter vatten/städar i diskuskaret i BH :D
#15 - 27 december 2006 08:41
Jag känner igen det där med att blöta T-shirt ärmen. För mig är det en klassiker här på jobbet, springer det kunder i lokalerna vill man ju gärna ha något på sig. Så man tar det varligt för att inte köra ner ärmen i vattnet, fast hur försiktigt man än bär sig åt så kan man ge sig f-n på att få hem med en blöt armhåla... Fiskarna får en manlig doft av deo men själv luktar man fisk..
#16 - 30 december 2006 10:20
Och sen har jag ett gäng Corydoras som är uppe och hämtar luft lite extra mycket när man är i och gräver och antagligen bara för att j-vlas med att skvätta vatten i ansiktet :p
#17 - 31 december 2006 19:11
Hahaha:-)
Bar överkropp:-) en stol och ett cyklop fixar fisken jag lovar!!!
MVH Marita
#18 - 31 december 2006 23:13
Gott Nytt år
#19 - 1 januari 2007 00:32
Akvarie Dykare

Mitt ena akvarium är 70cm högt och 30cm djupt 140brett och står på en 100cm hög bänk,
så jag står med griptänger och muttrar och svär vart ända vecka när det är dax för ansning av växter mm. Men det är rätt snyggt[:o] .
:D
GOTT NYTT OCH
GOD FORTSÄTTNING
#20 - 1 januari 2007 02:57
Ja tackar för att man har långa saker till armar ;)
Mitt är 60cm djupt och 60cm högt...jag når till alla ändar men nog blir jag blöt upp till axeln om jag ska ner i bakre hörnet :D
#21 - 1 januari 2007 10:46
Flundran skrev:
Och sen har jag ett gäng Corydoras som är uppe och hämtar luft lite extra mycket när man är i och gräver och antagligen bara för att j-vlas med att skvätta vatten i ansiktet :p

Ursäkta OT,

men är dina Corydoras uppe och hämtar luft vid ytan? Varför då?
#22 - 1 januari 2007 12:59
Corydoras gör så.

PeterPan skrev:
Ursäkta OT,

men är dina Corydoras uppe och hämtar luft vid ytan? Varför då?

Annons