Högljudd Juwel

#1 - 7 augusti 2003 16:42
Till er som har eller har haft Juwel kar, låter er pump mycket? Min har börjat låta mer och mer. Förr var det bara vid vattenbyten, nu är det stup i kvarten.

Och om ngn upplevt detta, hur lyckades ni få tyst på åbäket?
#2 - 7 augusti 2003 17:11
Jag upplevde att min brummade en del från början.

Det jag upptäckte var att det som egentligen lät var någon typ av resonans ljud vid "locken" på taket av lysrampen. Det blev betydligt tystare när jag lade något mellan locken och själva lysrampsramen, små bitar av möbeltassar har fungerat bra för mig hittills.

Den andra saken jag upptäckt är angående utblåsröret. Det kan bli en del vibrations/resonansljud om utblåsröret ligger mot kanten på hålet i fltret där det sticker ut i akvariet, det blir tystare om man ser till att utblås röret inte ligger emot hålkanterna.

Sen om pumpen börjar bli gammal kan jag tänka mig att det kan hjälpa en del att byta t.e.x. "gummibussningen" som håller den på plats i själva filtret, men detta är bara en gissning inget jag upplevt av egen erfarenhet ännu eftersom jag bara haft min i ca 3 månader än.
#3 - 7 augusti 2003 17:31
Jag trodde först också att utblåsröret var boven, men det verkar inte så, ska ta och kolla det igen. Ska även se om locket kan bidra.

Undrar om inte det är tempratur relaterat? Börjar fasktiskt misstänka doppvärmaren alternativ doppvärmaren och pumpen kombinerat, då det oftast händer efter vattenbyte och tidigt på dagen då ljuset inte är tänt...
#4 - 11 augusti 2003 14:48
Har ett "skallrande" ljud som uppstår när locket vibrerar på filterhållaren. Detta ljud försvinner dock när man ställer något på locket.

Annons