Högerspalten bort

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 26 mars 2007 16:59
I vår strävan att göra "Första sidan" mer attraktiv har vi tänkt att helt plocka bort menyerna i högerspalten för att skapa mer utrymme.
Därför har vi nu flyttat upp allt som nu finns i högerspalten i Rullgardinsmenyerna. Det mesta har placerats in under "Artiklar", men en del har också hamnat under "Avdelningar". De gamla "Zoopetartiklarna" kallas för "Zoopet bas"

Kom gärna med synpunkter på hur ni tycker detta funkar.
#2 - 26 mars 2007 17:09
Jag tror att det kommer bli ett klart lyft att bli av med högermenyn. Jag gillar att artklarna har fått en egen rullgardinsmeny så att de lyfts fram bättre.
När det gäller rullgardinsmenyerna kanske man skulle kategoriindela dem på något sätt när dom blir långa, kanske med olika färgton på bakgrunden?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 mars 2007 18:09
Det där med färgen var nog ingen dum idé - får kolla med Christian om det är genomförbart
#4 - 26 mars 2007 19:29
Jag som precis börjat använda mej av första-sidan (faktiskt) som ingång tycker högerspalten är ganska bra ssk eftersom den INTE är dold i någon rullgardin. Det är möjligt att jag tycker annorlunda om fem år eller så... vem vet? :confused:
Däremot irriterar jag mej över att första sidan är så lång så att den inte ryms på min skärm. Allt som är undangömt är faktiskt undangömt vare sej det är nedom nedre kanten eller i rullgardiner.
Men jag har förstått att ni gillar snofsiga rullgardiner. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 mars 2007 19:45
erikthur skrev:
Jag som precis börjat använda mej av första-sidan (faktiskt) som ingång tycker högerspalten är ganska bra ssk eftersom den INTE är dold i någon rullgardin. Det är möjligt att jag tycker annorlunda om fem år eller så... vem vet? :confused:

Däremot irriterar jag mej över att första sidan är så lång så att den inte ryms på min skärm. Allt som är undangömt är faktiskt undangömt vare sej det är nedom nedre kanten eller i rullgardiner.

Men jag har förstått att ni gillar snofsiga rullgardiner. ;)

Nja jag vet inte om jag direkt gillar rullgardiner vare sig dom är snofsiga eller inte;). Tyckte själv förövrigt att det var en rätt dålig idé när vi införde den - men gav med mig pga av Christian och andra internetförståsigpåare tyckte att det blev bättre. Dock har väl min åsikt svängt lite och inser att det trots allt ger en fördelar - även om jag fortfrande inte är helt frälst;)

Fördelar med denna förändring
1/ Första sidan blir inte längre så lång vilket du nämner
2/ Nu drar man med sig "högerspalten" hela tiden eftersom de finns i rullgardinen som hänger med överallt - även i forumet och i artbeskrivningarna som är de mest frekvent besökta delarna på Zoopet.
admin
Christian Alfredsson
#6 - 27 mars 2007 04:35
Menyn kan se ut hur som helst. Det finns exempel på

http://www.deluxe-menu.com/samples-sample.html
#7 - 27 mars 2007 06:13
"Dynamiska" menyer har många fördelar, men har en stor nackdel: Sökmotorerna kan inte navigera genom dem (dvs genom script och/eller Flash). Under förutsättning att man vill att sökmotorerna ska indexera alla sidor så är den enkla åtgärden att ha en vanlig textlänk från startsidan till en sitemap. Den bör i sin tur helst vara dynamisk (men skrivas ut som "vanlig" HTML), att det av sig själv skapas nya länkar i den när nya artiklar och ämnen i forumet läggs till.
#8 - 27 mars 2007 08:19
Dock har väl min åsikt svängt lite och inser att det trots allt ger en fördelar - även om jag fortfrande inte är helt frälst;)

.

Man svänger lite långsammare med tiden tror jag, alltså lite åldersrelaterat (även Erik kan ta åt sig om han vill :p ) Kom på mig med att bli irriterad över att dom ändrat utseende på banksidorna här om dagen också...:eek: inte bra!!!!

Däremot tycker jag om att högersidan försvinner ... å jag gillar rullgardiner :p i alla fall mera än högersidor :p
#9 - 27 mars 2007 12:49
Piscator skrev:
"Dynamiska" menyer har många fördelar, men har en stor nackdel...

Det är också förbålt irriterande när man använder PocketPC...

Annons