höga ljud

#1 - 26 april 2004 20:50
Hur känsliga är fiskar för höga ljud?

I kort gäller frågan om jag borde sänka gitarrren, vill ju inte ge mina små fiskar tinituss...

[:-131]
#2 - 26 april 2004 21:38
Har osso tänkt på det där,men jag tror ljud som bildas i vattnet (pump ,syrestensbubbel mm,mm) stör fiskarna mer än hög musik från högtalarna eller annat oljud..
Tror inte ljudet sprider sig i vattnet, bara att de kan gänna vibbrationerna.(någon som märkt förändringar på fisken vid pumpinstalation????)
#3 - 26 april 2004 21:41
Jag har hört och läst att det i princip inte spelar någon roll hur mycket ljud det är. Bara fiskarna inte behöver skvalmpa omkring i din guldfiskskål som du placerat på din baslåda ;)

Mina erfarenheter är att de inte verkar bli negativt påverkade av mycket och höga ljud..

Mvh Fredrik
#4 - 26 april 2004 22:53
Mina fiskar är rätt toleranta mot ljud. Dock så inbillar jag mig att de kan känna skillnad på vilken sorts musik (tempo) jag spelar, har flera gånger noterat att mina molly diggar power ballads för de simmar och rör sig liksom i takt till musiken (sedan är detta nog bara inbillning men de tycks faktiskt reagera på olika typer av ljud). Kan skruva upp min hemmabioanläggning rätt väl utan att de blir skrämda. Kul nu med hockey-VM, varenda gång det blir mål för oss (Sverige) vrålar jag rätt ut och flaxar likt en kollibri med armarna, och samtliga fiskar blir då till sig och det blir ett himla liv i karen (fiskarna tror nog att de ska få mat eller något). Men rädda blir de inte, mer nyfikna och livliga.
#5 - 27 april 2004 01:09
Hur är det i naturen då? Strida forsar, vattenfall, vågor. Rätt mycket ljud.
#6 - 27 april 2004 16:44
tack alla för ett gäng interessanta svar.

mvh , olle

Annons