Hög vattenkvalité

#1 - 5 augusti 2009 21:28
Vissa fiskar kräver hög vattenkvalité. Men jag förstår inte vad hög vattenkvalité innebär riktigt ?
#2 - 5 augusti 2009 22:04
Effektitiv biologisk filtrering och en god genomströmmning för att eliminera ammonium, nitrit och att man är riktigt noga med att byta tillräckligt mycket vatten för att minska nitrat och bakterienivån!:)
#3 - 5 augusti 2009 22:18
Varför vill man minska nitrat? Många tillsätter nitrat i vattnet via pmdd...
#4 - 5 augusti 2009 23:09
Spongeduck skrev:
Varför vill man minska nitrat? Många tillsätter nitrat i vattnet via pmdd...
ja men det är enbart för växternas skull, Nitrat är giftigt för fisken i höga doser och vissa arter är känsligare än andra, fiskar som kräver hög vattenkvalité behöver sannolikt en låg nitratnivå!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 augusti 2009 08:15
Åheim räknar ju upp några kriterier - sedan kan det ju också vara artspecifika kriterier. I så fall står det nämnt i artbeskrivningen
#6 - 6 augusti 2009 09:21
åheim skrev:
ja men det är enbart för växternas skull, Nitrat är giftigt för fisken i höga doser och vissa arter är känsligare än andra, fiskar som kräver hög vattenkvalité behöver sannolikt en låg nitratnivå!

Är det inte väldigt höga doser, typ 50 ppm??
(mest så jag förstår det här)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 augusti 2009 09:42
flygrc skrev:
Är det inte väldigt höga doser, typ 50 ppm??

(mest så jag förstår det här)

Normalt är de allra flesta fiskarter tämligen okänsliga för nitrat och det även i rätt höga doser.
Dock finns det ett fåtal arter som inte alls gillar nitrat i vattnet (i så fall är det nämnt i artbeskrivningen).
#8 - 6 augusti 2009 10:53

Dock finns det ett fåtal arter som inte alls gillar nitrat i vattnet (i så fall är det nämnt i artbeskrivningen).
Nja jag tycker inte alltid det angivs, tex kollad jag på L.Ocellaten och där kunde jag inte läsa att det stod något om nitratkänslighet och krav på syrerikt vatten? eller är den inte så känslig som jag trott...
#9 - 6 augusti 2009 11:02
Troffar är en annan grupp som reagerar possitivt på låga Nitrathalter.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 augusti 2009 11:09
åheim skrev:
Nja jag tycker inte alltid det angivs, tex kollad jag på L.Ocellaten och där kunde jag inte läsa att det stod något om nitratkänslighet och krav på syrerikt vatten? eller är den inte så känslig som jag trott...

Det är ofta bara extremfallen som nämns - dvs de som har extra höga krav.

Annons