hög nitrithalt...

#1 - 25 februari 2013 17:06
hej
jag brukar testa mitt vatten 1 gång i veckan och nu har jag märkt a nitrithalten har ökat från 0.1mg till 0,4mg på ca 6-7 dagar...vad är det jag kan göra för att sänka nitriten i karet?
#2 - 25 februari 2013 17:11
Sv: hög nitrithalt...

Byta massa vatten. 50% VB brukar vara rekommenderat :)
#3 - 25 februari 2013 17:29
asså jag har inte haft problem med nitrit tidigare...men jag har tvättat mina filtermattor i lördags så det kan vara därför...:S
har nu bytt vatten och hoppas att mina goda bakterier kommer tillbaka...:)
#4 - 25 februari 2013 18:19
Håll igen på maten bara ett tag så ska det gå bra
#5 - 25 februari 2013 18:27
hög nitrithalt...

Tips är ju att aldrig rengöra alla mattor i filtret på samma gång om möjligt.
#6 - 25 februari 2013 19:18
Dr.Dork skrev:
Byta massa vatten. 50% VB brukar vara rekommenderat :)

Zoopte bas artikel.

Hur bli av med nitrit?
1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
#7 - 26 mars 2013 18:43
åheim skrev:
Zoopte bas artikel.

Hur bli av med nitrit?

3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).

4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

Haha, underbart åheim :-) den där texten är så bäst. :-)
#8 - 26 mars 2013 20:23
åheim skrev:
Zoopte bas artikel.

Hur bli av med nitrit?

1. Varför då?
.
.
4. Bumerangeffekt -kanske, men det har inget att göra med att byta ut bakterier, de nyttiga bakterierna lever inte fritt i vattnet. Vid det här lager borde du veta det.

Tobbe

Annons