Hög nitrit

#1 - 30 december 2012 09:49
Hej,

Har startat upp mitt gamla akvarie till min dotter för ett par veckor sedan.
Såg för ett par dagar sedan att en av våra platy låg mycket vid botten så igår åkte vi in till vår lokala akvarieaffär och gjorde ett vatten test.
Tokhögt nitritvärde var svaret.
Troligtvis då det har matats på tok för mycket ihop med nystart.

Vi köpte nitrit killer och salt som vi stoppade ner efter hans råd.

Igår kväll så åkte en neontetra till kyrkogården i komposten med en halv ledsen dotter. Nu på morgonen så ser jag ytterligare en tetra död samt några av platyn har bubblor på sig och ser ej friska ut.

Är det nitriten som slagit till eller kan det vara saltet/nitritkillern?
Jag blandade ut båda dessa i vatten som det stod på förpackningen.

Tacksam för tips/svar..

Nicke
#2 - 30 december 2012 09:54
Sv: Hög nitrit

Det låter som nitrit. Jag hade gjort ett vattenbyte för att försöka rädda något liv. Ta det lugnt med salt, men slå i bakteriekultur eller NitriVec med det nya vattnet. Mata helst inte alls eller extremt sparsamt. Håll tummarna.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#3 - 30 december 2012 10:02
Hög nitrit

Blir lite trött när jag läser detta. Inte på dig som skrivit frågan förstås :) Men att för en del handlare (dock inte alla) är så pigga på kemiska lösningar, istället för att ge ett enkelt tips som t.ex. knax föreslår med ett större vattenbyte.
För mig kommer "kemiska" lösningar i sista hand. När man mixtrar med vattnet verkar det i flera trådar ge en Dominoeffekt som blir svår att överblicka.
#4 - 30 december 2012 10:04
Han i affären tyckte jag inte skulle byta vatten. Han sa samma sak med att avakta matning i 5 dagar sen mata väldigt sparsamt.

Kultur är det samma som nitrit killer?

Om jag skulle göra ett vattenbyte ska jag byta ut 20% och tillsätta lite nitritkiller på nytt?
La i 15 droppar igår till 60l akvarie.
Ursäkta många frågor...

/Niklas
#5 - 30 december 2012 10:08
Jag bytte ut 25% av vattnet för ca 1 vecka sedan.
Kanske var därför han tyckte att medel var rätt... (Vad vet jag)
#6 - 30 december 2012 10:11
Hög nitrit

Har läst på lite mer nu och Hobby Nitrat Killer verkar vara en koncentrerad bakterielösning. Så det är samma idé som beskrivs som att tillsätta bakteriekulturså min reaktion blev lite overkill ;)
Men vid övermatning vänder ett stort vattenbyte på nitrathalten. Har jag haft högt så har jag vid något tillfällen bytt en stor del av vattnet dagligen tills det gått ner.
#7 - 30 december 2012 10:12
Hög nitrit

Sedan är det bara bra att du ställer mycket frågor. Då märks det ju att du är engagerad och bryr dig och vill lära dig.
#8 - 30 december 2012 10:14

Det finns olika skolor, men det är klart att den som lever på att sälja grejer rekommenderar något som du behöver köpa... ;)

Jag tycker du ska byta minst 30%, gärna 50% av vattnet, för att tillfälligt sänka nitriten. Den kommer att gå upp igen, men om du drar i lite Easystart eller annan bakteriekultur (helst bakterier från ett fungerande akvarium förstås, men i brist på detta tar du en kultur på flaska) dämpar du det. Byt sedan inte mer vatten. Skaffa ett nitrittest och ta ett test då och då. Tillsätt nitrit killer enl dosering på flaskan vid behov. Det kan gå.

Skippa maten några dagar, som sagt. Lycka till!

#9 - 30 december 2012 10:20

Doh! Nu rekommenderade jag ju också saker du behöver köpa. Dock i all välmening, förstås. :)

#10 - 30 december 2012 10:27
Hög nitrit

;) Inte fel med bra köp.
#11 - 30 december 2012 10:42
Haha underbart :)

Jag har nu bytt ut ca 25% och tillsatt lite kultur.
Hoppas de återhämtar sig men båce guppy och platy ser rätt kassa ut..

Får bli en sväng efter helgen och köpa nitrittest så man själv kan hålla lite koll.

Salt tycker ni man ska undvika eller?
Jag har aldrig tidigare haft detta.. men sist jag hade akvarie var för mer än 10 år sedan. Kände mig lite dumförklarad när jag sa i affären att jag ej använde det. 3 min senare så stod man utanför affären med salt och kultur 250:- fattigare....
#12 - 30 december 2012 10:48

Salt är bra för de flesta fiskar, men jag använder det vid misstanke om sjukdom i karet, inte vid problem med vattenvärdena. En del tillsätter rutinmässigt salt i förebyggande syfte, inte minst akvariehandlare, men då handlar det också om att motverka sjukdomar.

#13 - 30 december 2012 10:48
Salt kan du lika gärna använda vanligt bordssalt, bakteriekulturen däremot är inte fel. Kör på 0,5 dl salt/100 liter akvarium för att hjälpa fisken klara av nitriten.
#14 - 30 december 2012 10:50

ansjo skrev:
Salt kan du lika gärna använda vabligt bordssalt, bakteriekulturen däremot är inte fel. Kör på 0,5 dl salt/100 liter akvarium för att hjälpa fisken klara av nitriten.

Aha, så salt hjälper fisken vid nitrit? Jag tar till mig det du skriver, ansjo!

#15 - 30 december 2012 10:50
Hej!
Lånar tråden lite istället för att starta egen om det är ok? Tufft med förlust av fiskar för er.
Vi är själva igång med igångsättning och inne i ammonium-nitrit-nitrat cykeln. Våra fiskar ser ut att må bra än så länge. Vi har två raka frågor som någon kanske har svar på inför det vi har framför oss.

Vilken nivå av nitrit kan man förvänta sig/är normalt vid uppstart, utan att hyfsat tåliga arter dör eller får problem?

Finns det någon kurva med ok värden över tid som man jämföra med?

Om man har höga värden av nitrat, betyder det att den nitritnedbrytande bakterien har kommit igång, eller finns det andra nitratkällor i ett akvarium?
#16 - 30 december 2012 10:55
Knax skrev:
Aha, så salt hjälper fisken vid nitrit? Jag tar till mig det du skriver, ansjo!

Jepp:). På det sättet slipper fisken lägga energi för att hålla det osmotiska trycket.
#17 - 30 december 2012 13:35
ansjo skrev:
Jepp:). På det sättet slipper fisken lägga energi för att hålla det osmotiska trycket.
Ja precis och det här höll räven Lasse på och påtalade gång på gång men tyvärr så faller det i glömska eftersom han inte är aktiv på zoopet längre, så då är det bra att andra tar över stafettpinnen:) Genom osmoseffekten från saltet så försvårar det för nitriten att tränga in i fiskens blodsystem genom gälarna som då leder till syrebrist i blodet.

Och det här med vattenbyten med kranvatten är inte en så självklar lösning som många verkar tro, det kan nämligen vara en björntjänst. Ofta så stiger nämligen nitriten strax efter bytet och blir to.m högre än det var från början och det visar att ntrifieringsprocessen är lite mer invecklad än vad våran logik är;)
#18 - 30 december 2012 13:49
Var förbi en affär och skulle köpa nitrittest.
Kommer hem och testar.. visar sig att jag köpt ph test...
Ph ligger på 7,5 kommentarer på detta bra eller dåligt?
#19 - 30 december 2012 14:02
Beror på vilka fiskar du har men generellt spelar det inte så stor roll sålänge det ligger på en stabil nivå och inte svajar upp och ner. Så det är inget fel på det värdet.
#20 - 30 december 2012 14:10
Okej tack, kör nybörjar köret med platy, neontetra, guppy och en mal.
När jag kom hem från affären så ytterligare en tetra död...
Tur man ej kör fiskar för 500:- styck eller mer.. I denna takten blir det dyrt även om de ligger mellan 10-20:- styck.
#21 - 30 december 2012 14:20

Well, de som köper fiskar för 500 kr styck vet oftast hur man startar e ett akvarie utan att få nitrit...
#22 - 30 december 2012 15:05
Vet man vad man sysslar med stoppar man inte ner dyr fisk i ett nystartat överhuvudtaget;)
#23 - 30 december 2012 15:15

åheim skrev:
Vet man vad man sysslar med stoppar man inte ner dyr fisk i ett nystartat överhuvudtaget;)

:thumbup:
#24 - 30 december 2012 15:37
:thumbup:

om man bara har dyr fisk då?

man lär sig hur man startar ett kar med tiden..

vattenbyte, vattenbyte och åter vattenbyte ihop med sparsam matning och växter.. gärna andmat eller något annat snabbväxande som du kan håva ur sedan om du inte vill behålla det..

hur många liter?
vilka fiskar?
vilket filter med vad i?

byt 50 procent om dagen om du vill undvika fiskdöd.. du behöver ge bakteriekulturen i ditt filter tid att bygga upp sig..

det fungerar så att allt avfall som dina fiskar skapar tillsammans med matrester ruttnar i vattnet, för att kunna bryta ner detta behövs en bakteriekultur.. det bakteriekulturen behöver är ett ställe att vara på, syre och näring..

filtermaterialet är stället att vara på, maten och avföringen är näringen och syret tar det ur vattnet.. nedbrytningsprocessen kallas biologisk filtrering, att du tar bort partiklar kallas mekanisk filtrering..

för varje gång du matar, en fisk bajsar osv bygger din bakteriekultur upp sig eftersom bakterierna får näring och kan föröka sig, det som händer nu när du matar är att det bakterierna inte kan bryta ner förgiftar ditt vatten.. även växter bryter ner avfallet (gödsel) och är din bästa vän nu i början..

alltså, byt vatten, mata sparsamt och se till att ditt filter är tillräckligt för de fiskar du har..
#25 - 30 december 2012 16:08
Hur länge bör det ta innan nitriten är nere på en hyfsad nivå med de åtgärder jag tagit?
Vattenbyte med ca 25-30% mer bakteriekultur i samt ingen matstopp.
Vet ej om det underlättar men fick/låna en värmare av en kompis så värmen börjar gå upp från 23-24 som jag hade innan till 25-27.

Tacksam för var och idéer.. /Nicke

Oj missade lite svar...

Pump med filter jag har ska räcka gott och väl till mitt akvarie har pump som ska klara upp till 100l men har ett 60l.

Ska jag dropa ner ett par droppar bakteriekultur i filtret till pumpen eller finns det flera sorters kultur?
Den jag har blandade jag ner med vattenbytet jag gjorde innan så det ej kom koncentrerat ner i akvariet.
Mat har vi bromsat totalt ett par dagar.

Har 4 hyfsat stora växter idag men får ytterligare ett tiotal på torsdag.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 30 december 2012 16:43
Bluewing skrev:
Blir lite trött när jag läser detta. Inte på dig som skrivit frågan förstås :) Men att för en del handlare (dock inte alla) är så pigga på kemiska lösningar, istället för att ge ett enkelt tips som t.ex. knax föreslår med ett större vattenbyte.

För mig kommer "kemiska" lösningar i sista hand. När man mixtrar med vattnet verkar det i flera trådar ge en Dominoeffekt som blir svår att överblicka.

Blir lite trött på råd som detta;)
1/ Salt som sådant är ett mycket bra och snabbt sätt att mildra nitritens skadliga verkan på fiskarna.
2/ en bakteriekultur är också ett mycket bra sätt att kombinera med eftersom det är ett sätt att snabbare få igång tillväxten av nyttobakterier i akvariet.
Varför skulle dessa som du kallar "kemiska" lösningar vara fel? Tvärtom är det ett utmärkt sätt men som flera har påpekat är det också viktigt att dra ner rejält på matningen.

Att byta vatten fungerar ibland och ibland inte alls (åtminstone inte om man byter med kranvatten) utan kan t.o.m. ibland få en bumernageffekt som gör att nitrithalten stiger ännu snabbare. Byter man vatten så bör man i första hande byta med vatten från ett annat akvarium som fungerar bra.

Ett annat bra sätt är att krama ur ett innerfilter från ett annat akvarium (ett stabilt akvarium som är inkört) i akvariet - då får man ner massor av nyttobakterier.
#27 - 30 december 2012 16:57

Ett annat bra sätt är att krama ur ett innerfilter från ett annat akvarium (ett stabilt akvarium som är inkört) i akvariet - då får man ner massor av nyttobakterier.

Har ingen granngårds som har akvarie.

Kan jag be min jobbarkompis att krama ur sitt filter i vatten och ta med i påse för att sedan hälla i akvariet?

De fiskar som har fått "vattenbubblor" på sig är det kört eller finns det möjlighet att de återhämtar sig?
Bör nitrit halten sjunka redan på ett par dagar eller tar det lång tid?
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 december 2012 17:06
Kan jag be min jobbarkompis att krama ur sitt filter i vatten och ta med i påse för att sedan hälla i akvariet?

Ja det funkar utmärkt förutsatt att det handlar om en kort tid i påsen. Det är egentligen ytterligare bakteriekultur som du tillför på detta sätt.

De fiskar som har fått "vattenbubblor" på sig är det kört eller finns det möjlighet att de återhämtar sig?

Omöjligt att säga - sannolikt är det kört. Det viktiga är att snabbt plocka upp fiskar som dör.

Bör nitrit halten sjunka redan på ett par dagar eller tar det lång tid

Det beror på nitrithalten, hur mycket fisk man har i akvariet, om man matar, vilken bakteriekultur man använder och hur mycket man använder.
Jag har helt plockat bort en skyhög nitrit på en timme genom att köra dubbel dos med Dupla Bacter. Men det finns olika typer av bakteriekulturer - en del verkar mer långsiktigt, medan andra verkar snabbare
#29 - 30 december 2012 17:16

Kul att se att du blir nyfiken och tar till dig information Jocke istället för grinig och förorättad som man ibland ser.

Alla är vi nybörjare i början och det är lätt att det blir fel när man har bråttom och vill få igång akvariet snabbt. Det vanligaste misstaget är just att det blir för mycket fisk från början och tyvärr har ofta personalen i butikerna kunskapen/viljan att säga stopp. Bäst är att köpa eller låna en nybörjarbok, att hålla akvarie är mer avancerat än vatten i en skål men med rätt kunskap är det en väldigt givande hobby. Forum som detta är också oftast bättre att vända sig till än att fråga i butik så nu är du på rätt spår! :)
#30 - 30 december 2012 17:27

1/ Salt som sådant är ett mycket bra och snabbt sätt att mildra nitritens skadliga verkan på fiskarna.

2/ en bakteriekultur är också ett mycket bra sätt att kombinera med eftersom det är ett sätt att snabbare få igång tillväxten av nyttobakterier i akvariet.

Varför skulle dessa som du kallar "kemiska" lösningar vara fel? Tvärtom är det ett utmärkt sätt men som flera har påpekat är det också viktigt att dra ner rejält på matningen.

Att byta vatten fungerar ibland och ibland inte alls (åtminstone inte om man byter med kranvatten) utan kan t.o.m. ibland få en bumernageffekt som gör att nitrithalten stiger ännu snabbare. Byter man vatten så bör man i första hande byta med vatten från ett annat akvarium som fungerar bra.

Ok. Nu kanske inte allt det som du var trött på kom från min avsändare egentligen ;)
Men de råd som man ger här i forumet är väl ofta en summering av de råd man fått själv. När man då skriver ner sina egna erfarenheter och det inte är korrekt är det utomordentligt trevligt och givande med kunnigare personers fakta, så man kan tänka om.
Då lär man sig att bli en bättre akvarist :D
Om man ska skriva felfritt från start blir det ju inte så många inlägg skrivna här i forumet, utom från de få mest erfarna.
#31 - 30 december 2012 17:32
.

Det beror på nitrithalten, hur mycket fisk man har i akvariet, om man matar, vilken bakteriekultur man använder och hur mycket man använder.

Jag har helt plockat bort en skyhög nitrit på en timme genom att köra dubbel dos med Dupla Bacter. Men det finns olika typer av bakteriekulturer - en del verkar mer långsiktigt, medan andra verkar snabbare

Nitriten var igår när vi gjorde testen skyhög enligt han i butiken. Färgen var mer röd och ska tydligen vara ljus gul.
Matar inget alls nu.

Jag har nu ca 15 fiskar i akvariet ytterligare en tetra är nu borta.
7 neon tetra
4 guppy
3 platy
1 mal

Den jag kör är Nitrit-Killer från märket Hobby.
I ett nytt kar ska man ha 25 droppar till 100l körde ner igår 15 droppar när jag bytte ut ut 25% av vattnet.
När jag bytte ut 25% idag så körde jag enbart 2 droppar vilken är mängden man ska ha normalt sätt.
Tycker du att jag ska öka på kulturen?

Tar till mig alla råd inte mycket att bli sur över... Vi har helt enkelt kört i för mycket fisk plus tagit till oss fel info gällande mängd som ska matas. (det de äter upp på 2 min, 2 gånger per dag) Har jag försått är HELT fel. Mer vad de äter upp på 15-20 sec 1 per dag.

Nu så är det diet ingen mat på 5 dgr som står på agendan.
#32 - 30 december 2012 17:40

Så är det bluewing!
Precis som du säger är Fördelen med forum just det kollektiva, att flera användare ger svar och dela med sig av sina kunskaper. Då når man tillsammans fram till rätt svar.
Faran är när enskilda användare tillskrivs som gurus, får status, och ingen säger emot. Då etableras lätt en missuppfattning som sanning, har sett några såna exempel under min tid här. Zoopetmyter kallar jag dem. Så ingen ska nånsin vara rädd för att säga sin åsikt, måhända rättar man till en gurus missuppfattning.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 30 december 2012 18:00
Så är det bluewing!

Precis som du säger är Fördelen med forum just det kollektiva, att flera användare ger svar och dela med sig av sina kunskaper. Då når man tillsammans fram till rätt svar.

Faran är när enskilda användare tillskrivs som gurus, får status, och ingen säger emot. Då etableras lätt en missuppfattning som sanning, har sett några såna exempel under min tid här. Zoopetmyter kallar jag dem. Så ingen ska nånsin vara rädd för att säga sin åsikt, måhända rättar man till en gurus missuppfattning.

Om jag nu betraktas som guru så ger jag mig i alla fall inte på denna punkt.
Jag har trots allt genom årens lopp startat upp några tusen akvarier (ja faktiskt) och har en viss erfarenhet av detta om man säger så.

Den bästa inovationen som har kommit inom akvariehobbyn är enligt min mening bakteriekulturerna - de är ett utmärkt sätt att ta bort nitrit med. Tänk om dessa hade funnits under åttiotalet när jag hade affär vad mycket lättare det hade varit då att ge bra råd till kunderna.
Sedan är det en annan sak att man självklart inte får nitrit om man gör rätt - men om nu olyckan är framme så är det ju bra att affärerna ger korrekta råd.
De enda gångerna jag har råkat ut för nitrit de senaste 15 åren är när jag varit med och snabbstartat mässakvarier - men med dagens bakteriekulturer så är detta ju inga större problem.

Sedan till saltet. Man kan som flera redan har nämnt använda vilket salt som helst - alla har samma funktion. De tar som sagt inte bort någon nitrit men minskar nitritens skadeverkningar på fisken så därför är det bra att använda i en akut situation.

Jag håller med om att det finns fördelar med forum men det finns också nackdelar och en är ju som du skriver att det sprids myter - en sådan är att det bästa man kan göra vid nitrit är att byta mot kranvatten. Visst man får ju bort en del av det som orsakar nitriten men samtidigt blir man ju också av med nyttobakterier och det gör att det tar längre tid att få balans i akvariet och gör att behovet av en bra bakteriekultur ökar i ännu högre grad.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 30 december 2012 18:01
Bluewing skrev:
Ok. Nu kanske inte allt det som du var trött på kom från min avsändare egentligen ;)

Mitt inlägg var väl mest en travestering på ditt eget inlägg - du skrev att du var trött och då var jag också trött ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 30 december 2012 18:05
Nitriten var igår när vi gjorde testen skyhög enligt han i butiken. Färgen var mer röd och ska tydligen vara ljus gul.

Matar inget alls nu.

7 neon tetra

4 guppy

3 platy

1 mal

I ett nytt kar ska man ha 25 droppar till 100l körde ner igår 15 droppar när jag bytte ut ut 25% av vattnet.

När jag bytte ut 25% idag så körde jag enbart 2 droppar vilken är mängden man ska ha normalt sätt.

Tar till mig alla råd inte mycket att bli sur över... Vi har helt enkelt kört i för mycket fisk plus tagit till oss fel info gällande mängd som ska matas. (det de äter upp på 2 min, 2 gånger per dag) Har jag försått är HELT fel. Mer vad de äter upp på 15-20 sec 1 per dag.

Jag har inte ens susning om olika bakteriekulturer - de fungerar alla på olika sätt. Fördelen med dom brukar vara att det inte brukar vara några problem med att överdosera - fast det vet jag inte om det gäller för just ditt preparat så därför följ bruksanvisningen, dra ner på matningen (som du har gjort) samt skaffa lite bakterikultur från kompisens akvarium.

Det kan så klart också vara vettigt att regelbundet nu i början mäta nitrithalten i akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 30 december 2012 18:08
Text hämtad från Zoopets basartikel om vatten.

Hur bli av med nitrit?

Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.

1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.

2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.

3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).

4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

#37 - 30 december 2012 18:08
Tycker ni jag ska utöka mängden med kultur mot vad jag stoppat i ?
Kanske mer salt också då jag bytte ut en stor del vatten idag.

Jag är galet tacksam att ni orkar svara på alla mina plus andras frågor.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 30 december 2012 18:14
Tycker ni jag ska utöka mängden med kultur mot vad jag stoppat i ?

Ingen kan egentligen svara dig om de inte har använt just det preparatet.
Som jag sa ovan - fixa bakteriekultur från kompis filter det kan i alla fall inte ställa till med något.

Kanske mer salt också då jag bytte ut en stor del vatten idag.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket salt du använde och hur stort akvarie som du har. Men det behövs rätt lite salt, samtidigt som det självklart försvinner salt när du byter vatten. Men att lägga ner någon matsked är inte fel
#39 - 30 december 2012 18:15

Kjell jag syftande inte på dig i mitt filosoferande, så du står inte emotsagd här och behöver inte bli defensiv. Vi är överens tills något annat skrivs. Ha ha vilket får mig att tänka på att en annan nackdel med internetforum, text är lätt att missförstå. Bäst gör man nog i att inte försöka läsa mellan raderna. ;)

Håller som sagt med Kjell om att det kan ge motsatt effekt att börja byta vatten med kranvatten. Tveksam effekt mot själva nitrit och definitivt stressade för fiskarna.
#40 - 30 december 2012 18:15
Man lär sig en hel del när man får problem. Alltid något :)
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 30 december 2012 18:22
Kjell jag syftande inte på ditt inlägg i mitt filosoferande, så du står inte emotsagd här och behöver inte bli defensiv. Vi är överens tills något annat skrivs. Ha ha vilket får mig att tänka på att en annan nackdel med internetforum, text är lätt att missförstå. Bäst gör man nog i att inte försöka läsa mellan raderna. ;)

Håller som sagt med Kjell om att det kan ge motsatt effekt att börja byta vatten med kranvatten. Tveksam effekt mot själva nitrit och definitivt stressade för fiskarna.

Jag blir aldrig defensiv - anfall är bästa försvar;)

Jag håller ju på med att skriva en ny BTN-bok på ca. 600 sidor och i den kommer jag att ha en avdelning som jag kallar för akvariemyter och där borde denna myt om att man alltid skall byta vatten när man får nitrit - platsa
#42 - 30 december 2012 18:24

Matar inget alls nu.

7 neon tetra

4 guppy

3 platy

1 mal

Ja, det är självklart jättesvårt att veta hur mycket man ska mata särskilt när det kommer muntligt eller i text. Det är också beroende på vilka fiskar man har. Det är något som kommer med erfarenhet helt enkelt. Och när väl akvarie mognat till sig är det inte så noga heller utan det är just i uppstartsfasen det kan blir tokigt. Det kan man ju tycka butikerna skulle trycka på, men det är som sagt lite si och så med kunskapen på vissa håll.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 30 december 2012 18:27
Man lär sig en hel del när man får problem. Alltid något :)

Det är därför jag kan så mycket efter 40 år:p

Men det är egentligen både bättre och sämre idag än vad det var för 20-40 år sedan. Internet är på gott och ont.

Det går lätt att hitta info på nätet men det är omöjligt att som nybörjare avgöra om infon är bra eller inte: Visst finns det olika kemiska regler för vad som händer i akvariet vid uppstarten men samtidigt så fungerar det olika i olika situationer. Ett preparat eller sätt kan fungera utmärkt i ett vatten, men vara värdelöst i ett annat beroende på vilka vattenvärden man har.
Så om någon ger ett råd så ger hen så klart det utifrån de vattenvärden man själv har i sina akvarier och vad säger att det råden fungerar i en annans akvarie.
#44 - 30 december 2012 18:33

Jag blir aldrig defensiv - anfall är bästa försvar;)

Jag håller ju på med att skriva en ny BTN-bok på ca. 600 sidor och i den kommer jag att ha en avdelning som jag kallar för akvariemyter och där borde denna myt om att man alltid skall byta vatten när man får nitrit - platsa

Ha bra så!
Nu blir detta ju väldigt OT, men på tal om myter - är inte "sanningen" här på zoopet om att det vi kallar proteinhinna beror på maten också en myt? Har en gammal bok som pratar om mikroorganismer (minns inte exakt vad som stod).
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 30 december 2012 18:34
Ja, det är självklart jättesvårt att veta hur mycket man ska mata särskilt när det kommer muntligt eller i text. Det är också beroende på vilka fiskar man har. Det är något som kommer med erfarenhet helt enkelt. Och när väl akvarie mognat till sig är det inte så noga heller utan det är just i uppstartsfasen det kan blir tokigt. Det kan man ju tycka butikerna skulle trycka på, men det är som sagt lite si och så med kunskapen på vissa håll.

Fast varför klagas det alltid över affärerna. Visst det finns bra affärer och det finns dåliga på samma sätt som det finns bra och dåliga råd i forum som detta.
Jag har alltid hävdat att den genomsnittliga kunskapsnivån på de som jobbar i affärer är en bra bit högre än den genomsnittliga kunskapsnivån på de som svarar i forum. I detta fall gavs ju också vad jag kan se bra råd - dvs mata försiktigt, använd bakteriekultur och salt samt att INTE byta vatten mot kranvatten. Det är just detta som de får lära sig på sin utbildning.

Annars håller jag med dig om vad du inledningsvis skriver.
#46 - 30 december 2012 18:43

Fast varför klagas det alltid över affärerna. Visst det finns bra affärer och det finns dåliga på samma sätt som det finns bra och dåliga råd i forum som detta.

Jag har alltid hävdat att den genomsnittliga kunskapsnivån på de som jobbar i affärer är en bra bit högre än den genomsnittliga kunskapsnivån på de som svarar i forum. I detta fall gavs ju också vad jag kan se bra råd - dvs mata försiktigt, använd bakteriekultur och salt samt att INTE byta vatten mot kranvatten. Det är just detta som de får lära sig på sin utbildning.

Annars håller jag med dig om vad du inledningsvis skriver.

Medhåll, och jag skrev också "på vissa håll". Tex i min stad har vi 3 butiker och jag besöker dem väldigt frekvent så jag anser mig ha rätt god koll på personalens kunnande. Jag brukar tom bli tillfrågad av personalen för rådgivning och jag anser mig fortfarande vara nybörjare. Är rätt övertygad om att det är värre här än i andra städer men jag skulle vilja påstå att det bara är 1 personal som kan det man bör kunna som säljare. Den uppfattningen verkar råda inom föreningen här också. Men som sagt, medhåll, Jocke här verkar ha fått rätt bra råd i sin butik i detta fall.
#47 - 30 december 2012 18:52
Hög nitrit

Oj vad du laddar på. Den enda som skrivit något om handlare i denna tråd som ju inledningsvis faktiskt var en nybörjares fråga är jag. Du pratar om dåliga råd och dålig kunskap.
Vet inte om jag eller vilka som är tänkt att ta åt sig av det. Är överraskad och smått sårad. Även om jag inte vet om jag ska ta åt mig eller inte så är jag inte helt bekväm när termer av alltid eller aldrig kommer upp.
Trodde detta forum var och är till för att dela med sig av hur vi tänker och tror om vår hobby? Har jag missat något?
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 30 december 2012 19:07
Bluewing skrev:
Oj vad du laddar på. Den enda som skrivit något om handlare i denna tråd som ju inledningsvis faktiskt var en nybörjares fråga är jag. Du pratar om dåliga råd och dålig kunskap.

Vet inte om jag eller vilka som är tänkt att ta åt sig av det. Är överraskad och smått sårad. Även om jag inte vet om jag ska ta åt mig eller inte så är jag inte helt bekväm när termer av alltid eller aldrig kommer upp.

Trodde detta forum var och är till för att dela med sig av hur vi tänker och tror om vår hobby? Har jag missat något?

Nu senast var det ju i så fall Mowing Waves som jag gav en gliring efter att han gett affärerna en gliring.

Sedan mina svar är skrivna i största allmänhet - ofta (absolut inte bara ditt första inlägg i denna tråd som jag anser innehöll dåliga råd - till skillnad från de allar flesta råd som du har gett i andra trådar) i denna tråd men också i många andra så får affärerna kritik oavsett om de ger rätt råd eller inte. I detta fall t.ex. så var det särklassigt bästa rådet som Guppy_Jocke fick faktiskt det råd som han fick just i affären. Om man skall gå framåt när det gäller kunskap och även att kunna ge affärerna kritik när så behövs så gäller det att man kritiserar när de har fel och inte när de har rätt.

Så när jag pratar om att dåliga råd ges så menar jag i största allmänhet - oavsett om de förekommer i forum eller i affärer så är det inte bra. Detta kan alla ta åt sig.
#49 - 30 december 2012 19:52
Nu lägger jag mig i också:). Jag använder alltid bakteriekultur numer, när jag startar upp ett nytt kar - kemikalier eller inte, så har det alltid fungerat. Självklart matar jag på ytterst lite ändå den första månaden, näst intill svältgräns skulle jag tänka mig. Även fast jag har flera kar, som jag kan ta "gojs" från, så gör jag aldrig det - jag är lite lat...så det får bli bakteriekultur på flaska.

Jag har haft två nitritspikar under åren - den första, när jag startade upp mitt allra första 54-literkar 2007, som var överbefolkat till max...även övermatat. Såklart var jag inte påläst det minsta - men jag har lärt mycket nu under resans gång.
Den andra nititspiken kom, när jag hade diskusar i ett konvalecentkar. Dom började helt plötsligt att käka, vilket dom inte hade gjort p.g.a. sjukdom under lång tid...så jag matade på som bara den - självallet med nitrit, som följd.

Vill bara säga, att jag rekommenderar bakteriekultur. Rätt eller fel, det har alltid funkat för mig:).

//Inger
#50 - 30 december 2012 20:19
Hög nitrit

Använde själv också bakteriekultur vid uppstart och var nöjd med det och kommer att göra det igen.
#51 - 30 december 2012 21:01
Jag blir ju nyfiken på vad det är som gör att det är dåligt att byta med kranvatten. Har förstått att det tydligen ger mer nitrit i vissa fall, men varför?
I min hjärna så halverar man mängden frigjord nitrit i karet om man byter 50% vatten, hur kan det då bli mer?
Är det för att man plockar bort "frisimmande" nitrifikationsbakterier eller är det för att man troligen tillför klor/kloramin som gör att dom få bakterier som bildats tar skada?
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 30 december 2012 21:32
KristianE skrev:
Jag blir ju nyfiken på vad det är som gör att det är dåligt att byta med kranvatten. Har förstått att det tydligen ger mer nitrit i vissa fall, men varför?

I min hjärna så halverar man mängden frigjord nitrit i karet om man byter 50% vatten, hur kan det då bli mer?

Är det för att man plockar bort "frisimmande" nitrifikationsbakterier eller är det för att man troligen tillför klor/kloramin som gör att dom få bakterier som bildats tar skada?

Det kan man nog diskutera och jag har egentligen ingen teori varför det blir så. Lasse Forsberg (som åheim refererade till tidigare i tråden) har en teori (men det är nog inte mer än en teori) om varför det blir så ibland - men det får han dra (han åkte dock till Malaga igår för en kortsemster).
Däremot just detta med vattenbyten var det förhärskande teorin på åttiotalet och både han och jag hade dock rent praktiskt konstaterat att det ibland blev en rekylverkan så att nitriten kom tillbaka än värre efter ett vattenbyte med kranvatten. För min del var jag som vanligt nöjd med att konstatera att så är det och istället rekommendera något annat, men "kemisten" Lasse som alltid vill ta reda på varför något händer grävde vidare....

Kan väl tipsa om att vi på den tiden rekommenderade folk att gå ut i sin trädgård och ta upp en dryg näve med trädgårdsjord och röra ut den i en hink med vatten. Sedan fick hinken stå över natten så att slammen la sig och sedan hällde man försiktigt ner ytvattnet i akvariet.
Idag finns det som sagt bättre medel - eller kanske snarare enklare sätt så att det blir av att folk använder dem (inte fan var det många som körde med trädgårdsjordsknepet) - som dessa bakteriekulturer vilket gör att det idag är betydligt färre problem med nitrit än vad det var då.
#53 - 30 december 2012 22:54
KristianE skrev:

Produktionen av nitrit sker ju inte i vattnet utan främst i bottensubstratet och filtret och därför åtgärdas inte problemet med vattenbyten. Min teori omkring det negativa med byte med kranvatten vid nitrit är att man då tar ur "moget" vatten som innehåller mängder med kolloider och mikroorganismer som jag tror har en hämmande effekt för nitritens spridning i det fria vattnet och istället ersätter det med "rent" vatten som istället främjar spridningen. Om kranvattnet sedan är klorerat så är det nog ännu värre eftersom det skadar redan uppbyggda bakteriestammar.
#54 - 30 december 2012 23:27

åheim skrev:
Ja precis och det här höll räven Lasse på och påtalade gång på gång men tyvärr så faller det i glömska eftersom han inte är aktiv på zoopet längre, så då är det bra att andra tar över stafettpinnen:) Genom osmoseffekten från saltet så försvårar det för nitriten att tränga in i fiskens blodsystem genom gälarna som då leder till syrebrist i blodet.

Och det här med vattenbyten med kranvatten är inte en så självklar lösning som många verkar tro, det kan nämligen vara en björntjänst. Ofta så stiger nämligen nitriten strax efter bytet och blir to.m högre än det var från början och det visar att ntrifieringsprocessen är lite mer invecklad än vad våran logik är;)

Jag lovar härmed dyrt och heligt att aldrig mer råda någon till ett vattenbyte med kranvatten för att få bort nitrit. Det var ett dåligt råd och jag hoppas att ingen fisk får sätta livet till p.g.a. detta.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#55 - 31 december 2012 08:50
Nu på morgonen så låg ytterligare en guppy och platy döda på botten..

Hoppas det vänder snart..
#56 - 31 december 2012 09:42
Knax skrev:
Jag lovar härmed dyrt och heligt att aldrig mer råda någon till ett vattenbyte med kranvatten för att få bort nitrit. Det var ett dåligt råd och jag hoppas att ingen fisk får sätta livet till p.g.a. detta.

Nja, jag vet inte om det är ett dåligt råd innan jag blir överbevisad;). Även jag har startat upp ett och annat kar genom åren och mig veterligen kommer jag inte ihåg att jag fått några större problem med nitrit.
Annat var det när jag hade hand om akvarierna i en butik, där går det inte att köra igång ett par månader i förväg med några startfiskar osv, utan där var det full belastning i karen direkt. Med bakteriekultur i alla karen gick igångkörningen även bra i dessa fallen utan något dödsfall. I dessa karen bytte jag minst 50% av vattnet minst en gång i veckan då de dels var hårt belastade, och dels minska ev. höjda nitrithalter.
Jag hänger med på rådet att byta med använt akvarievatten, men innan mer konkreta bevis kommer att vanligt kranvatten är så farligt kommer jag nog att fortsätta på min linje. Är nitriten tokhög tar jag nog den risken att få en bumerangeffekt och byta vatten för att få ner den skadliga nivån, än att alla fiskar ligger på botten inom en snar framtid.
Hur ofta skulle den här bumerangeffekten komma, för det visade sig inte var gång?
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 31 december 2012 10:24
ansjo skrev:
Hur ofta skulle den här bumerangeffekten komma, för det visade sig inte var gång?

Finns som vanligt när det gäller akvaristik inga vetenskapliga undersäkningar och ingen är väl beredd på att starta upp 1000 akvarier där man provocerar fram en hög nitrithalt i alla akvarierna för att sedan testa i hur många akvarier det blir en "bumerang-effekt" när man gör ett stort vattenbyte.
Så därför kan man bara säga att det händer ibland och ibland inte. För mig är det tillräckligt att veta detta för att avstå när jag samtidigt vet att om jag istället kör med dubbel dos med Dupla Bacter så är all nitrit borta på en timma.

Men visst står man i situationen - skyhög nitrit i akvariet och fiskarna börjar dö, man har ingen bakteriekultur hemma och det är långt till närmaste öppna akvarieaffär, man har inget eget annat akvarium igång eller ens kompis har (där man kan ta vatten eller "filterskit") så skulle jag också göra ett vattenbyte.
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 31 december 2012 10:25
Nu på morgonen så låg ytterligare en guppy och platy döda på botten..

Hoppas det vänder snart..

Har du mätt nitriten - tycker nu mest att det verkar som du fått någon sjukdom i akvariet.
#59 - 31 december 2012 11:58
Köpte ju fel test igår... Ph test ej nitrit...
Så nej det har jag inte.
Får köpa detta på onsdag.

Men fiskarna vart liksom bubbliga dagen efter jag var i fiskaffären och hällde i salt plus bakteriekultur.
Fast innan detta så verkade en del av dem lite lustiga med därav vattentestet.
#60 - 31 december 2012 17:24
Jag måste gå emot att det skulle vara dåligt att byta med kranvatten.. Det handlar om hur mycket du byter.. Jag har suttit i sitsen att jag fått totalt överslag och behövt byta med en slang frÅn kranen och en ut genom fönstret.. Jag är helt övertygad om att mina fiskar skulle dött om jag inte bytt vatten..

Jag orkar inte utveckla från mobilen men jag tycker det är fel att såga det..
#61 - 1 januari 2013 09:51

Det är ju grejen: Utifrån situationen måste man bedöma vilka åtgärder som kan och bör sättas in. Kan bli lite trött på nörderiet ibland, där alla förutsätts ha minst 3 välskötta akvarier igång hemma och cykla in sina nya kar efter alla konstens regler. Sanningen är att vi nybörjare ofta har för bråttom att komma igång och sätter oss i dumma situationer, genom att ta reda på för lite. Sanningen är också att zoobutikerna ofta frågar nya akvarieägare åt h-e för lite och säljer på oss för mycket, både fisk och kemiska preparat, men det kan man ju inte lasta dem för.

Det är klart att det finns bättre och sämre lösningar, men när lilla dottern står och gråter framför ett akvarium där fiskarna bara dör, medan akvarieaffären är stängd, behöver man en quick-fix.
Mitt råd utgick från vad jag själv skulle ha gjort för att rädda liv. När man tillfälligt fått lite andrum, kan man sedan fundera på lite mer långsiktiga lösningar.

Man får fantastiskt mycket kunskap genom detta forum och jag älskar det här stället, men det finns ibland tendenser att uppfostra folk snarare än att hjälpa dem. Så... Att byta med kranvatten och dra på med en extra dos bakterier är i mina ögon en bra lösning. Inte den bästa, men bra. Det kom också andra bra förslag och man får hoppas att guppy_jocke har fått ut något användbart ur detta.

Man undrar ju hur det har gått?

Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 1 januari 2013 10:49
Knax skrev:
Sanningen är också att zoobutikerna ofta frågar nya akvarieägare åt h-e för lite och säljer på oss för mycket, både fisk och kemiska preparat, men det kan man ju inte lasta dem för.

Jodå OM affären känner till att det är ett nystartat akvarium så är de förbaske mig skyldiga att informera om att man inte skall köpa för mycket fiskar (om än inte juridiskt skyldiga, så åtminstone moraliskt).
Däremot får de ofta skäll för att sälja för mycket vattenpreparat vilket i alla fall jag har svårt att förstå. För de facto är det ju så att vattenpreparaten faktiskt fyller en funktion och att de fungerar - visst de behövs inte alltid, men ofta och speciellt om det handlar om en nybörjare.

När jag hade affär på åttiotalet var det ett helskotta att få folk att låta bli att starta upp med för mycket fiskar och då fanns det ju tyvärr inte bakteriekulturer att sälja - idag finns det och det är åtminstone ett steg framåt.

Vill också återigen tipsa om att det går alldeles utmärkt att krama ur filtermaterialet från ett akvarium som fungerera bra - det är ett suveränt sätt att få ner nitriten snabbt.

På den utställning som GCG arrangerade på sjöfartsmuseeet under 2 månader 2005/2006 så körde vi mycket med detta. Då startades alla akvarier upp från 0 över "en natt" och tanken var att den bara skulle vara igång under en kort tid men den blev så uppskattad att Sjöfartsmusset ville ha kvar den längre. På en kort tid så blir det sällan nitrit om man man matar försiktigt och vi använde även bakteriekultur vid uppstarten - men med nytt vatten, oftast med nytt grus och full belastning direkt så räckte det inte med bakterikultur från starten utan det dök upp nitritoppar lite här och där och det blev många brandkårsutryckningar. I början räddade vi akvarium genom att tillsätta mer bakteriekultur men den tog slut och grossisten hade stängt under långhelgerna så vi blev tvugna att köra något annat. Då var det många av oss som kramade ur våra filtersvampar hermma och tog med in och sedan slängdes detta i på kvällen när museet stängde. Det såg för jävligt ut då med den bruna dimman men på morgonen var det klart och nitriten var borta.
#63 - 1 januari 2013 18:32
Knax skrev:

Det är klart att det finns bättre och sämre lösningar, men när lilla dottern står och gråter framför ett akvarium där fiskarna bara dör, medan akvarieaffären är stängd, behöver man en quick-fix.

Mitt råd utgick från vad jag själv skulle ha gjort för att rädda liv. När man tillfälligt fått lite andrum, kan man sedan fundera på lite mer långsiktiga lösningar.

Man får fantastiskt mycket kunskap genom detta forum och jag älskar det här stället, men det finns ibland tendenser att uppfostra folk snarare än att hjälpa dem. Så... Att byta med kranvatten och dra på med en extra dos bakterier är i mina ögon en bra lösning. Inte den bästa, men bra. Det kom också andra bra förslag och man får hoppas att guppy_jocke har fått ut något användbart ur detta.

Man undrar ju hur det har gått?

Status uppdatering:

Mass död.
Dotterns 2 favorit guppys (2 hanar, Sverige fisken och Fina fenan är även de döda)

3 Neon tetror kvar tror att en av dem kommer ge vika snart
1 platy samma med henne tveksam om hon lever imorgon
1 mal som iallafall ser frisk ut.

Kommer ta ett nytt nitrittest imorgon.
Fortfarande ingen matning.

Hoppas jag kan få till det så vi kan komplettera med hennes favorit guppys när akvariet är igång och ej är giftigt.

/Nicke
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 1 januari 2013 18:36
Som sagt - jag tror inte längre på att det hela bara hänger på nitriten
#65 - 1 januari 2013 18:41

Nej, det verkar onekligen vara något annat galet här. Tråkigt som tusan, men det verkar som om en total omstart är att rekommendera. :(

#66 - 1 januari 2013 18:44
Nja, det vete tusan eftersom man inte vet vad som är felet. En omstart så finns risken att det blir likadant igen isf...:)
#67 - 1 januari 2013 18:45
Vad kan det vara för sjukdom eller fel då? Nystart ska jag byta ut allt vatten och starta upp med kultur och vänta en vecka och sen i med bara ett par fiskar eller vadå? Vad gör jag med de fiskar som överlever det som hänt nu?
#68 - 1 januari 2013 18:48
Jag hade nog inte gjort någonting annat än fortsätta köra in karet, såvida inget annat problem uppmärksammas. De fiskar som dör tas bort omedelbart, och de som överlever får vara kvar. Mata försiktigt, tillsätt ev. bakteriekultur enl. ordination och håll koll på vattenvärdena.

Du har ingen möjlighet att fota karet och länka upp en bild? Det kan vara något man ser direkt som är galet, man vet aldrig....
#69 - 1 januari 2013 18:59
Måste väl vara guldmedlem för att lägga upp bild eller?
#70 - 1 januari 2013 19:01
Japp, men du kan lägga in den på tex www.photobucket.com och sedan länka hit:).
#71 - 1 januari 2013 19:17
http://i1306.photobucket.com/albums/s565/Mojjes/IMG_1781_zps622b4b16.jpg

http://i1306.photobucket.com/albums/s565/Mojjes/IMG_1782_zps1a10ed9d.jpg

Hoppas det fungerar ska finnas två kort :)

Vet om att det är på tok för lite växter men får som sagt hem ytterligare 10 växter både mindre och högre på torsdag.
#72 - 1 januari 2013 19:34
Det funkade:).
Det ser helt ok ut, förutom Platyn som jag tror inte kommer att bli gammal i ditt kar, tyvärr. En parantes bara, korallplaty som du har är ganska svåra och lite känsligare än många andra sorters platy. Kan vara en orsak till att dessa dör...
Får du även mer växter så gör det inte saken sämre iaf:).
#73 - 1 januari 2013 19:47
http://i1306.photobucket.com/albums/s565/Mojjes/IMG_1781_zps622b4b16.jpg

http://i1306.photobucket.com/albums/s565/Mojjes/IMG_1782_zps1a10ed9d.jpg

Hoppas det fungerar ska finnas två kort :)

Vet om att det är på tok för lite växter men får som sagt hem ytterligare 10 växter både mindre och högre på torsdag.
Ja den där platyn ser inte ut att må bra, den drar ihop fenorna och bakfenan ser onaturligt kort ut som den vore lite bortfrätt. Hade du salt i vattnet nu? Om inte så tillsätt gärna 0,5 dl vanligt salt. Fortsatt matstopp och ta helst bort munstycket på pumpen och sätt den högre så du får ordentlig rörelse på ytan. :)
#74 - 1 januari 2013 20:18
Den kanske har fällt ihop fenorna också för att den verkar simma rakt emot vattenströmmen. Men det är en gissning. :)
#75 - 1 januari 2013 20:26
åheim skrev:
Ja den där platyn ser inte ut att må bra, den drar ihop fenorna och bakfenan ser onaturligt kort ut som den vore lite bortfrätt. Hade du salt i vattnet nu? Om inte så tillsätt gärna 0,5 dl vanligt salt. Fortsatt matstopp och ta helst bort munstycket på pumpen och sätt den högre så du får ordentlig rörelse på ytan. :)

Salt tillsattes igår igen.
Fixar upp pumpen samt bort med munstycke.

Ursäkta ytterligare en novis fråga:

Varför ska man ha mer rörelse på ytan?
#76 - 1 januari 2013 20:32
Salt tillsattes igår igen.

Fixar upp pumpen samt bort med munstycke.
Va bra, för det där munstycket med luftslang drar ner flödet på pumpen rejält och det är inge bra för nu vill du ha ner så mycket syre som möjligt till dina nitrifieringsbakterier så låt det plaska lite :)
#77 - 1 januari 2013 20:34
Varför ska man ha mer rörelse på ytan?

Högre syresättning.
#78 - 2 januari 2013 14:58
Vill också återigen tipsa om att det går alldeles utmärkt att krama ur filtermaterialet från ett akvarium som fungerera bra - det är ett suveränt sätt att få ner nitriten snabbt.

.

Är det bara att krama ut filtret i 1l av hans akvarievatten i påse och sedan tillsätta detta i mitt akvarie?
#79 - 2 januari 2013 16:18
Einarsson skrev:
Högre syresättning.

Men är det så, att de här munstyckena med luftslang inte funkar då? För tanken med en luftslang måste väl ändå vara att syresätta vattnet? Det verkar ju skumt att det skulle vara bättre med ytrörelse än med dessa munstycken, som är gjorda för just syresättning. Jag har iofs hört det från flera håll, men man undrar ju ändå varför så många pumptillverkare sätter på sådana här munstycken, om de ändå inte funkar?
#80 - 2 januari 2013 16:18
Är det bara att krama ut filtret i 1l av hans akvarievatten i påse och sedan tillsätta detta i mitt akvarie?

Ja!
#81 - 2 januari 2013 16:22
Knax skrev:
Men är det så, att de här munstyckena med luftslang inte funkar då? För tanken med en luftslang måste väl ändå vara att syresätta vattnet? Det verkar ju skumt att det skulle vara bättre med ytrörelse än med dessa munstycken, som är gjorda för just syresättning. Jag har iofs hört det från flera håll, men man undrar ju ändå varför så många pumptillverkare sätter på sådana här munstycken, om de ändå inte funkar?

De kanske funkar och gör det bättre. Men om hela vattenytan i hela karet gungar och rör sig så sker ju syreutbytet över hela ytan, inte bara det lilla som passerar i filtret.

Edit: Man kan ju köra både och. :D
#82 - 2 januari 2013 18:37
Nu var pumpen uppflyttat, munstycket borta, lite nytt vatten från en polare akvarie/filter.
Imorgon kommer det mer växter.
Hittade även malen död idag så nu är det 1 platy och 2 tetror kvar.

Tar med vattenprov för test imorgon, antar att provet visar samma även om man har haft det i en burk i 5 timmar innan testet.

Om det visar sig vara bra värden törs man köpa ett par nya guppy eller hur ska jag agera tycker ni med tanke på inlägg att det kan vara något mer än nitrit som dödat dem.
#83 - 2 januari 2013 21:07
Nu var pumpen uppflyttat, munstycket borta, lite nytt vatten från en polare akvarie/filter.

Imorgon kommer det mer växter.

Hittade även malen död idag så nu är det 1 platy och 2 tetror kvar.

Tar med vattenprov för test imorgon, antar att provet visar samma även om man har haft det i en burk i 5 timmar innan testet.

Om det visar sig vara bra värden törs man köpa ett par nya guppy eller hur ska jag agera tycker ni med tanke på inlägg att det kan vara något mer än nitrit som dödat dem.
Det där med luftmunstycket är nog mest en säljgrej eftersom tillverkarna vet att många har en föreställning att det syresätter vattnet bra;) Lasse här på zoopet skrev för länge sen om ett test han gjort med just den här formen av diffusor. För att det ska funka så måste väldigt små bubblor produceras och den pump som ändå lyckades att höja syrehalten var eheim 2252 med diffusormunstycke, den pumpen är mycket kraftfull och har ett lite speciellt diffusormunstycke där vattnet blandas runt lite med luften innan det kommer ut ur munstycket. Men regel är att du syresätter mycket effektivare genom vattenrörelse på en så stor yta som möjligt och det får du om du sätter pumpen strax under ytan. Har man ett kar med mycket växter som mår bra och växter ordentligt så producerar dessa bra med syre och ytvattenrörelsen blir ganska då ganska oväsentlig.

Du bör inte köpa ny fisk när du har problem redan. Vänta med det tills alla fiskar har varit friska i minst en månad.
#84 - 2 januari 2013 21:21

Medhåll på att det är en dålig idé att köpa fler fiskar, ta det lugnt nu tills du vet att karet är stabilt.
Förstår att barn gärna trycker på och vill ha massa fisk i karet, men du kan ju vända på det till din fördel och lova att ni ska köpa några fiskar i gången under ett antal veckor (efter att det stabiliserat sig som sagt) så får de något att se fram emot och ni kan i lugn och ro tillsammans klicka runt på internet och läsa på om fiskarna behov så det inte blir tokigt. Tex finns det många fiskar som är vanliga i butiker som behöver större akvarium, de flesta säljs som yngel så det gäller att vara hyfsat påläst.
Växter låter däremot som en god ide, de hjälper till att rena vattnet så vattenkvaliteten blir bättre. Se gärna till att köpa några snabbväxande sorter, de renar vattnet mer effektivt.
#85 - 2 januari 2013 23:10
Låter bra, det kommer dock att vara de vanliga sorterna.
Guppy, tetra, molly och ett par malar när allt är klart är planen.

Sen när frun är övertalad så får det bli iallafall ett crystal lido 120l det borde jag kunna få in i vardagsrummet. (snyggt, stilrent, finns i vitt och iallafall ngt större)
#86 - 3 januari 2013 14:21
Nytt nitrit test gjort: Det var kanon!!

Känns helt underbart att det är rätt igen iallafall.
Tack för alla tips.

Fick ett gäng malaysiska sniglar i affären de rynkade dock på näsan när jag frågade efter dessa.
Finns ju väldigt blandade känslor om dessa, vad tycker ni andra?
Ska jag strunta i att slänga i dem eller ska dom i?

/Niklas
#87 - 3 januari 2013 14:35
Nytt nitrit test gjort: Det var kanon!!

Känns helt underbart att det är rätt igen iallafall.

Tack för alla tips.

Fick ett gäng malaysiska sniglar i affären de rynkade dock på näsan när jag frågade efter dessa.

Finns ju väldigt blandade känslor om dessa, vad tycker ni andra?

Ska jag strunta i att slänga i dem eller ska dom i?

/Niklas

Släng ner snäckorna i karet. De är bra på flera olika sätt. Jag skulle vilja jämföra dom med landbackens daggmask. Snäckorna håller sig mestadels nere i sanden och rör om i den. Och håller rent på bottnen. Med lagom matning så håller de sig i schack. Skulle de ändå bli för många finns det botemedel mot detta. Tex snäckätande snäcka.. Anentome helena.

Annons