Hög nitrathalt i walstad-akvarie

#1 - 17 september 2005 14:58
När blir nitrathalten för hög? Jag har kompakt med växter, inte nåt övermått av fisk. Tilsätter pmdd i standarddos ung varannan vecka.
#2 - 17 september 2005 15:28
De jag har förklarat för mig så skall gärna inte Nitrithalten överskrida 0,8mg/L och en nitrithalt på 1,6mg/L kan vara skadlig för fisken på längre sikt.

Jag har precis skaffat mig mitt kar och är nu på den 9dagen med fisk i akvariumet, min No2 värde ligger just nu på 0,3mg/L.

Jag änvänder Tetras Dropptester.
#3 - 17 september 2005 15:34
Inte nitrit, nitrat (NO3). Det är vad det blir när bakterierna brutit ner nititen. Växterna ska käka upp det...
#4 - 17 september 2005 15:55
Hehe, jag är så insnöad på nitrit så jag ser fan det överallt...sorry!

Det jag känner till om nitrat är att om nitratkoncentrationen är över 55mg/L så är den för hög, dvs i ett akvarium med vatten
Utan växter bör man inte överskrida 25mg/L.

Dock kan väl säkert ngn expertis på detta forum svara något mer utförligare än jag.

Ha det fint!

[font=Arial][/font]
#5 - 17 september 2005 23:54
läst att ligger nitraten på 120 är det skadligt i längden typ en månad eller mer.
PatrikMalmo
#6 - 18 september 2005 08:56
Över 50 ppm/liter ska du inte gå någon längre tid. Jag vet att bland annat Barr kört över 100 ppm, men det finns verkligen ingen anledning att göra det mer än i testsyfte. Jag har också fläskat på rejält med KNO3 periodvis, och legat kring 80, den enda effekten av det blev att mina Amano-räkor strök med. Om det nu var nitratet som gjorde det.

Hilsen,

P
#7 - 18 september 2005 09:56
Jag vet inte hur mycket det var, jag köpte ett seratest igår (har inte haft nitrattest innan) och det blev mörkrött. Då ska man fortsätta med att spä akvarievattnet med destvatten men det hade jag inget. Jag bytte ca 40% vatten. Men det kan alltså vara så att jag slagit i standrad pmdd när växterna sett trötta ut och eftersom man inte byter vatten så kan nitrathalten blåsts upp? Vet du vad som händer med fiskarna - vad får man för symptom?
PatrikMalmo
#8 - 22 september 2005 04:47
Nitrattest är luriga, det är inte alltid de mäter som de ska. Har du PMDD så kan du ju göra en "kalibreringslösning" för att se att testet mäter rätt. Går utmärkt att sänka nitrathalten med vattenbyten, varför det just skulle vara destvatten greppar jag inte. Nitrat kan ackumuleras i karet, helt klart. En del kan denitrifieras till kvävgas, men i normala kar sker det inte i någon större omfattning. Har man taskigt med syre i karet så kan det dock gå fortare med just höga nitrathalter - då får du nitrit i stället, vilket är betydligt giftigare. Har inte pejl på symptomen för firrarnas del, men som jag greppat det så kan mystiskt sjuka/döda fiskar ibland härledas till nitrit.

Hilsen,

P
#9 - 22 september 2005 06:03
På sikt konstant höga halter av nitrat, gradvis försämrat allmäntillstånd och immunförsvar, algproblem.

Nitrat sägs inte vara "akut" giftigt om inte koncentrationen av nitrat är högre än 120 mg/liter.
Om flera värden är bara något fel (ammoniak, pH, nitrit, nitrat) men på gränsen så förstärks effekten av de något höga/fel värdena och påverkar fisken hälsa negativt.

Om man har ett akvarium utan eller få växter, med normalt antal fiskar som fodras med rätt mäng foder, gör normala vattenbyten, där nitraten är låg eller ingen ska man testa ammoniumvärdet för det kan vara så att nedbrytningen inte fungerar, (tex för litet filter, igensatt filter där vattnet passerar vid sidan av filtret, klor i kranvattnet.)

Ett ammonium värde på 5,0 mg/l och pH 7,0 ger skador på fisken i längden, ett värde på 1,0 och pH 7,5 har samma påverkan.
#10 - 22 september 2005 07:25
[QUOTE=PatrikMalmo]Nitrattest är luriga, det är inte alltid de mäter som de ska. Har du PMDD så kan du ju göra en "kalibreringslösning" för att se att testet mäter rätt. Går utmärkt att sänka nitrathalten med vattenbyten, varför det just skulle vara destvatten greppar jag inte. Nitrat kan ackumuleras i karet, helt klart. En del kan denitrifieras till kvävgas, men i normala kar sker det inte i någon större omfattning. Har man taskigt med syre i karet så kan det dock gå fortare med just höga nitrathalter - då får du nitrit i stället, vilket är betydligt giftigare. Har inte pejl på symptomen för firrarnas del, men som jag greppat det så kan mystiskt sjuka/döda fiskar ibland härledas till nitrit.

Hilsen,

P[/QUOTE]
Tack!
Walsatd prater mycket om denitrifiering och henns beskirvning är att det bara positivt och att det är det effektivaste sättet akvariet har att göra sig av med nitraterna. Men så klart, på vägen blir det nitrit... Jag har dock inte kunnat uppmäta annat än mycket små mängder nitrit men man kan ju missa spikarna antar jag.

Nästan alla fiskar har dött. Mosaikguramis (fast gammeltanten överlever hittills), ancistrus, pansarmalar, siameser, guppisar, botia och lille Kotten, halvvuxen platy. Men ett dvärgguramipar leker just nu och det är ju fiskarna som är särskilt känsliga för dålig vattenkavlité??? A du ja fattar iiiingenting ;)
Behandlingen av vita prick är klar, jag ser enstaka prickar på nån fisk fortfarande men det hoppas jag försvinner så det inte är nåt annat mög jag har!

(Förresten - hur gör jag en kalibreringslösning?)
#11 - 22 september 2005 07:33
[QUOTE=Kramfors]
Om man har ett akvarium utan eller få växter, med normalt antal fiskar som fodras med rätt mäng foder, gör normala vattenbyten, där nitraten är låg eller ingen ska man testa ammoniumvärdet för det kan vara så att nedbrytningen inte fungerar, (tex för litet filter, igensatt filter där vattnet passerar vid sidan av filtret, klor i kranvattnet.)

Ett ammonium värde på 5,0 mg/l och pH 7,0 ger skador på fisken i längden, ett värde på 1,0 och pH 7,5 har samma påverkan.[/QUOTE]
Mitt akvarium är inte av den typ du skriver det är fn fullknött med växter, har haft normalt med fiskar tilld dom började dö som fick normalt med mat, ett kraftigt överdimensionerat filter. Vad jag dock såg var att tillväxten på växterna hade minskat ordentligt innan allt elände började och att de satte igång med en kopiös tillväxt efter första vattenbytet. Någonstans tycker jag mig ha läst att för höga nitrathalter hämmar tillväxten - kan det stämma?
PatrikMalmo
#12 - 22 september 2005 08:46
Mm, har du inte kunnat mäta mer än små mängder nitrit så ska det nog inte vara någon fara med det. Trist med firrarna och skumt med lekande dvärgguramis (fast roligare än döda firrar, helt klart). Det är inte allt man begriper så man får vara glad för det lilla!! :) Denitrifiering sker sällan i så stor omfattning i akvarier, så jag undrar om inte växterna är effektivare mot nitrat - spelar mindre roll iof.

Fortsätt byta vatten för att få ner nitratet, så tror jag det ger sig. Har också läst att för höga nitrathalter kan vara tillväxthämmande, men har inte grepp på hur det skulle funka rent praktiskt.

En "kalibreringslösning" kan du göra genom PMDD. Vet du att din KNO3-lösning är blandad så att den ger 10 ppm/liter nitrat om du tillsätter 10 ml i 100 liter vatten, så ger ju en ml i 10 liter vatten också 10 ppm nitrat. Kör i 10 liter kranvatten i en hink och tillsätt en ml KNO3, blanda, vänta och mät. Ger testet utslag som ligger mycket från 10 ppm nitrat så är det något galet med det.

Hilsen,

P
#13 - 22 september 2005 08:53
Jag blandar KNO3 som Granholmarnas standardrecept säger. Hur många ppm ger det?
#14 - 22 september 2005 10:02
[QUOTE=me_trixie]Jag blandar KNO3 som Granholmarnas standardrecept säger. Hur många ppm ger det?[/QUOTE] 7 tsk (40 g) ger 4,9 ppm nitrat

Kolla www.pmdd.se/calc.asp?n=3&dens=granh
#15 - 23 september 2005 21:25
Nej jag klarar det inte. Hur mycket pulver ska jag hälla i en liter vatten för att få 10 ppm?
#16 - 23 september 2005 21:25
Och så en sista fråga - hur mycket nitrat kan jag tillåta mig i ett akvarium med fett med växter?
PatrikMalmo
#17 - 24 september 2005 06:11
Om stamlösningen med 7 tsk/0,5 liter vatten ger 4,9 ppm nitrat per tillsatta 10 ml i 100 liter vatten så får du tillsätta 20 ml av stamlösningen för att komma upp runt 10 ppm. Då borde 2 ml av stamlösningen ge ca 10 ppm nitrat i 10 liter vatten.

För egen del så vill jag ogärna ligga över 20 ppm nitrat i växtkaren, men har som sagt legat på mellan 60-80 ett bra tag när jag körde fett med ljus. Overkill så här i backspegeln.

Hilsen,

P

Annons