Hög nitrat halt?

#1 - 4 januari 2006 10:51
Hejsan

Jag har ganska hög nitrathalt i mitt 200l kar som varit igång i 6 månader
Dagen för vattenbyte ligger halten på 50-60 ppm.
Göder idag med PMDD enligt dosering förutom NutriSI som jag doserar dubbel dos av.
Ska jag sluta göda med No3?
Vill få ner halten lite.
Vad kan man göra, tätare vattenbyten eller mer ljus?
Har bla 5 st svärdbärare i karet och dessa skitar ner en HEL del.
Ph't ligger på 7.5.
Har ganska mycket växter i karet (tror jag): rejält mycket hornsärv (ett helt hörn fullt), 10-15 vallisneria, 8-10 windelöw ormbunkar, 3 svärdsplantor, 5 andra ormbunkar, 6 plantor av okänd art.
Skulle vilja ha mer ljus i karet, problemet är dock att akvariet är välvt och jag använder original rampen.
Det främre lysröret är på 30w och med reflektor det bakre likaså men det täcks till stor del av min BTN bakgrund.

Vad göra för att få ner nitrat halten?

Klurat lite på att montera in en sån där lös lysrörshållare, men vet inte om det får plats i den befintliga rampen, nån som provat?
#2 - 4 januari 2006 11:05
50-60 ppm nitrat är mycket! Man ska helst inte överstiga 40 ppm... Efter vattenbytet ligger värdena i så fall på ungefär 25 ppm nitrat vilket fortfarande är för mycket. Du ska inte sluta göda med KNO3 för alltid utan vänta på att växterna käkar upp näringsämnena så att du kan dosera upp till den rekomenderade nivån igen. Alltså, efter vattenbytet så doserar du ingen KNO3 utan låter nitrat halten vara kvar och sedan väntar du till växterna har käkat upp det. När nitrathalten ligger under 10 så är det dags att göda igen. Ja, mer ljus leder tillmer tillväxt vilket leder till att en större mängd näringsämnen förbrukas men detta alternativ är ju inte direkt det lättaste alternativet för att få ner halterna! Tätare vattenbyte ska du inte göra för en vecka mellan vattenbyten är egentligen rätt ofta det med.
#3 - 4 januari 2006 11:40
det beror på.är dett bunden nitrat eller" löst".om det är löst är dett inga problem,dett käkar växtarne om du har bra med växter
Konstigt svar, men jag tror inte att dett är nogra problem.
mvh janne
#4 - 4 januari 2006 11:46
Ingen aning om det är bunden eller inte, kan man ta reda på det?
Testar Nitrat halten med Seras dropptest.

Kan tillägga att jag matar 1 gång per dag, och inte alls överflödigt utan vad jag tycker är lagom. Äts upp inom 10-15 sekunder ungefär.
#5 - 4 januari 2006 13:55
JonasB, du skriver inget om hur mycket och ofta du byter vatten.
#6 - 4 januari 2006 13:57
Ahh sorry, byter 50% 1 gång i veckan!
#7 - 4 januari 2006 14:43
Jag gissade nästan det men ville kolla.

Stämmer ditt test, du kan blanda kända lösningar och kolla att ditt test är ok.

Gör ett par stora vattenbyten och kontrollera att du får ned nitrathalten, sedan får du en bättre utgångspunkt för att kolla vad som händer, nu vet du inte om och hur länge halterna har ackumulerats under.
#8 - 4 januari 2006 17:10
[quote=cryptomarko]50-60 ppm nitrat är mycket! Man ska helst inte överstiga 40 ppm... [/quote]

vad grundar du det påståendet på ?

sera anser att man ska ha max 50ppm.
fins dom som haft uppåt 100ppm under längre perioder utan fiskdöd.
120ppm är den enda nivå jag hittills har läst ska va farlig och då får fisken va i de i flera månader.
#9 - 4 januari 2006 19:53
[quote=Raven]vad grundar du det påståendet på ?

sera anser att man ska ha max 50ppm.
fins dom som haft uppåt 100ppm under längre perioder utan fiskdöd.
120ppm är den enda nivå jag hittills har läst ska va farlig och då får fisken va i de i flera månader.[/quote]

Okej.. jag har för mig att defdac sa detta i en annan tråd, att man inte ska överstiga 40 ppm nitrat.
#10 - 4 januari 2006 21:41
Om det ska va riktigt bra så ska det inte överstiga 20ppm!
#11 - 5 januari 2006 12:13
Bytte vatten i Tisdags, mätte No3 nu idag torsdag och nu ligger den på 5mg/l.
Nu har jag bara haft i av Flaska 2 o 3 av PMDD alltså struntat i No3, få se vad som händer.
#12 - 5 januari 2006 12:26
Sen blir ju den stora frågan om nitrattestet visar verkligheten.

Gör en 10 ppms stamlösning med KNO3 och kolla om testet visar 10 ppm.

Man ska aldrig lita på test, bara vattenbyten och doseringar.
#13 - 5 januari 2006 12:31
[quote=JonasB]Bytte vatten i Tisdags, mätte No3 nu idag torsdag och nu ligger den på 5mg/l.
Nu har jag bara haft i av Flaska 2 o 3 av PMDD alltså struntat i No3, få se vad som händer.[/quote] Dålig idé, tror jag. Det nitrat du har mätt upp kan vara bundet och inte tillgängligt för växterna vilket då leder till nitratbrist. Bättre att dosera 5 ppm som du vet att växterna kan ta upp. 5 eller 10 ppm totalt spelar ingen som helst roll. Häll alltså i en fulldos KNO3 också.

Edit: Haha. Defdac hann före. :)
#14 - 5 januari 2006 12:34
Har gjort det nu, som ni säger 5 ppm spelar inte så stor roll

Annons