Hobby nitritkiller

#1 - 8 oktober 2009 20:08
Hej
Har läst en massa överallt om att många kommit tillrätta med nitrit med medlet "hobby nitritkiller". Men jag hittar ingenstans där jag kan köpa det. Någon som vet?

Tack på förhand
#2 - 8 oktober 2009 21:39
Hittade den här sidan http://www.reptilica.de/product_info.php/product/Hobby-Nitritkiller-for-800l ,tror det är nåt tyskt företag.
Men är det inte typ samma medel som Nitrivec ?,det säljs ju överallt !
#3 - 9 oktober 2009 06:15
Precis, inhandla Nitrivec.
Finns på typ alla djuraffärer.
#4 - 9 oktober 2009 06:17
Annars kommer man till rätta med återkommande nitritproblem genom att mata mycket mindre än man gör och ha en lagom stor fiskbelastning för karet.
#5 - 9 oktober 2009 13:41
Har nitrivec men det verkar inte funka...har inte sänkt nitritvärdet fast att jag använt det sedan uppstart av akvariet, och nu när den typiska "nyuppstartsnitritspiken" verkar vara på G(har just nu 1.0ppm) så har det inte hjälpt alls:(

Har bara 6 glödbandstetror och några äppelsnäckor i akvariet 112L
#6 - 9 oktober 2009 15:13
issa83 skrev:
Har nitrivec men det verkar inte funka...har inte sänkt nitritvärdet fast att jag använt det sedan uppstart av akvariet, och nu när den typiska "nyuppstartsnitritspiken" verkar vara på G(har just nu 1.0ppm) så har det inte hjälpt alls:(

Har bara 6 glödbandstetror och några äppelsnäckor i akvariet 112L

Hur mycket har du i varje dag?
#7 - 10 oktober 2009 09:49
Grothras skrev:
Hur mycket har du i varje dag?

Det står på flaskan att man ska tillsätta ett lock per 25L akvarievatten vid uppstart, så det har jag gjort, men inget händer:(
Förstår inte varför det blivit nitrit heller med så lite fisk och nu har jag inte matat på flera dagar heller så de stackars fiskarna har börjat jaga och bita varandra, de är väl hungriga :(

Det lite tråkiga med det hela är ju att vid det här laget har jag redan batalat några 100kr mer för nitrivec än för de få fiskar som är i...börjar kännas som att det blev liiiite väl dyrt att rädda de stackars krakarna...
Fiskarna kostade väl sammalagt 85kr...nitrivec har hittils kostat nästan 400kr....:(
#8 - 10 oktober 2009 10:11
issa83 skrev:
har just nu 1.0ppm

Vad mäter du med, dropptest?
#9 - 10 oktober 2009 10:31
Köp ett sera eller JBL nitrit dropptest om du inte har det, låter som om du är försiktig med matningen och ja, det bör inte spika så hårt i nitrit med den fisklasten, även om jag nog hade börjat med lite färre individer i ett 112l kar faktiskt:)
#10 - 10 oktober 2009 11:26
Tack för att ni tar er tid att försöka hjälpa mig, det uppskattas!

Jo jag har sera dropptest. Hmm...knasigt det här. Från och med igår har jag istället för nitrivec provat med ammovec. Kanske är samma sak men jag gör ett försök iallafall.
Ingen större skillnad på nitritvärdet idag. Kanske en liiiten minimal förbättring. Vill ogärna göra vattenbyten såhär första veckorna då jag läst att det tar längre tid med uppstarten då och det har ju inte varit så tokhögt nitritvärde-än så länge.

Men nitritvärdet har legat på 1.0ppm sedan 4 dagar tillbaka. När kan man förvänta sig att det vänder och går ner igen?
#11 - 10 oktober 2009 11:42
Tycker du gör rätt med att avvakta med vattenbyte. Inom någon dag bör det sjunka tycker jag. Håll upp med matningen någon dag också.

Annons