Hmmm.... Panik?!

#1 - 25 december 2007 17:00
Hej alla glada, köpte före jul ett Juwel 180l. Tänkte provtrycka det i dag och efter att allt vatten var i så såg jag att rutorna buktar utåt rätt kraftigt... shit tänkte jag men det får gå... hur mkt utbuktning är acceptabelt? För tillfället är det ca 5 mm på både fram och baksidan.

Jag funderar på att beställa några glasstumpar och sätta dit tvärstag eftersom dessa saknas. det borde iaf få ordning på uktningen, men nu till den stora frågan; Vågar jag ha det ståendes eller kommer hela skiten gå åt fanders? :confused:

Ps Svara fort!!!! Ds
#2 - 25 december 2007 17:02
Det kanske håller - det kanske inte håller. Men eftersom du bör ha karet tomt när du limmar i tvärstagen så töm akvariet - limma dit en ram/tvärstag och fyll igen.

MVH Lasse
#3 - 25 december 2007 17:02
Hej !
Vad märkligt att dessa saknades ??? !!!!
DESSA SKALL VARA MED !
Var det nytt akvarium du köpte ?

Annars rekomenderar jag :
http://www.pwss.se/home.php?cat=892'
#4 - 25 december 2007 17:03
Lasse skrev:
Det kanske håller - det kanske inte håller. Men eftersom du bör ha karet tomt när du limmar i tvärstagen så töm akvariet - limma dit en ram/tvärstag och fyll igen.

MVH Lasse

Juwel har en ram om hela karet , dessa skall vara orginal helst och de e inte byra heller ...
#5 - 25 december 2007 17:54
Juwel har en ram om hela karet , dessa skall vara orginal helst och de e inte byra heller ...

..tror att det går bra att köpa mittstag (efter beställning) hos en glasmästare.
Har sjäv ett Juwel Vision 260 liters, mittstagen är i plast :eek:, det borde vara bättre med glas.
#6 - 25 december 2007 18:05
Nej det var inte nytt, köpte det begagnat av 2a ägaren, någon innan honom hade tagit bort originalpumpen med, tyvärr. Men jag får helt enkelt tå mig en runda i morgon eller på torsdag efter ett mittstag å i värsta fall köpa en glasbit å limma på

Tack för feedback, karet är nu helt tömt... kan man ju passa på å limma fast en snygg slimline bakgrund ;)
#7 - 25 december 2007 18:14
rödtoppen skrev:
..tror att det går bra att köpa mittstag (efter beställning) hos en glasmästare.

Har sjäv ett Juwel Vision 260 liters, mittstagen är i plast :eek:, det borde vara bättre med glas.

det är nog Inte bara plast dock en blandning av plast och kolfiber eller nåt sånt ....
#8 - 25 december 2007 22:16
det är nog Inte bara plast dock en blandning av plast och kolfiber eller nåt sånt ....

Det betvivlar jag, kolfiber är dyyyyrt...
Vågar sätte en femma på att det är plast rakt igenom! :)
#9 - 25 december 2007 22:26
Zanders skrev:
Det betvivlar jag, kolfiber är dyyyyrt...

Vågar sätte en femma på att det är plast rakt igenom! :)

dyrt ? det är juwel akvarium med dock tror jag knappt at det är bara plast men vi kan skriva till juwel och fråga =) :):):):)
#10 - 25 december 2007 22:37
Stagen behövs för att inte golvet snart skall täckas av vatten.
#11 - 25 december 2007 22:42
så där ja =)

Nu har jag ytterligare plågat Juwel med frågor angående Plast eller inte plast =)
Var är ramen gjord av och mittstag. och varför skall man inte ha underlägg i Juwel akvarier =)
Vi får väl se vad de säger =)
#12 - 26 december 2007 08:04
Vad det är för material i ramen/stagen vet jag inte men anledningen till att man inte ska ha något under Juwelkaren är att det redan finns en ram under karet som akvariet vilar på och ytterligare underlägg gör nog mer skada än nytta.

Menar du däremot underlägg inne i karet i form av frigolit eller liggunderlag så finns inga hinder för det utan det bör man ha om man har tex tunga stenar som inredning.
#13 - 26 december 2007 10:09
5mm låter ganska mkt. Jag hade inte vågat prova utan. Tycker också att det är märkligt att ett akvarie kan göra så överhuvudtaget, att det inte är fixat från början...
#14 - 26 december 2007 10:51

vem vet?

det kanske e titan? ;)
#15 - 26 december 2007 17:09
Men Faaaan *ursäkta franskan* nu hade jag fått tag i en stackars glasmästare som kapade till en bit glas åt mig för mittstag, köpt silikon, aceton å en spruta... Gissa vad som händer?? Jag lyckas naturligtvis tappa glashelvetet så ja inte kan göra det som jag sett fram emot hela dagen... en vanlig dag hade jag ju åkt tillbaka till glasmästarn och bett om en ny bit, men nu är det ju annandagen *grrrr* :mad:

- I morgon är en annan dag-
#16 - 26 december 2007 17:12
Blä va segt! haha snacka om otur!
#17 - 26 december 2007 17:19
Patrik82 skrev:
Men Faaaan *ursäkta franskan* nu hade jag fått tag i en stackars glasmästare som kapade till en bit glas åt mig för mittstag, köpt silikon, aceton å en spruta... Gissa vad som händer?? Jag lyckas naturligtvis tappa glashelvetet så ja inte kan göra det som jag sett fram emot hela dagen... en vanlig dag hade jag ju åkt tillbaka till glasmästarn och bett om en ny bit, men nu är det ju annandagen *grrrr* :mad:

usch, va surt [B)]
#18 - 26 december 2007 17:28
Förbaskade Murphy! *Lider med*
#19 - 26 december 2007 21:38
hehe ja det va lite argt här en stund, grannarna får nog köpa öronproppar ^^ men fick en del annat gjort istället, limmat fast lite Skiffer i ettapper mot bakgrunden å lite annat smått å gott, så i morn gäller det... hoppas bara inte på "tredje gången gillt" ;)
#20 - 26 december 2007 21:41
annars är det väl garanti på dessa? o.O
#21 - 26 december 2007 21:42
Patrik82 skrev:

Ingenting händer utan mening ;)

Det kanske är meningen att du skall ha en orginal ,,,, vem vet
#22 - 26 december 2007 22:04
beggad burk;)
#23 - 26 december 2007 22:05
Beggad Burk ;)
#24 - 28 december 2007 14:45
plastik eller inte / vilket glas och underlägg eller inte ?

[FONT=Arial]Please be informed that FLOATGLASS is used for our aquaria production - no plastic. This glass quality stands for high load capacity and scratch-resistance.

Juwel aquariums are equipped with a bottom frame, [COLOR=red]which is made for distribution of load.[/COLOR] [COLOR=red]The space under the aquarium has to stay free.[/COLOR] Every support is able to affect the glass as well as the furniture. It is advisable to renounce of foam or other support between cabinet and aquarium glass.[/FONT]

#25 - 28 december 2007 15:46
[FONT=Arial]Please be informed that FLOATGLASS is used for our aquaria production - no plastic. This glass quality stands for high load capacity and scratch-resistance.[/FONT]

[FONT=Arial]Juwel aquariums are equipped with a bottom frame, [COLOR=red]which is made for distribution of load.[/COLOR] [COLOR=red]The space under the aquarium has to stay free.[/COLOR] Every support is able to affect the glass as well as the furniture. It is advisable to renounce of foam or other support between cabinet and aquarium glass.[/FONT]

öööh :confused: min engelska kanske inte är den bästa men var står det om mittstaget är av plast eller inte
#26 - 28 december 2007 15:52
Nej, där stod ju bara att de använder _glas_ till sin akvarium och inte plast..
Så detaljernas materialfråga kvarstår.
#27 - 28 december 2007 17:12
nuså, skaffat en ny glasbit som är hel och fastlimmad, har även limmat fast en massa skifferbitar på bakgrunden som härdar i skrivandets stund, växter ligger i hinken redo för att planteras i burken i morn när den ska fyllas, härligt, äntligen har man snart ett akvarium igen (ta i trä, man vet ju aldrig...) ;)

Uppsättningen blir följande, svart bakgrund, skiffer fastlimmat på glaset. inredning bestående av svart kolsten samt skiffer och en sandrot. Det borde framhäva gröna växter och fina fiskar! :D

Den som lever får se
#28 - 28 december 2007 17:28
Skönt att du fått dit mittstag!
Har du limmat skiffern direkt på glaset alltså..? Funkar det? *Hoppas* Du vet att det är obligatoriskt med bilder, va? ;)
#29 - 28 december 2007 19:26
hehe jo jag hoppas att det funkar, ska bli spännande å se hur det blir, hoppas för guds skull att inte några flak släpper å drar ner i botten, de är ju rätt vassa... men ja ska säkra med lite plant skiffer på botten med utifall att, har dock siliconat till vansinne så det som skulle vara värst är nog att få bort dom om jag ångrar mig :D

menmen, i morn blir det till att lägga i en stor kudde i akvariet och sakta välta upp det på rätt sida, hoppas det funkar...

nu ligger emellertid även roten i blöt så det ska bli spännande att se hur slutresultatet blir.

Ps Kanske kommer en bild eller två Ds
#30 - 28 december 2007 19:29
Kanske??? ;) Det _kommer_ en bild eller två, punkt slut... :D
Säkra med frigolit i botten?
#31 - 28 december 2007 19:43
har redan ett liggunderlag i bottnen, men man kan aldrig vara säker nog!

Nu fick visst en bit skiffer till plats ;) har även tagit lite bilder, kommer ev. upp lite senare under kvällen.
#32 - 28 december 2007 20:12
*S* "Nu fick visst en bit skiffer till plats" Det låter ungefär som jag... :D
Ser fram emot bilder!
#33 - 28 december 2007 20:32
Det blir verkligen spännane =) (väntar med lili76 på bilder =)
Bilagor:
#34 - 28 december 2007 22:21
attans, får lov att göra er besvikna :( det blir inget mer pillande vid datorn ikväll, ska upp tidigt å skjutsa frugan i morn. Återkommer framöver med mitt projekt
#35 - 28 december 2007 22:38
vilken press de har satt på dig :D
#36 - 30 december 2007 11:29
haha det verkar ligga något emot mig med detta kar altså... vaknade i morse å akvariet ser ut som ett juwel vision... inte riktigt tanken eftersom det är ett Rio... bara att börja slanga och konstatera att siliconet hade släppt! Suck å stånk, söndag innan nyårshelgen och inget är öppet... vad göra... har nästan bestämt mig för att limma ihop skiten med en glasbit med 2-komponentslim, funkar detta i akvarium eller blir det dumheter med vattnet?:confused:

Det andra alternativet är att ignorera utbuktningen och köra på som de tidigare ägarna gjort till synes utan problem... :confused:

Krångel krångel.
#37 - 30 december 2007 12:00
Patrik82 skrev:
haha det verkar ligga något emot mig med detta kar altså... vaknade i morse å akvariet ser ut som ett juwel vision... inte riktigt tanken eftersom det är ett Rio... bara att börja slanga och konstatera att siliconet hade släppt! Suck å stånk, söndag innan nyårshelgen och inget är öppet... vad göra... har nästan bestämt mig för att limma ihop skiten med en glasbit med 2-komponentslim, funkar detta i akvarium eller blir det dumheter med vattnet?:confused:

Det andra alternativet är att ignorera utbuktningen och köra på som de tidigare ägarna gjort till synes utan problem... :confused:

Krångel krångel.

Vill inte vara den som är den men vad var det jag sade ?

Köp nu en riktig juwel mittstag . så slipper du problem på länge ....
Självklart tycker jag faktiskt synd om dig då du verkligen kämpar och väntar för att allt blir fint fint .

Har silikonet torkat vad den skall ?
Nog har en affär öppet idag =) kolla eniro i din närbutik och ring för att kolla =)
#38 - 30 december 2007 12:42
ingen akvariebutik som har mittstag på lager :( har ringt till precis alla. så det får bli till att vänta till på tisdag för att köpa en ny pump och beställa ett mittstag. jo det va härdningstid på 1mm/dygn eller dyl. så det skulle inte vara något problem, men ja hade nog slarvat lite med rengöringen av rutan.. trots att ja gnuggade på som en dåre.. man lär sig om inte annat ;)

nä nu ska ja ta lite helg å slappa bort dagen.

någon som vet om 2 komponentslim sabbar vattnet? har inte tänkt att det ska ha kontakt med vattnet då jag ska limma glas-staget på plastlisten där originalstaget verkar ha suttit.
#39 - 30 december 2007 12:45
Borde funka. När det har härdat så släpper det ju inte ut några ångor i luften och ska det inte i kontakt med vatten så borde det funka utan problem.
Hoppas du snart får igång ditt kar.. Verkar bli en lång resa..... *Lider med*
#40 - 30 december 2007 15:40
jo, man vill ju få igång skiten asap! Men det verkar emellertid inte gud vilja. Ska beställa ett mittstag från pwss precis nu.
#41 - 1 januari 2008 22:30
ja hörni glada akvarister. Växterna verkar trivas bra i min burk (som för tillfället består av 1/3 vatten, växter, inredning och en liten 5 cm ancistrus) Men jag har en fråga; jag har fått en besvärlig hinna över min rot, som är köpt i en zooaffär, sandrot tror jag den hette, har haft den i vatten å hält kokvatten på den för att laka ur förämngen samt döda bakterier etc. Hinnan är lite kletig till konsistensen och har en vitmjölkig karaktär. något ma bör oroa sig för? jag har för mig att jag fick det i ett gammalt akvarium för länge sedan. minnet är bra men kort... ;) har matat min firre med en halv tablett, tänkte att han mest skulle käka alger till en början, kan även tillägga att jag har stoppat in ett powerhead kopplat till en filtermassa för att påbörja en bakteriekultur för vilken jag avser att föra över till det nya innerfiltret jag köper i veckan.
MVH

Annons