hmm.. ca pris?

#1 - 1 oktober 2006 17:55
Hej hej!

jo jag funderar på att köpa kampfisk. så jag har en massa frågor om allt som har med dom att göra ^^ Hoppas ngn orkar svara på alla xD

1. Hur måga kampfiskar bör dom avra för att verkligen trivas? Jag vet att två hanar inte går ihop. och att man inte ska ha en hane och en hona då honan blir sönderstressad...men kan/vill en kamphane bo helt ensam då eller vill han ha sällskap av ett par damer? ungefär hur många bör Damerna Minst vara? 3+1(3 honor och 1 hane)?
2. Hur stor akvarium bör en ensam kampfisk ha?(hur många liter) Och hur stor bör akvariumet vara om det är 3+1(3 honor och 1 hane)?
3. Behöver dom pump och filter och sånt där? Eller klarar dom sig utan pump och filer? Mina kompisar säger att dom akn klara sig utan pump, stämmer det? Dör inte dom då? syret tar väl typ slut? :confused:
4. Hur ofta och hur mkt mat ska man ge till en ensam hane? Och hur ofta och hur mkt mat ska man ge till 3+1(3 honor och 1 hane)?
5. Vad för sorts växter bör det finnas i akvariumet? flytväxter? ska man ha mkt växter, tät 'planterade' eller bör man bara ha ett enstaka?
6. Hur ofta ska akvariumet städas/rengöras?
7. vad för sorts underlag bör det vara i akvariumet? småstenar, grus typ sand? Hur mkt bör man ha? bara ett tunt lager eller ganska riktligt?

Det kommer säkert komma ännu fler frågor nu efterhand..:p Men frågar man inget, får man inget veta :)
Ni som ahr kampfiskar, berätta gära hur ni upplever dom? hur tycker ni dom är att ha? roliga, tråkiga etc...?

Tack på förhand!
#2 - 1 oktober 2006 18:16
1. Hur måga kampfiskar bör dom avra för att verkligen trivas? Jag vet att två hanar inte går ihop. och att man inte ska ha en hane och en hona då honan blir sönderstressad...men kan/vill en kamphane bo helt ensam då eller vill han ha sällskap av ett par damer? ungefär hur många bör Damerna Minst vara? 3+1(3 honor och 1 hane)?

2. Hur stor akvarium bör en ensam kampfisk ha?(hur många liter) Och hur stor bör akvariumet vara om det är 3+1(3 honor och 1 hane)?

3. Behöver dom pump och filter och sånt där? Eller klarar dom sig utan pump och filer? Mina kompisar säger att dom akn klara sig utan pump, stämmer det? Dör inte dom då? syret tar väl typ slut? :confused:

4. Hur ofta och hur mkt mat ska man ge till en ensam hane? Och hur ofta och hur mkt mat ska man ge till 3+1(3 honor och 1 hane)?

5. Vad för sorts växter bör det finnas i akvariumet? flytväxter? ska man ha mkt växter, tät 'planterade' eller bör man bara ha ett enstaka?

6. Hur ofta ska akvariumet städas/rengöras?

7. vad för sorts underlag bör det vara i akvariumet? småstenar, grus typ sand? Hur mkt bör man ha? bara ett tunt lager eller ganska riktligt?

Tack på förhand!

Svarar på det jag vet, ingen expert på dethär men har läst en hel del, man vill ju kunna hänga med när folk snackar;) *väldigt.nyfiken.av.mig.* :D

1.En hane trivs utmärkt själv. 2-3 honor om du ska ha några, men hanen trivs endå bäst själv för honorna kan ibland bli kaxiga. Fast det är lite individuellt också.
2.Finns dom som har dom i 20l(ensam hane då). om du ska ha ca 4 behöver du minst 60 l. Folk säger olika, men ju större desto bättre + stort=mindre rengöring :D
3. De klarar sig utan pump och filter. De kan andas från ytan men de måste ha någon växt(växterna ger syre). De vill ha stilla vatten så de trivs bäst UTAN pump. Fast med små kar behöver du städa ofta, men eftersom det inte är så stora vattenmängder att byta blir inte det så jobbigt ;)
4. Du behöver bara mata en gång om dagen. Du märker själv vilken mängd du behöver ge(övermatning=skitigt kar). Kampfiskar, liksom alla andra fiskar, vill ha en varierad kost.
5. Om du vill odla bör du ha flytväxter, de hjälper till med att hålla fast skumboet. Växter ger ifrån sig syre så gärna ganska många(men tänk på att de måste kunna simma också ;) )
6.Små akvarium behöver rengöras oftare. Men en riktlinje är att byta 30% vatten i veckan, du märker om du behöver göra det oftare. Tänk dock på att du inte får byta mer än hälften, då kan vattenvärdena ändras å fisken dör :(
7.Det avgör du själv :D

Tänk på att karet måste vara ordentligt inkört innan du stoppar ner en fisk. Karet måste ha fått en bra balans och behandla det mot nitrit.
#3 - 1 oktober 2006 18:40
''1.En hane trivs utmärkt själv. 2-3 honor om du ska ha några, men hanen trivs endå bäst själv för honorna kan ibland bli kaxiga. Fast det är lite individuellt också. ''
-Amen va bra! då skaffar jag nog bara en hane, om han nu trivs bäst då :)
2.Finns dom som har dom i 20l(ensam hane då). om du ska ha ca 4 behöver du minst 60 l. Folk säger olika, men ju större desto bättre + stort=mindre rengöring :D
- Isfåfall köper jag ett runt 30-50 Liters kar, ungefär hur mkt kommer det gå på? tror ni/du?
3. De klarar sig utan pump och filter. De kan andas från ytan men de måste ha någon växt(växterna ger syre). De vill ha stilla vatten så de trivs bäst UTAN pump. Fast med små kar behöver du städa ofta, men eftersom det inte är så stora vattenmängder att byta blir inte det så jobbigt ;)
- Utan? okej, men då blir det utan ;) Han måste ju trivas :)
4. Du behöver bara mata en gång om dagen. Du märker själv vilken mängd du behöver ge(övermatning=skitigt kar). Kampfiskar, liksom alla andra fiskar, vill ha en varierad kost.
- Varierad kost? Flingfoder äter dom ju, vad för annan mat kan man ge förutom flingfoder? :/
5. Om du vill odla bör du ha flytväxter, de hjälper till med att hålla fast skumboet. Växter ger ifrån sig syre så gärna ganska många(men tänk på att de måste kunna simma också ;) )
-Okej, hm.. jag vene om jag vill börja odla..kanske senare i farmtiden, men inte just nu iaf...Nu räcker det gott o väl med en Kampfisk, EN kampfisk ;)
6.Små akvarium behöver rengöras oftare. Men en riktlinje är att byta 30% vatten i veckan, du märker om du behöver göra det oftare. Tänk dock på att du inte får byta mer än hälften, då kan vattenvärdena ändras å fisken dör :(
- Okej, tack för tipset!!(Y)
7.Det avgör du själv :D
Okej, Vad tror du blir bäst/lättast? småsten eller sand? Ska det vara ljusa stenar/sand eller mörka stenar/sand?:confused: Vilket blir lättas att rengöra? Sten eller sand..hmm:confused:

Tänk på att karet måste vara ordentligt inkört innan du stoppar ner en fisk. Karet måste ha fått en bra balans och behandla det mot nitrit
-jo då, det vet jag, ungefär en vecka eller två måste det stå med sand/stenar(beror på vilket jag väljer), växter och vatten innan man får släppa ner fisken? eller ska man vänta längre?

Tack iaf, för svaren(hoppas på fler svar!)!! ^^
#4 - 1 oktober 2006 18:57
:) 2. Det beror på vilket skick det är i, om det är nytt eller begagnat... men det har du väl räknat ut... Ett akvarium med den volymen som ser bra ut och har rätt tillbehör kanske går på 500-1000 kr? Kolla på www.blocket.se

4. Det finns flera typer av fryst foder, t ex mygglarver i olika färger, räkmix osv. Vilket som passar bäst vet jag inte, men jag brukar ge min hane några svarta larver om dagen. Han kan ju inte äta för mkt :p

7. Jag skulle köpa engelska sjösten 2-3 mm om jag skulle köpa nytt grus nu. Det är nåt mittemellan sand och grus, lätt att rengöra, mkt dekorativt och de flesta färger passar till det...

Om jag var du skulle jag iaf försöka hitta en lite pump som ändå inte ger för mkt cirkulation men bara så att det blir lite rörelse i vattnet, då blir det inte lika äckligt (tror jag) = bättre för fisken :D

Min åsikt om kampfiskar är att dom är mkt dekorativa, och även om man inte kan tro det så tycker jag att iaf min hane är väldigt tillgiven. Han kommer fram till rutan när jag kolla på akvariet, och han äter vad han får utan att vara speciellt kräsen.
Med andra ord en fisk som skulle få höga poäng av mej. :)
#5 - 1 oktober 2006 18:58
2. Om du kköper beg. så ehöver det inte alls bli mkt. Finns många som säljer den storleken.
4. man kan köpa fryst foder, köp flera olika sorters flingor.
7. grus är lättast att rengöra. Skaffa ampullarior(snäckor) Så blir du av med alla alger :D
Mörkt görofta fisken mindre stressad + det framhäver färgerna bättre. Alltså, inte helt kritvit. Allt annat går bra(det är inte så kinkigt med det där ;)
#6 - 1 oktober 2006 19:00
PlatyYngel skrev:
Om jag var du skulle jag iaf försöka hitta en lite pump som ändå inte ger för mkt cirkulation men bara så att det blir lite rörelse i vattnet, då blir det inte lika äckligt (tror jag) = bättre för fisken :D

Hmmm, vet flera odlare som kör helt utan pumpar. Kampfisken VILL ha stilla vatten ;)
#7 - 1 oktober 2006 19:25
PlatyYngel: okej tack så mkt för svaret! ^^ okej, Engelsksjösten *skriver upp* ungefär hur mkt kostar det? per kg(?) /hg?
Mygglarver?! Öhm.. okej.. men om jag släpper nej ett par och så kanske han missar två elelr tre...kommer dom då utvecklas till myggor i vattnet då? :O Asså för jag e allergisk mot myggor... Så ajg vill helst inte ha en massa myggor i rummet :/
Vilken färg har engelsksjösen? Är dom mörka eller ljusa?

Fellan: Okej, men det är ett beg. jag tänker köpa, men då ska det ju också vara i bra skick! :) och inte för dyrt, helst.
Snäckor okej, Vart akn ajg få tag på dom då? I sthlms området, norsborg-linjen :P
Jag har hört talas om räckor... men dom kanske inte går ihop med kampfiskar? eller dom kanske inte rengör såbra?
Okej men då köper jag nog en rätt så mörk färg(asså gruset) men inte helt kolsvart :P

hmm.. ska jag använda pump eller inte? :/ nu blev jag helt förvirrad !! :S

Tack för svaren, båda två. :) ngn som skulle kunna hjälpa mig ang. pump-frågan? Med elelr utan pump? Vad är bäst för fisken? :/ *förvirrad*
#8 - 1 oktober 2006 20:04
Öhm..skulle behöva ett svar på en annan fråga också(jag sa ju att det skulle bli många frågor!) :P
behöver jag doppvärme (eller vad det nu heter) till akvariumet? för ajg läste på en sida att kampfisken vill ha det ganska varmt i akvariumet... då behövs väl en doppvärmare va? hur mkt kostar en doppvärmare till ett 30-50L kar? ca?
#9 - 1 oktober 2006 20:10
Hej!

Vet precis hur du känner dig, det är svårt i början!! :D

Men ska försöka hjälpa dig, är också ett kampfisk-fan.

Engelsk sjösten är den vanligaste, den är ganska ljus och fungerar jättebra, om du köper ett akvarie begagnat kommer oftast sanden med, och som sagt - i nio gånger av tio är det engelsk sjösten!

Mygglarver blir inte myggor, de är frysta och när de kommer i vattnet så flyter de omkring precis som vanligt flingfoder, fast om du är allergisk mot myggor bör du inte köpa röda mygglarver, de är speciellt allergena. Vita eller svarta borde vara bäst men fortfarande är det viktigt att tvätta händerna nogrannt efteråt.

Snäckor är ganska lätta att få tag på, finns olika sorter - ibland har zooaffärerna dem, annars kan du ju kolla här på zoopet på annonserna, vet att det finns en dam i Motala som säljer så då finns det definitivt i Stockholm med. Finns lite här och där.

Räkor är rätt söta men det tycker kampfiskar med och därför slutar de oftast i magen..

Du kan ha ditt akvarie utan pump - det är inga problem. Växter bara, flytväxter samt vanliga. Ganska tättplanterat för de måste kunna gömma sig ifall det behövs, kampisar kan vara tetiga men vissa är snälla. Så - så länge det finns möjligheter att gömma sig bakom en växt så man kan vila lite är det lugnt. Och se bara till att flytväxterna inte täcker hela vattenytan - de måste komma åt att andas.

Doppvärmare är en mycket bra idé!! Kampfiskar mår som allra bäst när det är minst 25 grader, visserligen kan de leva i kallare, men om de mår bäst i varmt så ska de ju ha det varmt med.

Jag skulle rekommendera dig till att kolla blocket eller liknande och hitta ett akvarie på 30 eller 54 liter [i det sista kan du ha 4 kampisar] med medföljande grus och doppvärmare samt lysarmatur. Sedan har du i stort sett allt du behöver.

Det är dock svårt i början så återkom ofta och ställ frågor!!! Det är det vi är till för, att svara på dem :)

Lycka till!! Berätta gärna längre fram hur det går/har gått.
#10 - 1 oktober 2006 20:13
ps: du borde kunna komma undan med utrustningen för 300-500 kronor, kanske 50 kronor för mat för ganska länge [de ska matas mycket sparsamt och speciellt i början! Knappt alls, även om det känns som om man svälter dem..] och sedan kommer väl fiskarna att kosta c:a 59 kronor styck. :)

Köp dock gärna till ett vattenberedningspreparat för att 1: omvandla kranvatten till akvarievatten [mycket viktigt] och 2: en startkultur som minskar nitrit m.m. Det kommer bli högst 150 kronor till.

Och med växterna så råder jag dig att köpa av en privatperson, kolla annonserna här på zoopet så kan de skickas till dig, blir både billigast och bäst så - kan pma dig en mail, och där får du nog ge 50 spänn för ett helt gäng med växter. Dvs billigt!! För i zooaffärerna kostar en växt typ 40 kronor..
#11 - 1 oktober 2006 20:39
Vet precis hur du känner dig, det är svårt i början!! :D
- mmm:p man känner sig som ett frågetecken->:confused: <- = jag:D
Men ska försöka hjälpa dig, är också ett kampfisk-fan.
- åh vad kul :D
Engelsk sjösten är den vanligaste, den är ganska ljus och fungerar jättebra, om du köper ett akvarie begagnat kommer oftast sanden med, och som sagt - i nio gånger av tio är det engelsk sjösten!
-aha, men va bra :D
Mygglarver blir inte myggor, de är frysta och när de kommer i vattnet så flyter de omkring precis som vanligt flingfoder, fast om du är allergisk mot myggor bör du inte köpa röda mygglarver, de är speciellt allergena. Vita eller svarta borde vara bäst men fortfarande är det viktigt att tvätta händerna nogrannt efteråt.
- Okej, va bra att du sa det, å att jag vet det :D (Y)
Snäckor är ganska lätta att få tag på, finns olika sorter - ibland har zooaffärerna dem, annars kan du ju kolla här på zoopet på annonserna, vet att det finns en dam i Motala som säljer så då finns det definitivt i Stockholm med. Finns lite här och där.
-okej, ska fråga runt och kolla runt lite ;)
Räkor är rätt söta men det tycker kampfiskar med och därför slutar de oftast i magen..
-hahaha :p okej, men då blir det nog snäckor då ;)
Du kan ha ditt akvarie utan pump - det är inga problem. Växter bara, flytväxter samt vanliga. Ganska tättplanterat för de måste kunna gömma sig ifall det behövs, kampisar kan vara tetiga men vissa är snälla. Så - så länge det finns möjligheter att gömma sig bakom en växt så man kan vila lite är det lugnt. Och se bara till att flytväxterna inte täcker hela vattenytan - de måste komma åt att andas.
-okej, mkt växter, men inte för mkt växter! och så ett par flytväxter..
Doppvärmare är en mycket bra idé!! Kampfiskar mår som allra bäst när det är minst 25 grader, visserligen kan de leva i kallare, men om de mår bäst i varmt så ska de ju ha det varmt med.
- ungefär hur mkt kostar en doppvärmare?
Jag skulle rekommendera dig till att kolla blocket eller liknande och hitta ett akvarie på 30 eller 54 liter [i det sista kan du ha 4 kampisar] med medföljande grus och doppvärmare samt lysarmatur. Sedan har du i stort sett allt du behöver.
-okej, 30 och sen 54 L*antecknar* :P
Det är dock svårt i början så återkom ofta och ställ frågor!!! Det är det vi är till för, att svara på dem :)
-Okej, haha ni kommer nog se mig ofta här, med MASSOR va frågor :P
Lycka till!! Berätta gärna längre fram hur det går/har gått.
- ja då! som sagt, ni kommer se mig ofta här, ibland med 10-tal frågor och ibland för att bara skryta...kan jag tänka mig :P
ps: du borde kunna komma undan med utrustningen för 300-500 kronor, kanske 50 kronor för mat för ganska länge [de ska matas mycket sparsamt och speciellt i början! Knappt alls, även om det känns som om man svälter dem..] och sedan kommer väl fiskarna att kosta c:a 59 kronor styck. :)
. Okej vad bra! då blir det inte så väldans dyrt:P
Köp dock gärna till ett vattenberedningspreparat för att 1: omvandla kranvatten till akvarievatten [mycket viktigt] och 2: en startkultur som minskar nitrit m.m. Det kommer bli högst 150 kronor till.
- Mhm.. okej då vet man det också...*skriver upp*
Och med växterna så råder jag dig att köpa av en privatperson, kolla annonserna här på zoopet så kan de skickas till dig, blir både billigast och bäst så - kan pma dig en mail, och där får du nog ge 50 spänn för ett helt gäng med växter. Dvs billigt!! För i zooaffärerna kostar en växt typ 40 kronor..
-Mm.. har märkt att växterna är väldigt dyra, men vad bra... :D Men det blir längre fram... Måste fråga mamma också:p just nu funderar jag bara...
#12 - 1 oktober 2006 20:47
Jo tyvärr så är det värsta hutlösa priserna på dem, och oftast svårt att hitta egna,stenar och rötter kan man ju bara gå ut och hämta men om man inte bor bra till så är det omöjligt att hitta växter som funkar i akvarie.

Dock så kommer Fifi snart att synas i Slottskogen norpandes lite andmatsväxter som jag spanat in vid Säldammen.. hiihii..
#13 - 1 oktober 2006 21:00
mm, men som tur bor jag ganska bra :P
vi har en damm inte så långt från vart jag bort, och skogen är 5 minuter från huset ^_^
Fast, kan man hämta växter från dammen då eller? :O Då blire ju riktigt billigt, men får man inte med sig en massa olika djur och bakterier då? (i den dammen som jag talar om, brukar ödlor och grodor yngla av sig) :/

Hahah you go girl! xD
#14 - 2 oktober 2006 13:13
Tja, så länge du sköljer av växterna ordentligt och låter de vara i vatten ett bra tag - lägg de gärna i akvariet innan, ha i vatten och vattenprepareringsmedel och "låt stå" ett tag och kolla värdena, eller gå till zoobutik och låt dem kolla värden.

Det borde absolut inte vara några fel, är faktiskt värre om man köper och de haft ohyresprej på. Men som sagt - skölj av och blöt ett tag så. :)

Kolla gärna upp också om du hittar vilken växt det är så kan du anpassa ljus och sådant till. Finns ju en del bottenlevande växter med i dammar och flyt och "mittemellan" fast det sistnämnda kanske man inte måste ha, om inte växten klarar att vara under vatten med.

Om du får med lite grodyngel eller sådant så gör det inte så mycket - då kan du låta dem växa upp och släppa ut dem innan du har i fisk! :D Och bakterier är oftast positivt, beror helt på vilken sorts bakterier, men de borde vara bra, har du i vattenpreparering så kommer de dumma bakterierna att försvinna, dock kanske inte på en gång.

Så, låt akvariet stå ett tag, eller ha växterna i en burk med vatten innan du stoppar ner dem i ett igångsatt akvarie.

Hehe, sälarna skulle bara veta..
#15 - 2 oktober 2006 14:34
okej, tack så mkt för svaren! :D
Får väl gå och kolla i dammen om dom har några hyfsade växter xD

Mm, men du...nu ska vi(du) räkna lite här... :P
Ungefär hur ,mkt pengar kommer jag behöva?
*doppvärmare = Max 100kr
*Akvarium = Gratis(hämtar mitt akvarium som står hoss en kompsi)
*växter = ?? 40 kr, sammanlagt?
*Vatten preparaten = ??
*Engelsk sjösten = ??
*sånna där snäckor(kommer inte ihåg namnet) = ??
*och så flingfoder = ??

:P
Tacksam för svar!
#16 - 2 oktober 2006 14:57
ojdå, glömde skriva, pump(en sån där slang som det finns en liten 'bubbla' som man trycker på och så sugs vattnet ut ur akvariumet genom slangen) = ??
och så rötter = ??
fast dom(rötterna) kanske jag kan hitta ute? finns det några rötter som man INTE får ta? Typ av ek elelr barrträd? o.s.v?
#17 - 2 oktober 2006 16:47
Du får absolut inte ta rötter, grenar osv från färska träd! Dom måste ha legat i vatten eller liknande i flera år innan man kan ta dem. Jag skulle inte rekommendera andra rötter än dom i handeln.

Lite om priserna...
Växterna kan du komma undan billigt med, men det beror ju såklart på vem du köper av. Om personen säljer billigt (brukar vara så när det är en privatperson) så blir det ju såklart billigt.

Vattenpreparat har jag personligen aldrig använt, eller jag har använt medecin en gång, fast att jag veta att det blir en bättre miljö för fisken till en början... Med andra ord, du klarar dej utan.

Engelsk sjösten brukar ligga mellan 13-15 kr/kg vad jag har sett...

Jag vet inte vad fifi menade för snäckor men kanske såna här? www.applesnail.net De kan vara lite svåra, vill ha hårt vatten som är rikt på kalcium och det ordnas med kalksten (vet inte vad kampfisken tycker om det)

Flingfoder kostar runt 50-lappen för en medelstor burk. Det är svårt att veta vad det kostar hos dej då priserna varierar.

Nu ska du inte tro att det här med akvarium är bara krångel, det är jättekul när man väl kommer igång och är egentligen inte så svårt...
#18 - 2 oktober 2006 18:02
Äppelsnäckor ja, de fungerar fint med kampfisk och utan något krångel, har tre som vuxit som galningar och dessutom börjat föröka sig. :)

Jag skulle tro att du behöver säg en 500 kronor kanske. Det är i överkant MEN det är bättre att räkna över än att man blir förvånad av att det blir dyrt. Just med tanke på nitrit och tungmetaller känns det säkrast med i alla fall ett vattenpreparat som tar bort klor och annat hemskt för fiskarna i vattnet, alternativt att man vid vattenbyte häller upp ett par spänner kvällen innan som står över natten [har personligen inte möjlighet till detta eftersom jag har flera akvarier och dessutom lägenhet.. men om du har plats och kan göra det är det klart att det funkar!] och som man häller i nästa dag. :)

Rot är bäst att köpa, jag hade turen att hitta en björkrot ute i naturen som legat i en bäck länge länge, även stenen hittade jag där, men man kan aldrig vara nog försiktig som platyyngel skriver så köp den vet jag.

Fast det är helt upp till dig om du ens vill ha rot, man måste ju inte ha en om man istället håller koll på vattenkvalitén. Men de ger ju nyttiga bakterier fast gör vattnet lite gulare. Rätt fint enligt mig men men, smaken är som baken.

Om du med pump menar en slamsugare [akvariedammsugare typ] så har jag en extra som du kan få för fraktkostnad!! :D
#19 - 2 oktober 2006 18:02
okej tack så mkt för svaret!
men då köper jag nog en rot/rötter från min lokala djuraffär! :D
WOW! vad stor den snäckan verkade! :O får dne verkligen plats i ett akvarium på ca 60L ? :P okej bliden e nog ganska mkt förstorad men ändå..
ajuste, kan man inte ha räkor med en kampfiskhane om amn har rikligt med växter och så rötter/grenar? Vill så gärna ha några räckor! :P
#20 - 2 oktober 2006 18:04
Om man har massa som räkorna kan gömma sig i så kan man nog ha det, men bli inte ledsen om några går åt till fiskmat..
Hihi, i ett 60liters skulle jag rekommendera 5 snäckor, de blir inte så jättestora faktiskt men är jättebra algätare.
#21 - 2 oktober 2006 18:17
Äppelsnäckor ja, de fungerar fint med kampfisk och utan något krångel, har tre som vuxit som galningar och dessutom börjat föröka sig. :)
- Wow, hur stora blir dom egentligen? :/ På ett ungefär liksom?
Jag skulle tro att du behöver säg en 500 kronor kanske. Det är i överkant MEN det är bättre att räkna över än att man blir förvånad av att det blir dyrt.
-500kr? Men det blev ju inte så väldans dyrt!:) Jo jag vet, jag räknar alltid i överkant, blir lättast så...:p
Just med tanke på nitrit och tungmetaller känns det säkrast med i alla fall ett vattenpreparat som tar bort klor och annat hemskt för fiskarna i vattnet, alternativt att man vid vattenbyte häller upp ett par spänner kvällen innan som står över natten [har personligen inte möjlighet till detta eftersom jag har flera akvarier och dessutom lägenhet.. men om du har plats och kan göra det är det klart att det funkar!] och som man häller i nästa dag. :)
- okej men då köper jag nog ett vattenpreparat(minst 1) :) Vill ju inte att firren ska dö så fort den hamnar i akvariumet!:(
Rot är bäst att köpa, jag hade turen att hitta en björkrot ute i naturen som legat i en bäck länge länge, även stenen hittade jag där, men man kan aldrig vara nog försiktig som platyyngel skriver så köp den vet jag.
-Får väl ta och slänga i en rot i dammen som ajg har här i närheten och ta upp dne om ett par år...nej skoja bara, men skämt åtsido. Jag kanske kan ta på mig ett par gummistövlar och sen gå och vada runt där i vattnet(i dammen) och leta ifall det ligger ngn rot eller trädgren däri.. :confused: :p
Fast det är helt upp till dig om du ens vill ha rot, man måste ju inte ha en om man istället håller koll på vattenkvalitén. Men de ger ju nyttiga bakterier fast gör vattnet lite gulare. Rätt fint enligt mig men men, smaken är som baken.
- Mm, jag vill gärna ha en rot, låter fint och så tror jag(inbillar mig säkert men ändå) att kampfisken kommer trivas bättre om det finns en rot i akvariumet:p
Blir vattnet gulare :/ det visste jag inte... Får hoppas jag gillar det :p ;)
Om du med pump menar en slamsugare [akvariedammsugare typ] så har jag en extra som du kan få för fraktkostnad!! :D
-Åh va bra! :D *lycklig* Fast som sagt...har väldigt snålt med pengar just nu... så försök behålla dne i typ 1½ månad? Sen aksnke jag kan köap den av dig :D
#22 - 2 oktober 2006 18:31
Hmm.. högst 6 cm har jag för mig och oftast runt 4-5. :) Inte så stort m.a.o plus att man fortfarande kan se dem och de är väldigt fina.

Känns lite säkrast faktiskt med vattenpreparat, vet inte på rak arm vilket som är bäst så be dem i affären hjälpa dig, om inte någon här har bra förslag såklart!! :p

Självfallet kan du leta i dammen, men se bara till att det inte är barrträd och koka den gärna när du tagit in den och låt den ligga i vatten ett tag - om den flyter är den för "ung".

Det är riktigt snyggt med rot, och att vattnet är gult är ingen fara, om du har bakgrund så kommer det inte märkas, har man, som jag, tapet bara och ingen bakgrund så blir det lite gult, vilket ger underbara kontraster mot växterna! :D

Inga problem, den ligger här och väntar så skicka du bara adress när du vill ha den så kollar jag vad frakten kommer kosta! :D
#23 - 3 oktober 2006 06:53
jaaså 4-5cm, okej! Då vet jag :D
Mhm..Jag får väl fråga i djuraffären... ;)

Mm, bara det inte blir liksom... GULT okej om det får en aning gul 'färg' det e ju okej, men bara inte vattnet blir GULT liksom.. ah svårt och förklara...

Jamen vad bra! :D
#24 - 3 oktober 2006 15:54
Men man måste ha ganska hårt vatten har jag för mej? Så att inte skalet går sönder...
#25 - 3 oktober 2006 16:51
PlatyYngel skrev:
Men man måste ha ganska hårt vatten har jag för mej? Så att inte skalet går sönder...

okej... trivs/gillar kampfiskar hårt vatten dårå?
hur får man hårt vatten? med hjälp av snäckor? (asså sånna man hittar på stranden när man e utomlands, inte snäckor-snäckor)

Tittade på rötter i djuraffären idag och gish avd dyra dom var, typ 125kr KG! :/
#26 - 4 oktober 2006 09:18
Dom klarar ett PH på 8 så det ska nog gå bra...
Jo, det går att fixa med hjälp av snäckskal. Men jag tror att du hellst ska koka dem så att alla eventuella bakterier dör.
Rötter kostar mkt, men i ett akvarium som inte är så stort kan jag tipsa dej om att du inte bör köpa en stor rot. Köp hellre flera små, det blir lättare att möblera i karet
#27 - 4 oktober 2006 14:38
okej, vad bra :D
går det? med utmärkt!(har massa snäckor här hemma som bara ligger och dammar) Då får jag anävndning för mina snäckskal :D
Okej, flera små.. tack för tipset! Vet du om man kan använda stenar som man hittar i naturen till att bygga 'grottor' till räkorna? eller Måste man köpa dom stenarna som finns i djuraffärerna? :/
#28 - 4 oktober 2006 17:24
Jag har tagit stenar från naturen, men se till att det inte finns en massa föroreningar och sånt i närheten. För säkerhets skull skulle du kunna koka dem med, men det ska nog inte behövas... Jag gjorde inte det och ingen fisk dog.
Börjar det klara upp sej lite nu eller är det mkt att tänka på tycker du?
#29 - 4 oktober 2006 17:47
PlatyYngel skrev:
Jag har tagit stenar från naturen, men se till att det inte finns en massa föroreningar och sånt i närheten. För säkerhets skull skulle du kunna koka dem med, men det ska nog inte behövas... Jag gjorde inte det och ingen fisk dog.

Börjar det klara upp sej lite nu eller är det mkt att tänka på tycker du?

Okej men vad bra! hittade nämligen en massa fina stenar, både platta, runda och ovala! :D så dom smalade jag ihop i en liten hög i skogen, ska nog hämta hem dom imorgon :)
nah ingen förorening i närheten..nej det tror jag inte... det är ju i skogen? Men jag sköljer nog av dom i väldigt varmt vatten innan, och så skrubbar jag dom med en gammal diskborste(som ändå ska slängas).. för att avra på den säkra sidan :)
njae nu börjar det klarna upp men det är fortfarande mkt att tänka på :P
Men jag har ju tid på mig att lära mig allt jag ska kunna(ca 1½månad) innan jag får köpa fisken :) Usch dome hämska i våran djuraffär! dom har kampfisk's hanarna i en varsin glasskål! :( med en liten växt däri.. stackarna!:(
Finns en riktigt fin hane, han e typ vit med lite rosa/röda/lila fläckar på fenorna.. men han har funnits i den djuraffären länge.. så han måste ju vara rätt så gammal :/ Och jag vill men ändå inte köpa honom för om jag köper honom kommer dom väl skaffa en ny hane som dom kommer sätta i den glasburken! ='( och jag vill köpa honom för att han e så fin och för att jag tycker synd om honom..
vad tycker ni? är det så smart att köpa honom(om 1½månad)?
eller bör jag köpa av en kampfisk's odlare (om det nu finns ngn i sthlm) ?

Tacksam för svar!
#30 - 4 oktober 2006 17:57
Du måste vara noga med att inte ha diskmedel på nånting som ska vara i karet... Hade en kompis som gjorde rent sitt kar med diskmedel, och fiskarna dog. Han kunde inte förstå varför, men jag sa att om han sköljer ur/av allt som han haft diskmedel på så skulle han kunna använda det igen... Så använd inte det!
Så som du tänker om kampfisken i affären brukar jag också tänka, men så kommer jag bara att tänka på det att om inte jag köper honom så kommer nån annan som inte kan så mkt, affären köper en ny och fisken dör i sitt nya hem pga okunskap... Men visst skulle det väl vara bättre att köpa fisken av en odlare direkt...
#31 - 4 oktober 2006 18:09
PlatyYngel skrev:
Du måste vara noga med att inte ha diskmedel på nånting som ska vara i karet... Hade en kompis som gjorde rent sitt kar med diskmedel, och fiskarna dog. Han kunde inte förstå varför, men jag sa att om han sköljer ur/av allt som han haft diskmedel på så skulle han kunna använda det igen... Så använd inte det!

Så som du tänker om kampfisken i affären brukar jag också tänka, men så kommer jag bara att tänka på det att om inte jag köper honom så kommer nån annan som inte kan så mkt, affären köper en ny och fisken dör i sitt nya hem pga okunskap... Men visst skulle det väl vara bättre att köpa fisken av en odlare direkt...

[:-28] [:-28] Oh NOO!!! [:-28] :eek: Jag tvättade ju ur mitt akvarium igår och då använde jag inte diskmedel utan rengöringsmedel :eek:!!! :( kommer fisken dö nu om jag sätter ner honom i det karet[xx(][:(] ??! Jag köljde ur akavriumet 2 ggr med väääldigt varmt vatten! Måste jag kölja ur det nu igen?:confused: jag vill ju inte att fisken ska dö, det första ha gör när han kommer ner i mitt akvarium! [:(]
Åh, vad ska jag göra? [:(]

Men ska jag köpa honom då? Eller ska jag köpa av en odlare...hmm? Jag vill så gäärna köpa honom eftersom, han e verkligen superfin! :p ;) [:-64] Men jag kanske tar livet av honom påengång med tanke på mitt rengöringstvättade- akvarium? [:(]
#32 - 9 oktober 2006 07:32
Se till att skölja fler ggr och hoppas sen på det bästa. Jag tycker att du ska rädda honom från "burken" på butiken...
#33 - 9 oktober 2006 08:30
PlatyYngel skrev:
Se till att skölja fler ggr och hoppas sen på det bästa. Jag tycker att du ska rädda honom från "burken" på butiken...

mm.. har gjort det, sköljt den typ 7-10 ggr...nu den här helgen *pust*
jo jag vet...men har varken grus/sand elelr växter...och inte pengarna heller... morsan pröjsar ju en resa till ungern(som är om 3 VECKOR!!!)...och där i är också min månadspeng... så jag får inga exktra pengra...okej en slant då och så får man ju men inte så mkt...max 100kr per månad... :/ (vi är inte så rika...som ni kanske har förstått..*rodnar*)
#34 - 11 oktober 2006 11:38
Men det är inte många som är. Vi har inte heller så gott ställt men jag hade ett sommarjobb som gav mej pengar till större kar. Tänk inte att du ska ha för bråttom, försök hellre att köpa lite åt gången och starta upp akvariet när du känner dej redo. Även om fisken i butiken har blivit såld vid det laget så finns det alltid finare...

Annons