Hmm 🤔

#1 - 7 juni 2023 16:24
Är i Grekland en vecka och har en person som matar mina fiskar idag och på fredag, när vi åkte såg allt bra ut och så lite grönt vatten tyckte jag. Nu på onsdag filmade han och vattnet var mycket grönare man såg ju allt såklart men det var mycket grönare än vad det va förut och tempen låg på 27,5 grader behöver jag vara orolig känns som nåt kommer gå fel han kommer på fredag och matar igen sen såg han inte min ål/mastachembelus zebrinus
admin
Christian Alfredsson
#2 - 7 juni 2023 17:07
Belysningen skulle kunna stängas av tills du kommer hem. Det är inget fiskarna mår dåligt av. Då kommer temperatur ner och alger gynnas inte.
#3 - 7 juni 2023 17:19
[QUOTE=admin;n2439566]Belysningen skulle kunna stängas av tills du kommer hem. Det är inget fiskarna mår dåligt av. Då kommer temperatur ner och alger gynnas inte.[/QUOTE]

Aa bad mataren stänga av belysningen får fixa allt problem när jag kommer hem tack så mycket för svar! As tacksam behöver Inge vara orolig nu och så kan jag sola och unna mig i Grekland nu?
admin
Christian Alfredsson
#4 - 7 juni 2023 19:21
De brukar klara att vara utan mat och belysning en vecka. Håller tummarna att allt ser okey ut när du kommer hem.

Det är vanligast att fiskarna blir övermatade av fiskvakten och de mår dåligt av det.
#5 - 7 juni 2023 20:39
Har lagt i det i påsar med hur m yz kort och han filmade allt och det ser bra ut när han gör det
#6 - 7 juni 2023 21:04
Behöver jag oroa mig för temperaturen?
admin
Christian Alfredsson
#7 - 8 juni 2023 04:46
Macrognathus zebrinus vill ha 27 som max enligt artbeskrivningen, men de flesta klarar högre temperaturer under perioder.

#8 - 8 juni 2023 05:31
[QUOTE=admin;n2439572]Macrognathus zebrinus vill ha 27 som max enligt artbeskrivningen, men de flesta klarar högre temperaturer under perioder.

​[/QUOTE]

Okej :( tror du en fluval uvc in Line kan hjälpa har köpt en sådan mot grönt vatten
#9 - 8 juni 2023 08:10
UVC filtrering kan säkert vara bra under vissa omständigheter eftersom det dödar alger, bakterier och andra varelser varav ett fåtal är oönskade. Det dödar också de som är önskvärda. Så det är i princip omöjligt att säga om det gynnar ditt akvarium att köra UVC. Men du kan ju alltid testa och studera hur akvariet reagerar på behandlingen.

Du kan njuta av semestern, men som sagts tidigare är det en bra ide att be fiskvakten släcka ljuset och sluta mata. När du kommer hem kan du fundera på hur överskottsnäringen (som orsakat det gröna vattnet) kommit in i akvariet. För mycket mat? För många eller för stora vattenbyten? Jag skulle föreslå att när du kommer hem halvera både fiskmat och vattenbyten och studera hur akvariet reagerar på det. För akvariet och dess invånare brukar det vara bästa att skynda långsamt och göra mindre.
#10 - 8 juni 2023 08:39
[QUOTE=andynamo;n2439574]UVC filtrering kan säkert vara bra under vissa omständigheter eftersom det dödar alger, bakterier och andra varelser varav ett fåtal är oönskade. Det dödar också de som är önskvärda. Så det är i princip omöjligt att säga om det gynnar ditt akvarium att köra UVC. Men du kan ju alltid testa och studera hur akvariet reagerar på behandlingen.

Du kan njuta av semestern, men som sagts tidigare är det en bra ide att be fiskvakten släcka ljuset och sluta mata. När du kommer hem kan du fundera på hur överskottsnäringen (som orsakat det gröna vattnet) kommit in i akvariet. För mycket mat? För många eller för stora vattenbyten? Jag skulle föreslå att när du kommer hem halvera både fiskmat och vattenbyten och studera hur akvariet reagerar på det. För akvariet och dess invånare brukar det vara bästa att skynda långsamt och göra mindre.[/QUOTE]
Hmm 🤔 har bara 4 siamesiska algätare en ancitrus och en mastachembelus zebrinus som jag matar 1 fryst bloodworms tablett varannan dag och akvariet varit i gång i 3 månader… vet absolut Inge vad som orsakar näringsliven har led ljus som är original av juwels 180 har ett juwel 180l + satt ditt el tejp för att dämpa ljuset och har relativt många lättväxta växter och några andra som är långsamtväxande nån som har ideer? Det står jätte nära 2 fönster men ska flytta akvariumet när jag kommer hem så det slipper få solljus och stå nära akvariumet (har persienner nere)
#11 - 8 juni 2023 11:21
När du kommer hem från grekland så får du ta din smartphone och så filmar du karet noggrant och lägger upp på YT och lägger en länk här så får vi se vad det handlar om
#12 - 8 juni 2023 11:35
[QUOTE=åheim;n2439576]När du kommer hem från grekland så får du ta din smartphone och så filmar du karet noggrant och lägger upp på YT och lägger en länk här så får vi se vad det handlar om[/QUOTE]
Mhm okej får testa!
#13 - 9 juni 2023 18:19
[QUOTE=åheim;n2439576]När du kommer hem från grekland så får du ta din smartphone och så filmar du karet noggrant och lägger upp på YT och lägger en länk här så får vi se vad det handlar om[/QUOTE]

Ska man ha igång ljuset när man har uvc igång eller släckt?
#14 - 12 juni 2023 11:52
Laddar upp en video på YT heter
Elliot-lw1ce gick inte att få till länken
#15 - 12 juni 2023 12:26
Blev videon uppladdad till YT? Bara lägga till länken till den i ett inlägg här. Såhär:
" target="_blank">

Eller använd knappen: Insert Video
Såhär:
[video=youtube;WXLd_Q8--V4]
[/video]
#16 - 12 juni 2023 12:34
[QUOTE=Pierre67;n2439627]Blev videon uppladdad till YT? Bara lägga till länken till den i ett inlägg här. Såhär:
" target="_blank">

Eller använd knappen: Insert Video
Såhär:
[video=youtube;WXLd_Q8--V4]
[/video][/QUOTE]

https://youtube.com/shorts/ZQP5YupGvWA?feature=share Får se om ni ser den
#17 - 12 juni 2023 13:39
Oj ja det videoklippet gick fort:D Av det lilla jag kunde se så var det en viss färgning från rötterna och att glaset innehåller en hel del järnoxid vilket ger det en grön ton.
Du har en dimma som kan komma från sanden delvis eller så kan det vara en bakterieblomning... ser inte ut som algblomning tycker jag.
#18 - 12 juni 2023 13:43
[QUOTE=åheim;n2439630]Oj ja det videoklippet gick fort:D Av det lilla jag kunde se så var det en viss färgning från rötterna och att glaset innehåller en hel del järnoxid vilket ger det en grön ton.
Du har en dimma som kan komma från sanden delvis eller så kan det vara en bakterieblomning... ser inte ut som algblomning tycker jag.[/QUOTE]

Och hur löser man det?
#19 - 12 juni 2023 13:45
Jag har försökt skrapa bort allt på rutan med tandborste, svamp och algskrapa inget fungerar
#20 - 12 juni 2023 14:26
Tja... är det nåt som kommer från sanden så skulle jag stoppa cirkulationen i karet genom att sätta en svamp på utblåset till filtret och sen om det klarna upp inom ett par dagar.
Är dimman orsakad av bakterier så är det skapat av ditt sätt att mata akvariumet eller att det ligger en död fisk någonstans OCH att akvariet är för "rent" så att det inte har någon biologisk kapacitet att ta hand om näring och föruttnelse. Även om man har ett fungerade filter så är det bakteriekoloniseringen av akvariet som kommer diktera tillståndet av akvariumet! Det här är inget direkt farlig tillstånd så du ska inte börja tömma akvariet eller något sånt utan låt det vara...

Fundera hur du sköter karet med vattenbyten, rengöring, matning osv.
#21 - 12 juni 2023 14:37
[QUOTE=åheim;n2439634]Tja... är det nåt som kommer från sanden så skulle jag stoppa cirkulationen i karet genom att sätta en svamp på utblåset till filtret och sen om det klarna upp inom ett par dagar.
Är dimman orsakad av bakterier så är det skapat av ditt sätt att mata akvariumet eller att det ligger en död fisk någonstans OCH att akvariet är för "rent" så att det inte har någon biologisk kapacitet att ta hand om näring och föruttnelse. Även om man har ett fungerade filter så är det bakteriekoloniseringen av akvariet som kommer diktera tillståndet av akvariumet! Det här är inget direkt farlig tillstånd så du ska inte börja tömma akvariet eller något sånt utan låt det vara...

Fundera hur du sköter karet med vattenbyten, rengöring, matning osv.
[/QUOTE]

Hejsan! Ska testa med första mening att stoppa cirkulationen sen det här med matningen och vattenbyten. Jag matar varannan dag men ska börja mata var 3 dag matar vara med bloodworms eftersom min ål äter det och siameserna+ vattenbyten varje söndag 25 %
vi tänkte flytta akvariumet idag… då vi Inge vill ha det vid fönsterna eftersom som kommer in då :( men så vi ska vänta med att flytta det?
#22 - 12 juni 2023 15:16
Hur mycket "röda mygglarver" ger du? Och du vet att det kan vara lite riskabelt då dem ofta odlas i förorenat vatten och kan innehålla mycket bakterier och är allergiframkallande och är ett näringsfattigt foder. Tycker du hitta nåt annat att mata med...
#23 - 12 juni 2023 15:27
[QUOTE=åheim;n2439636]Hur mycket "röda mygglarver" ger du? Och du vet att det kan vara lite riskabelt då dem ofta odlas i förorenat vatten och kan innehålla mycket bakterier och är allergiframkallande och är ett näringsfattigt foder. Tycker du hitta nåt annat att mata med...[/QUOTE]

Tyvärr så äter ålen bara bloodworms och jag ger dem en tablett av fryst om du har sett sånt förut, annan mat blir svår att hitta
#24 - 12 juni 2023 15:49
Ja en sån kub är ganska mycket mat... jag kan inte hjälpa dig mer än tipsen jag hostade ur mig:)
Men som sagt bygg upp ett starkt akvarium och förlita dig inte på filtret bara[:-106]
#25 - 12 juni 2023 15:54
[QUOTE=åheim;n2439638]Ja en sån kub är ganska mycket mat... jag kan inte hjälpa dig mer än tipsen jag hostade ur mig:)
Men som sagt bygg upp ett starkt akvarium och förlita dig inte på filtret bara[:-106][/QUOTE]

Jeppe får halvera den cuben och var 3 dag men hur tar man bort järnoxid? Från glaset ?
#26 - 12 juni 2023 16:53
näru järnoxiden använder man när man framställer glas så den blir du inte av med:rolleyes: Om du tittar på glaskanten på gaveln så ser du att den är grön...
#27 - 12 juni 2023 17:07
[QUOTE=åheim;n2439640]näru järnoxiden använder man när man framställer glas så den blir du inte av med:rolleyes: Om du tittar på glaskanten på gaveln så ser du att den är grön...[/QUOTE]

Varför är då mitt akvarium grönt? Och inte andras som använder likadant akvarium?
#28 - 12 juni 2023 17:50
Om man inte har ett optiwhite glas så är det lite grönt så är det för alla!
#29 - 12 juni 2023 17:51
Förövrigt tycker jag att det ger en trevlig ton till akvariet...
#30 - 12 juni 2023 17:57
[QUOTE=åheim;n2439642]Om man inte har ett optiwhite glas så är det lite grönt så är det för alla![/QUOTE]
skulle säga att vattnet är grönt det är det iaf om man tittar uppifrån och ner i akvariumet om man öppnar täcklocket….
#31 - 12 juni 2023 22:24
Tror också det är nått med vattnet, då jag har ett rio 180 led och det ser inte ut så där. Har du filtervadd eller den där vita plattan i filtret? Något som jag tyckte gjorde mitt vatten klarare, var Easy-Life Filtermedium https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.239.1020/easy-life-filtermedium-500-ml Jag har i vid varje vattenbyte. Eftersom fönstren inte är mot karet, så borde det inte vara nån fara med dom.
#32 - 13 juni 2023 06:25
[QUOTE=Pierre67;n2439645]Tror också det är nått med vattnet, då jag har ett rio 180 led och det ser inte ut så där. Har du filtervadd eller den där vita plattan i filtret? Något som jag tyckte gjorde mitt vatten klarare, var Easy-Life Filtermedium https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.239.1020/easy-life-filtermedium-500-ml Jag har i vid varje vattenbyte. Eftersom fönstren inte är mot karet, så borde det inte vara nån fara med dom.[/QUOTE]

Har inte original filtret tyvärr utan har ett fluval ytterfilter 307 ska flytta akvariumet och får se om det blir bättre
#33 - 14 juni 2023 07:47
Nu när jag flyttat akvariumet 8 meter bort och inget solljus kommer lysa på akvariumet så har vattnet blivit mycket ljusare och klarare[:-106]

Annons