Hlälp med belysning!

Guest
#1 - 26 juni 2007 17:07
raderat
#2 - 26 juni 2007 18:36
Hur gamla är de?
Läste att det är bäst att byta till en ny ljusrör efter 6 månader. Om man har två ljusrör så kan man byta på ena och sen byt den andra efter ett tag så blir det inte chock för växter. Rätta mig om jag har fel. Jag läste det i akvarium bok som man hittar på ICA.
#3 - 26 juni 2007 19:39
Det varmvita ger ett väldigt gult sken och det skulle jag byta ( men det är en smaksak )
Lysrören idag är av en sådan kvalitè att du kan nyttja dom 1 år alla ggr, som exempel så har Osram rör som håller i 4 år ( med normal dagsdrift ).
Mycket av det som står i böckerna är enligt hur det var förr, gå in på Osram eller Sylvania och läs om deras rör så får du aktuell information efter dagens teknik.
Utvecklingen är enorm ang. ljuskällor.
Guest
#4 - 26 juni 2007 20:05
raderat
#5 - 27 juni 2007 05:52
fghfghfghfghfghfgh
#6 - 27 juni 2007 14:38
Om jag förstått rätt så är lysrör helt onödigt för att fiskarna ska trivas, de klarar sig bra med det ljus som finns i rummet om det är normalbelyst. Lysrör och sådant är mest till för att växterna ska trivas och för att du ska kunna se dina små fjälliga kompisar.
Guest
#7 - 27 juni 2007 21:10
raderat
#8 - 29 juni 2007 17:49
grolux kan du kasta direkt
ger inte end rätt ljus för växterna utan ett ljus som får dom o se grönare ut

Själv kör jag enbart med Aquastar ger ett blåare ljus o mina växter bubblar utan co2 säger väll allt typ
Guest
#9 - 29 juni 2007 20:41
raderat
#10 - 29 juni 2007 23:54
mayday skrev:
grolux kan du kasta direkt

ger inte end rätt ljus för växterna utan ett ljus som får dom o se grönare ut

Själv kör jag enbart med Aquastar ger ett blåare ljus o mina växter bubblar utan co2 säger väll allt typ
Gynnar blått ljus växterna?? det trodde jag man främst använde till rev akvarier!
#11 - 7 juli 2007 12:13
Tycker det låter knepigt å säga att grolux kan du kasta direkt...

JAg fick råd att köpa de av en kunnig akvariekille. De funkar jättebra hos mig. Jag har haft blått ljus innan och det var en KATASTROF för mina växter som inte mådde bra.

Blått ljus är mest till för saltvattenkar samt för att framhäva blå och röda färger på fiskar egentligen var det nån som sa...
#12 - 7 juli 2007 12:41
åheim skrev:
Gynnar blått ljus växterna?? det trodde jag man främst använde till rev akvarier!

[quote=http://school.chem.umu.se/Experiment/195]
När klorofyll utsätts för solljus kommer fotoner med våglängd kring 430, 453, 642 och 663 nm att absorberas. Det är ljus som uppfattas som rött respektive blått, vilket resulterar i att vi ser växter som gröna - den färg som inte absorberats.
[/quote]

Gå till den länken http://school.chem.umu.se/Experiment/195 - där finns ett jättebra spektra som visar vilka våglängder som används av klorofyll a respektive b. Blått ljus är definitivt inte bara för revakvarium. Sök på defdac i detta forum - han har skrivit en hel del om detta. Om man använder en fullfärgslyskälla på 6500 K (dagsljusets färgtemperatur) så är det i princip bara att "fläska på" för att få alla våglängder. Moderna rör tar hänsyn till klorofyll a och b:s toppar och har därför lagt spektraltopparna vid dessa våglängder - att använda den typen av rör spar energi - man behöver inte "fläska på" lika mycket. Sen hör det till saken att jag tycker nog att man bör ha åtminstone en fullfärgskälla på 6500 K ur andra hänsyn (växter och algers behov av olika våglängder varier lite med utveckling och status, det finns en del som tyder på att exempelvis hormonutveckling kräver vissa våglängder - en uppgift jag fick en gång av en växtexpert på landväxter)

MVH Lasse
#13 - 7 juli 2007 15:50
säger såhär
Kör med 4x Aquastar göder inget o tillsätter inte nått
Mina fiskar har klara o fina färger
samt der bästa av allt Jag har växtbubbel

de fick jag inte när ja körde med grolux därför ja skänker bort de i anons avdelningn.

Annons